Gå til innhold

Fem billige fra AMD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er gode nyheter! :) Lavere priser og høyere klokkefrekvenser (uten økt TDP) setter vi alltids pris på.

 

Hvorfor bruker 910e så mye mindre strøm?

Fordi den er forholdsvis lavt klokket har de kunnet bruke lavere spenning. Lav spenning og lav klokkehastighet gir lav varmeutvikling.

 

Prosessorene kommer med AM3-sokkel og passer blant annet det kommende 800-brikkesettet.

Jeg er veldig spent på de nye 800-brikkesettene. Håper dette betyr at de er like rundt hjørnet. Redigert: De kommer i mars-mai.

Lenke til kommentar

Hva tilbyr det kommende 800 brikkesettet?

 

AMD Athlon II X4 635, 95 W, 2,9 GHz, 119 USD
Interessant sak for arbeidspc. Mulig jeg erstatter en x2 6000+ 125TDP med denne.
AMD Phenom II X4 910e, 65 W, 2,6 GHz, 169 USD
Meget interessant, synd prisen ødelegger :(

 

Men det er jo typisk at alt som er "miljøvennlig" skal være vesentlig dyrere. Selv Green-computing blir altså svindyrt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hva tilbyr det kommende 800 brikkesettet?

IGP med DirectX 11 (8nnG variantene), SATA III (6Gb/s), USB 3.0 (noe usikkert) samt HyperTransport 3.0 og støtte for nye cpu'er.

 

Ikke akkurat noe revolusjonerende.

Lenke til kommentar

Når vi nå snakker om strømgjerrighet... Jeg lurte på om noen her vet om det er mulig å selv velge når en prosessor går i C1E-state greiene? For eksempel lage en regel at den skal kjøre på laveste hastighet hele tiden med unntak av de applikasjonene jeg velger? Jeg synes selv det blir litt mye hopping til tider og ser ikke vitsen i å ha 3,2GHz i noe annet enn spill (det tyngste arbeidet min CPU foretar seg;)).

Lenke til kommentar

Det blir også spennende å se om det nye brikkesettet tar igjen det lille forspranget Intel har på disk-kontrolleren i SSD-sammenheng. Men det er vel litt på siden av denne tråden..

 

Kjøpte forøvrig en X3 før jul og med et par enkle endringer i bios sitter jeg nå på X4.. http://www.msi.eu/unlockcore/

Det er vel ikke gitt at det funker på alle, men det skader ikke å prøve..

Lenke til kommentar
Når vi nå snakker om strømgjerrighet... Jeg lurte på om noen her vet om det er mulig å selv velge når en prosessor går i C1E-state greiene? For eksempel lage en regel at den skal kjøre på laveste hastighet hele tiden med unntak av de applikasjonene jeg velger? Jeg synes selv det blir litt mye hopping til tider og ser ikke vitsen i å ha 3,2GHz i noe annet enn spill (det tyngste arbeidet min CPU foretar seg;)).

 

Du trenger et vektøy for å finstille dette, f.eks cpufreqd eller noe annet tilsvarende. Dette er også mulig under Windows, men ikke uten massive mengder med hacks.

Lenke til kommentar

Del_diablo, så om jeg forstår riktig, så er det der programmet for Linux? Litt kjipt da... For håpe noen smarte karer finner på noe til Windows. PCen min ville da vært den ultimate allrounderen og brukt "kun" 160W ved lett bruk :p

Og litt offtopic... Er dette også mulig for GPUer? Synes det er irriterende at kortet skal klokkes helt opp bare jeg ser på et 2MB bilde...

Endret av Sajkow
Lenke til kommentar
Men det er jo typisk at alt som er "miljøvennlig" skal være vesentlig dyrere. Selv Green-computing blir altså svindyrt.

En 45 Watt AMD prosessor til 265 kroner. ;)

 

(Ytelse og antall watt har en viss sammenheng)

 

Hva tilbyr det kommende 800 brikkesettet?

IGP med DirectX 11 (8nnG variantene), SATA III (6Gb/s), USB 3.0 (noe usikkert) samt HyperTransport 3.0 og støtte for nye cpu'er. Ikke akkurat noe revolusjonerende.

USB 3.0 kommer visstnok ikke med i 800-serien, men jeg synes det er noen fine små steg både her og der. Kjekt å få med seg når man skal kjøpe.

 

Det blir heller ikke noe DirectX 11, men DirectX 10.1. Kilde. Det står DirectX 11 descrete graphics for toppmodellen RD890 av brikkesettet. Altså ingen integrert grafikk. Man må kjøpe eget DirectX 11 grafikkort. RS880P er varianten med integrert grafikk og den får støtte for DirectX 10.1.

 

AMD Athlon II X4 635 og AMD Phenom II X4 910e virket interessante i og med at jeg skal oppgradere PC-en min snart. :) Tipper på en pris på henholdsvis 1000,- og 1500,-?

Jeg tipper henholdsvis 950 og 1350 kr (rimeligste i prisguiden 2 uker etter tilgjengelighet)

 

Hva er egentlig forskjellen på Athlon II og Phenom II?

Cache-mengde.

 

Athlon II X2: 2 * 1,0 MiB L2, ingen L3

Phenom II X2: 2 * 0,5 MiB L2 + 6 MiB L3

 

Athlon II X3: 3 * 0,5 MiB L2, ingen L3

Phenom II X3: 3 * 0,5 MiB L2 + 6 MiB L3

 

Athlon II X4: 4 * 0,5 MiB L2, ingen L3

Phenom II X4: 4 * 0,5 MiB L2 + 6 MiB L3 (med unntak av et par modeller som har 4 MiB L3)

 

Merk det uthevede tallet. Athlon II X2 gjør det bra mot likt klokkede Phenom II X2 på grunn av den større L2 cachen.

Lenke til kommentar

SVD: Ja, jeg skjønner at det klokker seg ned igjen, men mens jeg ser på et bilde, om det er gif, jpeg, tiff eller bmp, så klokker kortet seg opp til High 3D modus, så jeg lurte på om det ikke var mulig å skifte dette til Low 3D, eller helst 2D i en eller annen profil (har Nvidia)?

Lenke til kommentar
Hva tilbyr det kommende 800 brikkesettet?

IGP med DirectX 11 (8nnG variantene), SATA III (6Gb/s), USB 3.0 (noe usikkert) samt HyperTransport 3.0 og støtte for nye cpu'er. Ikke akkurat noe revolusjonerende.

 

USB 3.0 kommer visstnok ikke med i 800-serien, men jeg synes det er noen fine små steg både her og der. Kjekt å få med seg når man skal kjøpe.

 

Det blir heller ikke noe DirectX 11, men DirectX 10.1. Kilde. Det står DirectX 11 descrete graphics for toppmodellen RD890 av brikkesettet. Altså ingen integrert grafikk. Man må kjøpe eget DirectX 11 grafikkort. RS880P er varianten med integrert grafikk og den får støtte for DirectX 10.1.

Sikker på at det er riktig? DX 10.1 har jo allerede vært på 785/Radeon 4200 IGP en god stund

 

Etter hva jeg har forstått, vil 890Gxx/SB850 ha SATA3, USB 3.0, Radeon 5xxx IGP, DX 11 (og muligens GDDR5 Sideport memory, men siste er ren gjetting fra min side)

 

Men mulig jeg farer etter en senere roadmap, får vel vente å se :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...