Gå til innhold

Test: Gigabyte P55A-UD6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ER vel ikke så rart egentlig. Forskjellene mellom storebror og lillebror er som regel flere tilkoblinger, og annet nyttig og mindre nyttig dilldall for overklokking... Så med mindre man ikke har planer om overklokking eller trenger flust av tilkoblinger, så vil et slikt dyrt kort være penger ut vinduet :)

 

Et greit mid-end kort ville jeg ikke betalt mer enn 1000kr-1500kr... Tilbyr akkurat det jeg trenger :)

Lenke til kommentar

Er 2000 kroner revolusjonerende mye for hovedkort med Intel-brikkesett, da? Trodde det var standard, nærmest :!: Synes personlig det er mer enn man burde bruke på hovedkort, men så er jeg slikt et AMD-menneske som helst ikke punger ut mer enn 1500 kroner for toppmodellen. Aldri helt skjønt hvorfor det er slik, men hvis vi spør Intel-gutta selv, får man vel en forelesning om ytelse og stabilitet, eller noe i den duren? :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

Valg av hovedkort kan (som det står i testen) ikke gjøres på grunnlag av ytelsen.

I konklusjonen burde det vektlegges at kortet har USB 3.0 og eSATA 3.0.

Det jeg ikke skjønner er at flesteparten av USB-portene er USB 2.0.

Hvorfor det når USB 3.0 er bakoverkompatibel?

Lenke til kommentar
Valg av hovedkort kan (som det står i testen) ikke gjøres på grunnlag av ytelsen.

I konklusjonen burde det vektlegges at kortet har USB 3.0 og eSATA 3.0.

Det jeg ikke skjønner er at flesteparten av USB-portene er USB 2.0.

Hvorfor det når USB 3.0 er bakoverkompatibel?

Det er nevnt i starten av konklusjonen at kortet har dette. Grunnen til at det ikke har fått så veldig mye oppmerksomhet, er at det er kun er et fåtall av tilkoblingene som er SATA 3.0 og USB 3.0. Disse er styrt av noen egne brikker, resten av USB 2.0- og SATA 2-kontakene er styrt av brikkesettet (P55). Nå skal det dessuten sies at de fleste nyere hovedkort nå leveres med en slik løsning, der dedikerte brikker styrer et par av de nye kontaktene. En finner dessuten dette også på langt billigere hovedkort enn P55A-UD6.

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar
Har selv brukt relativt mye penger på "gode" hovedkort tidligere men sitter ofte igjen med følelsen av at det er penger ut av vinduet.

 

Må si at jeg har total motsatt erfaring....

Har hatt PC`er med billige hovedkort, disse har i lengden hatt større problemer med ustabilitet enn de PC`ene jeg har hatt med hovedkort i highend klassen.

Dog så må jeg poengtere at det kommer helt ann på hva du skal bruke PC`en til, da jeg belaster PC`en ganske ekstremt mye og krever et stabilt system.

 

Så for folk flest eller den casuale gameren holder nok et billigere kort, for hardcore brukeren så vil jeg anbefale highend utstyr.

 

Valg av hovedkort kan (som det står i testen) ikke gjøres på grunnlag av ytelsen.

I konklusjonen burde det vektlegges at kortet har USB 3.0 og eSATA 3.0.

Det jeg ikke skjønner er at flesteparten av USB-portene er USB 2.0.

Hvorfor det når USB 3.0 er bakoverkompatibel?

Det er nevnt i starten av konklusjonen at kortet har dette. Grunnen til at det ikke har fått så veldig mye oppmerksomhet, er at det er kun er et fåtall av tilkoblingene som er SATA 3.0 og USB 3.0. Disse er styrt av noen egne brikker, resten av USB 2.0- og SATA 2-kontakene er styrt av brikkesettet (P55). Nå skal det dessuten sies at de fleste nyere hovedkort nå leveres med en slik løsning, der dedikerte brikker styrer et par av de nye kontaktene. En finner dessuten dette også på langt billigere hovedkort enn P55A-UD6.

 

Er det noe muligheter å se ytelses og stabilitets forskjeller med styring via brikkesett eller egne chips?

Lenke til kommentar
Er det noe muligheter å se ytelses og stabilitets forskjeller med styring via brikkesett eller egne chips?

Tror ikke dette er så enkelt. For det første er det faktisk ingen brikkesett enda som støtter USB 3.0 og SATA 3.0 enda, og det vil derfor være vanskelig å ha noe sammenlikningsgrunnlag. For det andre skal begge deler i utgangpunktet være meget stabilt om de fungerer som de skal, og en må derfor trolig teste dette over en lengre periode med høy belastning.

Lenke til kommentar
Har selv brukt relativt mye penger på "gode" hovedkort tidligere men sitter ofte igjen med følelsen av at det er penger ut av vinduet.

 

Jeg betaler gjerne litt ekstra for gode kjøleløsninger og åpen BIOS som gjør det lettere å overklokke...

Åpen bios lösning har vel de fleste HK og går og overklokke? Kjölelösningen er hva jeg har erfart mer en god nok på mid-range produkter også.
Lenke til kommentar

Kortet hadde vært godt om de sløyfet følgende:

USB 3.0 og SATA 3.0.

Bør ventes med på HK til det kommer i chipsett.

 

Og beholdt følgende

6 minnespor,

Det ville også gitt et godt prisnivå samt gjort LGA1156 til en mer attraktiv workstation plattform for folk med krav til mye minne og parret med en i7 860.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg skulle virkelig ønske dere snart kunne begynne å teste noen dual cpu kort.

Det er mange som bruker maskinene sine til annet enn spill og som i tillegg ønsker å bygge selv for å kunne bytte enkeltkomponenter, men beholde kraftige hovedkort og prossessorer over tid.

 

Jeg har f.eks. flere 604 dual xeon som fremdeles holder koken mtp redigering av fotografi og film, men kunne godt tenke emg å se tester av kort i dette segmentet for å sammenligne.

 

I tillegg synes jeg dere gir altfor mye oppmerksomhet til spill, greit at mange som kjøper og bygger maskiner spiller, men det finnes andre segmenter også.

Hvor lang tid tar det f.eks. å rendre ett fotografi i DxO eller "surface blur" av ett 100mb tiff bilde i photoshop?

 

Eller er dere kun ett forum for spillfolket???

Lenke til kommentar
Jeg trodde oppriktig at 1156 skulle være en budsjettklasse, men prøv å finne et kort med usb3/sata6 til en rimelig penge.

Hvorfor skulle det være mulig når teknologien ikke engang finnes i chipsett ennå? LGA1156 er budsjettklasse, men ikke teknologien du nevner, det er vel åpenbart.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Akk... Hvorfor ikke lansere noe helt i andre enden av skalaen ?

 

Jeg drømmer om en E-ATX HK uten disker, nettverk, lyd, skjerm, nic etc., men isteden med en haug ekspansjons slotter. Gi meg cpu sokkel, DDR3 slotter og 1000 PCIe lanes.... samt en BIOS som duger til klokking.

 

Lurer på hvor mye jeg har betalt opp igjennom pga "bundlingen" av komponenter jeg aldri bruker.

Lenke til kommentar
Jeg trodde oppriktig at 1156 skulle være en budsjettklasse, men prøv å finne et kort med usb3/sata6 til en rimelig penge.

 

Hva regner du som budsjettklasse da? Gigabyte P55A-UD3 har USB3/sata6 og koster 1050 på komplett, eller UD3R som koster 100 kr mer.

 

Når det gjelder kortet i denne testen synes jeg dere bommer fullstendig. Dette kortet er beregnet på ekstrem-overklokkere, alle andre er bedre tjent med et billigere kort. de ekstra minne-slotene er kun en gimmik, folk som trenger mye minne er bedre tjent med å kjøpe et 1366

system. Og C.I.A.2 som det skrytes av i anmeldelsen er ubrukelig, men heldigvis gjør ikke det noe fordi kortene til Gigabyte likevel er superenkle å klokke manuelt.

Endret av Mr. Mustard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...