Gå til innhold

Platene blir dyrere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prisen på de ulike plasttypene, og de finnes utrolig mange, varierer nesten hele tiden. Blant annet har oljeprisen, generell etterspørsel etc stor betydning. Polykarbonatplast er uten tvil relativt lett påvirkbart av etterspørselssvigninger, ikke minst fordi plasttypen har så mange bruksområder.

 

Nå tror jeg uansett effekten er begrenset, da kostnaden for "polykarbonat" er en begrenset del av kostnaden relatert til å produsere DVD-er etc. Sannsynligvis ikke mer en 10 - 15 % av kostnaden til en DVD, ennå mindre for enn BD.

Lenke til kommentar

Med en stykkpris på 1,75 kr for DVD og anslagsvis 15% av dette er materialkostnaden for polykarbonat så vil det si at polykarbonaten i en DVD koster ca 26 øre. En BD-plate består av samme type plast i samme mengde. Med en stykkpris på 34 kroner så utgjør altså plasten ca 0,77% av prisen.

 

Selv om prisen på polykarbonat skulle doble seg så betyr det altså ikke mer enn ~15% kostnadsøkning for DVD og ~0,77% kostnadsøkning for BD. Særlig for BD er dette å regne som en muselort som neppe får virkning i forbrukerenden av salgskjeden.

 

Det virker mest som Digitimes sin kilde prøver å skylde høyere priser på økte materialkostnader. Noe som er en meget tynn begrunnelse i BD sitt tilfelle. Jeg lurer på om produsentene bruker slike begrunnelser i en forhandlingssituasjon med kundene?

Lenke til kommentar

Jeg sjekket for morro skyld kiloprisen på polykarbonat (spotpris). Prisen pr kg er ca 20 - 22 kr. En DVD veier ca 15 gram, men da er metallaget og trykk med. Så vekten av polykarbonat i en DVD er nok under 10 gram. Pris på ca 20 øre for polykarbonatet i DVD-en er da neppe langt unna virkeligheten.

 

Produsentene bruker enhver potensiell/reell kostnadsøkning i sine forhandlinger med kundene. Hvilke som kundene godtar er en helt annen sak. Og det er ikke minst viktig å få "omgivelsene" til å tro at slike effekter finnes. Da kan man fint legge på prisen på en BD med 5 - 10 kr uten at sluttkundene protesterer. Selv om produksjonkostnaden bare økte med 10 øre.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Frem til BD har samme kost pr GB som DVD-plater, og de fleste ting som er relevant å brenne fortsatt får plass på DVD-plater, vil jeg ikke vurdere å kjøpe en BD-brenner.

Når en av disse 2 punktene nås vil jeg revurdere pris pr GB og enkelhet ved bruk for BD plater opp mot 2,5" og 3,5" harddisker og minnepenner.

Slik det er pr i dag koster BD plater urealistisk mye i forhold til kapasitet, og det er ytterst få ting man kan tenke seg å brenne som faktisk krever så høy kapasitet.

 

DVD: 4,7GB til 1,75kr = 0,37kr/GB

BD 25GB 34kr = 1,36kr/GB

2,5" HDD 500GB ca 600kr = 1,20kr/GB

3,5" HDD 500GB ca 350kr = 0,70kr/GB

3,5" HDD 1500GB ca 775kr = 0,52kr/GB

 

For meg vil BD bli relevant omtrent når DL versjonen koster det samme som en 3,5" 500GB harddisk pr GB. Rundt da blir de et relevant backup medie for min del.

Lenke til kommentar
Med en stykkpris på 34 kroner så utgjør altså plasten ca 0,77% av prisen.

 

Helt riktig, polykarbonat prisene har minimalt å si for BD.

 

Faktisk er det heller slik at prisene kommer til å stupe, for selv med royalties regner produsentene og butikkene med store marginer.

 

Bare se her:

http://www.newegg.com/Product/ProductList....8&name=BD-R

 

I USA er faktisk prisen per plate den halve, og prisen vil nok før året er omme begynne å nærme seg dual layer DVD. Det er nettbutikkene i Norge som legger seg på et unaturlig høyt nivå, samt at de selger de dyrere variantene. Jeg fikk derfor en venn av meg i USA til å sende noen bokser med BD fra USA (I tillegg spares moms og toll), og sparte derfor mye på det.

 

En pakke memorex 25GB 4X BD-R 15 Packs koster $35, altså $2.3 per plate eller 13.53 kroner platen. Disse platene selges overhodet ikke i Norge, så vidt jeg vet. Verbatim er faktisk enda billigere, helt ned i $2 per plate! Samme sak med RiDATA med en stykkpris på $2.

 

Edit: $2 er 11 kroner og 77 øre med dagens kurs. Da er vi nede i en tredjedel i hva man tar i norge per plate..

 

11.77 kroner : 25GB

= 47 øre per gigabyte

Endret av Valandil
Lenke til kommentar

Apropos dette med royalties. Er det noen som vet hvor mye som eksakt betales per BD plate i lisens kostnader, royalties etc?

 

Det finnes en viss veiledning her, men noe ullent:

http://www.dvd-intelligence.com/display-ar...php?article=790

 

Industry experts have long indicated that the lack of a unified fee structure for Blu-ray Disc manufacture was a distinct handicap for development of the Blu-ray Disc market. Following dialogue between patent holders and the media manufacturing sector, a single ‘patent pool’ licence is expected soon. Fees that will be payable within the Blu-ray Disc manufacturing sector include the following:

Patent License, a Joint Agreement from the One Blu pool, which is to be finalised

Formatter Reseller Agreement (Components, Mastering) from Philips, to be finalised

Patent License, a Philips-only Agreement, now available

BD ROM Mark Agreements/keys, from Philips, now available

Source Identification, or SID Code (IFPI)

Specifications (Blu-ray Disc Association)

Format and Logo License Agreement (Blu-ray Disc Association)

Logo Guide and Artwork (Blu-ray Disc Association)Disc Manufacturer ID, or MID Code (Blu-ray Disc Association)

 

The royalty rate for BD-ROM discs will be €0.04 but is creditable against the joint royalty rate once that has been implemented, subject to some obligations. These include compliance; a written request to switch from the Philips-only to the One Blu agreement within 90 days of notification; and the signing of a side letter.

 

Regner med at "joint royalty rate" eller "single ‘patent pool’ licence" ikke er helt bestemt enda?

 

Noen som er flink å google seg til mer oppdatert informasjon?

Endret av Valandil
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...