Gå til innhold

Chrome 4.0 lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har brukt Chrome 4 i mange måneder nå, som beta selvsagt, men den har vært dønn stålstabil fra dag 1. Extensions gjør at den nå offisielt knuser all konkurranse.

 

Firefox må nok dessverre bare legge inn årene nå - både FF og Opera (gidder ikke nevne IE engang) er som sirup i forhold til Chrome, både hva oppstart og bruk angår.

Lenke til kommentar

Ja, det er spesielt oppstartstid jeg merker forskjell fra FF med. På den stasjonære tar det ofte opp mot 2 sec++ før FF kommer i gang og Chrome er oppe når du trykker. En anen ting jeg legger godt merke til er at siden du har oppe ser ut som en del av nettleseren og ikke et vindu i nettleseren...

 

Har også sett flere og flere av de jeg har vist Chrome til har byttet. Det er et par Firefox fanboys som ikke ville prøve Chrome en gang. Kom hjem til en av de og der sitter han med Chrome på skjermen. En fyr som brukte Opera har også byttet pga. mange grunner.

 

Jeg liker fremdriften og spesielt at alt firefox- og operafanboys bare får mindre og mindre argumenter for at Chrome er en elendig nettleser...

Lenke til kommentar

Etter at IE til slutt også fikk faner, gikk jeg bort fra Firefox. Nå bruker jeg IE8 (med IE7Pro installert) som min standardleser, men tenkte i dag at jeg skulle gå over til Google Chrome som standardleser. Som kjent, forandring fryder og det er kun etter en viss tids bruk man virkelig kan gjøre seg opp en mening om hvilken nettleser man foretrekker.

 

Jeg har ikke testet ut Chrome tidliere, og her er mine erfaringer etter å ha brukt Chrome fire en halv dag:

 

Fordeler med Chrome:

 

1. Den er merkbart raskere enn IE8 å laste inn nettsider! Ingen tvil om det.

 

2. Bruk av vindurammen til faner sparer plass, og det er egentlig vel så greit å ha fanene øverst.

 

Ulemper med Chrome:

 

1. Uklar tekst! Sammenlignet med IE8 så har Chrome svekket lesbarhet. Ser ut til å mangle skriftutjevning, ClearType eller hva det nå heter. Se f.eks. hvor uklar teksten på menylinjen er i Chrome er i forhold til IE8. Jeg lurer på om Google har gjort dette for å få opp farten på nettleseren, i så fall er det ikke verd det, synes jeg.

 

4307220638_60f480660a_b_d.jpg

 

2. Etter å brukt Windows 7 en god stund er jeg blitt godt vant til å klikke på oppgavelinjen og velge fane direkte. Dette er ikke mulig med Google Chrome og ganske irriterende. Slik kan man velge fane direkte fra oppgavelinjen i IE8:

 

4307220626_c205db1477_b_d.jpg

 

3. Chrome klarer bare å vise fire faner! Nå har jeg riktignok oppløsning 1360x768 på denne skjermen + at jeg kjører Windows i 150 %, da jeg sitter i sofaen og surfer. Uansett IE8 kan i praksis vise uendelig med faner. Når skjermbredden er oppbrukt, forminskes hver fane i IE, og når det ikke er mulig å forminske fanene ytterligere kommer det frem en pil som lar deg rulle i listen av åpne faner.

 

I Google, hvis jeg åpner fane nr 5. forsvinner minimere, maksimere og lukk (det rød krysset). Disse blir liggende bak (usynlig) fanen. Hvis jeg klikker på fane nr 5 for å velge denne. Lukkes hele Chrome. Første gang dette skjedde trodde jeg at Chrome krasjet, men senere har jeg skjønt at det er det rød krysset som man egentlig klikker på.

 

Under ser du at krysset for å åpne en ny fane allerede overlapper litt med minimerknappen. Hvis jeg klikker for å åpne en ny fane, legger denne seg altså over alle vinduknappene, slik som beskrevet over.

 

4307220630_6d408d9185_b_d.jpg

 

5. Jeg mangler direkte tilgang til søkemotorene mine! Det kan godt hende jeg ikke skjønner hvordan jeg skal gjøre dette i Chrome. I IE har jeg en liste over de søketjenestene jeg bruker, og kan selv legge til nye. Alt fra telefonkatalogen.no, til ordbøker til google og bing osv. Jeg pleier å taste inn søkeordene i søkefeltet i IE og deretter velge søketjeneste. Mye enklere enn å måtte gå inn på de ulike nettstedene for å lete etter det samme osv.

 

6. RSS-feedene mine virker ikke i Chrome. Regner med at jeg må installere et tillegg for at dette skal virke i Chrome. I IE8 ligger de i favorittfeltet og få fet skrift dersom det er kommet inn oppdatert innhold. Se f.eks. "HW" i favorittfeltet i det øverste skjermbildet. Jeg kan heller ikke finne en funksjon for såkalte "foreslåtte områder" i Chrome. Ikke at det er et stort savn, men borte er det.

 

Uansett så skal jeg fortsette å bruke Chrome som standardleser i noen måneder. Deretter bestemmer jeg meg for enten å bygge tilbake til IE8 eller å bli værende med Chrome.

 

Kan noen anbefale gode tillegg til Chrome? Jeg er på jakt etter en god flash blokker og reklamefilter, samt rss leser mv. i IE8 bruker jeg IE7Pro. Den er kjempebra. Ser etter noe lignende eller bedre for Chrome.

Endret av reidar76
Lenke til kommentar

reidar76: Jeg har ikke problemer med skrift og heller ikke at ekstra fane havne under minimer ikonet. Det som er super kjekt med chrome er at sider du har hvert inne på før er det lett og komme til. Si at du bruker telefonakatalogen.no mye. Etter og ha skrivd det to ganger trenger du bare og skrive t, te eller tel for så tab så kommer hele adressen opp. Du kan også velge standard søkemotor så er det bare og skrive søkeordet i adressefeltet og trykke enter. Chrome har ikke hatt tillegg i veldig lang tid enda, men www.chromeextensions.org har et greit utvalg. Selv bruker jeg ikke RSS så mye så har ikke kikket inn på utvidelser til det...

 

Anngående uklar tekst. Har du oppdatert den i det siste?

Endret av Refsa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...