Gå til innhold

Verdens lengste zoom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"Hva de mener med tradisjonell CMOS"

 

Tradisjonell CMOS;

post-157018-1265096140_thumb.jpg

 

Backlit CMOS;

post-157018-1265096158_thumb.jpg

 

Backlit CMOS har finnes i en del kameraer allerede (bl.a. fra Sony hvis jeg ikke husker feil), men foreløbig har det ikke vært noen rapporter om at de faktisk yter noe bedre.

Når man ser på den mer logiske tekniske designe på Backlit CMOS i forhold til tradisjonell CMOS, så er det faktisk litt rart at de ikke yter bedre.

 

Dette kan ha sammenheng med at teknologien er såpass ny at man ikke har klart å utnytte fordelen enda eller at de har vært brukt på så små kameraer/bildelbrikker med veldig små pixel (ned til 1.4 micron på de minste brikkene i mobiltelefoner) at sammenlignbarheten har vært vanskelig siden den største fordelen er høyere lysfølsomhet.

 

Hvis Fuji nå har tatt i bruk en Backlit CMOS med mer konvensjonell pixelstørrelse så blir det interessant om andre produsenter etterhvert begynner å bruke backlit CMOS i DSRL kameraer.

Da kan vi vente oss DSRL, enten med både høyere lysfølsomhet og mindre støy, eller bare mindre støy ved dagens høyeste ISO.

Alt ettersom hva fremtidig utvikling av backlit CMOS kan yte og hva produsentene velger å satse på.

De vil tross alt ikke gi oss alle fordelene med en gang.

Lenke til kommentar
Hmmm? gikk litt i surr her :p var plutselig 4 forskjellige artikkler om kamera på rekke og rad på tek. 30x zoom? Olympus Kameraet har jo også det(artikkelen rett ved siden av denne)? eller er det forskjell da den er med vidvinkel?

 

Neida, men Fujis 30x ble sluppet offisielt en time før Olympus sin, så de fikk bare beholde rekorden en stakket time.

Lenke til kommentar

:dribble:

CMOS-brikken er av den bakbelyste typen, slik som Sonys Exmor R. Det gjør at det er større areal som fanger lyset, og Fujifilm hevder at den er 3 ganger så lysfølsom som en tradisjonell CMOS. Hva de mener med tradisjonell CMOS, og hva dette betyr i praksis, gjenstår å se
:dribble: tre gange så lysfølsomt :dribble:

Håber at snart se det i F-serien også. Og siden der IKKE er kommet en 'opgradering' af F200, så kunne det jo godt lugte af at de har noget på vej... :innocent:

Lenke til kommentar
Da kan vi vente oss DSRL, enten med både høyere lysfølsomhet og mindre støy, eller bare mindre støy ved dagens høyeste ISO.

Alt ettersom hva fremtidig utvikling av backlit CMOS kan yte og hva produsentene velger å satse på.

Mnja.

 

Selv et kompaktkamera med relativt "lav" pikseltetthet har fremdeles mye høyere pikseltetthet og dårligere arealutnyttelse enn selv den mest tettpakkete speilreflekssensor.

 

Jeg husker ikke de eksakte tallene, men temaet har vært diskutert tidligere og da var det snakk om at en moderne speilreflekssensor utnytter ~90% av arealet. Å gå over til bakbelyste sensorer vil kanskje øke det til ~95%, og den lille økningen er neppe verdt det med tanke på hvor mye feilprosenten vil gå opp med den mer kompliserte konstruksjonsteknikken.

 

Kompaktkameraer har mye mindre sensorer, slik at man både får utnyttet silisiumskivene bedre og feilprosenten blir mindre siden en feil medfører at en mindre del av det totale arealet av silisiumskiven må kasseres. Dessuten har kompaktkameraer mye dårligere arealutnyttelse (~50% for de mindre sensorene med høy pikseltetthet), slik at en økning til 90-95% faktisk er en veldig markant forbedring.

Lenke til kommentar

All ære til Fujifilm for å tilby "manuell" zoom ring som man må skyve selv, det er en stor fordel (slipper potensielle feil som at mekanikk låser seg fast osv.) ...ser også ut som man kan sette på vanlige filtre også!!

Endret av ebr
Lenke til kommentar
Regner med det ikke blir noen test av denne på en stund ennå, men selv jeg er skeptisk til IQ på max zoom. Men så skal man jo ikke forvente seg at den blir som et speilrefleks på 150mm heller, da.

 

Det er jo en kikkert, jo.

Med F5.6 burde det kunne blive ok. Men du skal nok ikke regne med at tage billederne håndholdt... :!:
Lenke til kommentar
Med F5.6 burde det kunne blive ok. Men du skal nok ikke regne med at tage billederne håndholdt... :!:

 

Nei, naturligvis ikke.

 

Men jeg har høyere prosent bilder ute av fokus på Olympus E-330 @ 45 (90) mm enn på Panasonic DMC-FZ5 @ 72 (432) mm. God mekanikk/hardware rettferdiggjør ikke dårlig elektronikk/firmware. Og for meg var overgangen til dSLR en skikkelig hoppydreper.

 

Dette ser ut som et kamera som kan bringe tilbake moroa i fotografering. Hvis billedkvaliteten kan måle seg med f.eks. overnevnte kompaktultrazoom.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Det er 30x og 10Mpx, men er det 10Mpx på 30x?

30x optisk zoom, da er det optikken som zoomer og du beholder oppløsningen uansett hvor mye eller lite du zoomer.

 

Digital zoom derimot zoomer man akkurat som du skulle zoome på en bilde på en PC og blir det samme som å kutte bildet på forhånd og da beholder du ikke oppløsningen.

 

Edit:

Utrolig gode specs på kameraet, håper gateprisen kommer på ca 3000 kr etter hvert.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Det er 30x og 10Mpx, men er det 10Mpx på 30x?

30x optisk zoom, da er det optikken som zoomer og du beholder oppløsningen uansett hvor mye eller lite du zoomer.

 

Digital zoom derimot zoomer man akkurat som du skulle zoome på en bilde på en PC og blir det samme som å kutte bildet på forhånd og da beholder du ikke oppløsningen.

 

 

Jeg vet forskjellen på digital og optisk zoom. Det var ikke snakk om digital zoom, men det "trikset" som Panasonic innførte på ultrazoom-kameraene sine. De setter ned oppløsningen og øker zoomen. "EZ" eller noe sånt.

 

Fra spec'en til DMC-FZ18:

* 18 x optical zoom, 2.8-4.2 (4.6-82.8 mm equiv. 28-504 mm)

* 23 x optical zoom with resolution 5 mp, 29x optical zoom with 3 Mpix

 

Eller fra en beskrivelse av DMC-FZ38:

"Panasonic Lumix DMC-FZ38 is a 12.1-megapixel camera with 18x optical zoom (27-486mm). This Lumix “falls short” of zoom reach compared to other cameras but it has a little trick that can outdo all other superzoom cameras through an extended zoom, allowing for a maximum of 35.2x optical zoom, although at a lower resolution of 3 megapixels."

 

Derfor jeg spurte. 30x digital zoom får du vel på fem-dollars kameraer.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Jeg vet forskjellen på digital og optisk zoom. Det var ikke snakk om digital zoom, men det "trikset" som Panasonic innførte på ultrazoom-kameraene sine. De setter ned oppløsningen og øker zoomen. "EZ" eller noe sånt.

Den optiske zoomen ligger i objektivet og har INGENTING med bildeoppløsning å gjøre.

 

Hvis Panasonic har trikset med dette slik at man mister oppløsning tipper jeg de har kombinert den optiske og den digitale zoomen og gitt det ett eller annet fint navn.

 

Edit:

Når ekstra zoom gir lavere oppløsning så bør du hvite at den siste delen er digital når du vet forskjellen på digital og optisk zoom.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...