Gå til innhold

Blu-ray-spillere tar igjen DVD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare meg som reagerer på "nyhetseffekten" her?

 

Vil ikke forbause meg om VHS-salget har gått betydelig ned siden DVD-spilleren kom på markedet heller. Salget av ISDN-abonnement har vel også gått noe ned etter at IP/mobiltelefonen kom på markedet?

 

Når det gjelder Bluray i bil så vil det vel ikke være noen stor bombe om det kommer i nær fremtid. Spørsmålet er vel heller om man virkelig trenger det på en 5" skjerm og 4-5 bilhøyttalere...

Lenke til kommentar

Når markedskrefetene lurer kundene med at Blu-ray og HDMI er framtida så var denne agurknyheita forventa på nettsider som Hardware.no og ITavisen.

 

Eg er møkkalei av alt som har med optisk lagring å gjere og nøyer meg heller med å leie hd filmer over nettet for brøkdelen av prisen for Blu-ray utstyr & film.

Lenke til kommentar
Spelarane har det gått greit med, er prisen på filmane som må ned før eg kjøper noko særleg. I tillegg er det mykje dårleg film som gis ut på BD. Skal eg først bruke over 100 kroner på ein BD må det være ein god film.

 

Enig, bluray er endel dyrere enn DVD per film ( snitt), og spesielt TV-sesonger er vanskelig å få billig. Så får folk argumentere som de vil med at "du får jo bluray-filmer for <en eller annen sum>, jeg synes ikke det er så mye for en film, faktum er fortsatt at DVD er vesentlig billigere. Heldigvis har gapet minsket i det siste dog.

 

AtW

Lenke til kommentar
new features such as IP/network connectivity are becoming increasingly important.

Nok et tegn på at Blu-ray blir filmens svar på SACD. En teknisk bra standard som aldri ble så populær som foregående og etterfølgende teknologier. For musikk var disse CD og mp3/nett-musikk. For filmen blir det DVD og nettbasert filmtitting. SACD og Blu Ray er teknisk glimrende, men blir neppe noen toppselger.

 

Om 4 år regner jeg med at salget av DVD-spillere er 1/4 av i dag og salget av blu-ray spillere er omtrent som i dag. Altså det året In-Stat mener DVD-spiller-salget synker under Blyray-spiller-salget. Det som fyller vakuumet når totalen av optiske filmspillere går ned blir selvsagt nettbasert filmtitting. Litt for en hver smak: nedlasting, streaming, høy kvalitet og båndbreddegjerrig kvalitet.

Lenke til kommentar

Fire år høres faktisk usannsynlig ut.

 

BD-spillere koster ikke all verden i dag, det er snakk om noen skarve hundrelapper mer enn et standard DVD-RW-drev, og selv om det i prosent er en del dyrere, så er det likevel snakk om lommerusk om man kjøper en ny datamaskin. på OEM er BD-spiller et veldig godt salgsargument, og enhver person som bygger selv vil nær sagt garantert slenge med et BD-drev for litt ekstra lommerusk da man likevel skal bruke flere tusen.

 

Så, min spådom er at denne spådommen bare er tullball, og at BD-drev kommer til å selge bedre enn DVD-drev tidligere enn om fire år.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med Simen1. Selv har jeg ikke sett en DVD-film på et år, og har tatt ut DVD-spilleren fra PC-en min. Bluray har jeg aldri vurdert å kjøpe. Jeg ser rett og slett ingen grunn til å dra rundt på tonnevis av disker når jeg heller kan lagre flere hundre filmer i 720p eller 1080p på en 2TB harddisk der de ligger sortert etter navn og er tilgjengelige på sekunder, kontra å bruke flere minutter på å gå opp av sofaen, ta ut den gamle plata, legge den i coveret sitt, finne filmen du skal se, sette den i spilleren og så vente enda lenger på at menyen og whatnot skal dukke opp. Optiske medier er fortiden.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Om fire år er nok Blu-rays storhetstid over, selv om de trolig vil selge litt mer enn i dag i mellomtiden. Allerede nå ser vi tjenester for digital distribusjon dukker opp mer og mer, mediebokser og TVer får bedre og bedre støtte, Gets og Canal Digitals bokser støtter det allerede, og det er bare et tidsspørsmål før vi får en virkelig god løsning som mange folk vil kaste seg på.

 

Og at salget av DVD-spillere går ned er ikke så veldig rart, siden de fleste har allerede opptil flere liggende.

Lenke til kommentar

@Zeph:

 

Dessverre er de fleste av filmene på PC-en min hentet ned fra bukta, rett og slett fordi det er det beste og enkleste alternativet. Kunne gjerne kjøpt filmer på nettet hvis det hadde vært like enkelt som å piratkopiere og ikke kostet skjorta. Har derimot brorparten av filmene på PC-en også på DVD, men lastet dem ned siden det var enklere og har bedre kvalitet.

 

Filene jeg laster ned er på 4-6GB for 720p og 10-15GB for 1080p, per film. Da får jeg helt upåklagelig kvalitet på en middels god LCD-TV på 40" og et helt greit anlegg. Har ikke investert i en Blurayspiller å sammenligne med, men har sett et par ISO-filer av Bluray, og det er ærlig talt ingen forskjell. Hadde jeg kjøpt en Blurayspiller hadde jeg uansett endt opp med å rippe filmene til harddisken selv.

Lenke til kommentar
Javel? Jeg vil jo si en harddisk er mer fremtidsrettet og praktisk enn en optisk plate, jeg går over til harddisk på flere og flere ting.

 

AtW

Mekaniske harddisker er vel ganske så døende med tanke på SSD. Jeg gleder meg til alle medier med søketid og mekaniske deler forsvinner.

 

I tidsperspektivet man vanligvis snakker om i forhold til PCer, så vil jeg ikke si det. Kjøpte nylig noen hitachi-disker, 55 øre per gig, kjøpte nylig en intel SSD, over 20 kr per gig. Og den kostet ikke så mye som dobbelt så mye for et år siden om jeg ikke husket feil. Så med en halvering per år for SSD så vil det ta 5-6 år før de har samme pris som harddsiiker, om harddisk-prisene stagnerer fullstendig. Selv med 1/4 av prisen årlig vil det ta nesten 3 år, og det er forutsatt ingen nedgang i prisen på vanlgie harddisker. Jeg skulle ønske det ikke var tilfellet, men jeg tror det tar endel år før SSD er på høyde med vanlige harddsiker på denne fronten. (noen mener det ikke komemr til å skje i det hele tatt)

 

AtW

Lenke til kommentar

GeirGrusom: Søketid forsvinner aldri, den blir bare mindre.

 

Hvis dagens trender fortsetter i det uendelige vil SSB bli billigere enn HDD i løpet av ca 2017-2020 etter mine beregninger. Forutsetningen om at dagens trender fortsetter i det uendelige kommer høyst trolig til å feile den dagen kapasitetsutviklingen på HDD eller SSD møter veggen. Begge er spådd å møte veggen om under 10 år, så det gjenstår bare å se hvilken teknologi som møter veggen først og hvordan ståa er da med tanke på pris, ytelse, kapasitet, holdbarhet, varmeutvikling osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...