Gå til innhold

Youtube starter videoutleie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette ble publisert på youtube til global blog (http://youtube-global.blogspot.com/) så regner egentlig med at alle får tilgang til dette i morgen. '

 

Og Zpeed, nettet i norge er generelt bra. Og det er MYE MYE bedre enn hva som kreves for å streame HD filmer fra Youtube.

 

Jeg lastet ned og sjekket bitraten på 720p og 1080p fra youtube. 720p ligger på 2mbit per sekund mens 1080p ligger på 3.3 mbit. Dette er åpenbart ganske ekstrem komprimering, til tross for at bildekvaliteten er relativt bra, så ville jeg nok forventet noe bedre av en tjeneste som skal levere filmer.

Endret av Zappy
Lenke til kommentar
Og Zpeed, nettet i norge er generelt bra. Og det er MYE MYE bedre enn hva som kreves for å streame HD filmer fra Youtube.

Jeg har ikke sjekket i det siste, men der jeg kommer fra var det en begrensning på 2Mbit ADSL. At dette er mye bedre enn det som kreves for å streame HD fra youtube er nok en smule skivebom, og det sier du egentlig selv.

Lenke til kommentar
streaming er ikke noe å satse på

 

kom heller med et godt nedlastings tilbud så alle kan dra nytte av et tilbud og ikke bare en brøkdel av befolkningne

holder meg til torrents jeg da...

<ironi>

 

Jah.. streaming er neppe fremtida... Spotify er noe dritt.. får neppe se det samme for film nei..

 

</ironi>

Lenke til kommentar
Og Zpeed, nettet i norge er generelt bra. Og det er MYE MYE bedre enn hva som kreves for å streame HD filmer fra Youtube.

Jeg har ikke sjekket i det siste, men der jeg kommer fra var det en begrensning på 2Mbit ADSL. At dette er mye bedre enn det som kreves for å streame HD fra youtube er nok en smule skivebom, og det sier du egentlig selv.

Nøkkelord: generelt. Og 720p bitraten ligger på 2.2 mbit, så med buffring på omtrent 10-20% av lengden av videoen så skal det gå sånn ca med 2mbit.

 

Streaming ER fremtiden. Det kommer til å ta over for lokal lagring i stor grad. Jeg skal ikke si at det kommer til å bli det eneste, for det har åpenbare svakheter.

 

Folk flest trenger ikke høy båndbredde nå. 2mbit var helt greit for 2 år siden. Men når ting som dette blir viktigere for folk, så begynner det å bli penger i å satse på bedre båndbredde til flere, ikke bare de som bor nært de nåværende sentralene.

Endret av Zappy
Lenke til kommentar

Jeg mener folk trenger høy båndbredde nå, også til slik streaming. I løpet av kort tid vil dette eksplodere og alle aktører i bransjen vil tilby videoleie, streaming og kjøp direkte via stuens TV. Dette er ikke mindre enn et paradigmeskifte i privatunderholdning. Og et viktig paradigmeskifte. Videoutleie og CD-kjøp i fysiske butikker vil forsvinne i løpet av ytterst få år hvis bare infrastrukturen ligger til rette for streaming. Foreløpig har noen få av oss følt behovet for denne teknologien, men bare vent til Ola og Kari Nordmann våkner for alvor og begynner å spørre etter dette.

 

Det er for sent å bestemme seg for å bygge ut til fiber for alle når folk flest merker behovet på kroppen. Innen fiberet da er ferdig utbygd har mange ventet forgjeves i årevis. Nei, vi ser hvor det bærer og da må vi gjøre noe nå. Fiberkabler for datakommunikasjon, TV & underholdning, telefon, alarm, m.m. er en grunnsten i infrastrukturen i ethvert land, på linje med bl.a. veier, jernbane, strøm, vann, aviser, fly og ferger. Kommunikasjon er kanskje den aller viktigste av disse grunnstenene, når det gjelder langsiktig utvikling i et samfunn.

 

Problemet er jo at de private utbyggerne ikke går foran med investeringer som de ikke er rimelig sikre på å få økonomisk utbytte av på relativt kort sikt. Derfor må Staten sponse et dimensjonert stamnett for hele Norge og også betale for at grisgrente strøk får fiber. Det bør gjøres ved at fylkeskommunene, eller interkommunale samarbeid, får penger til slik utbygging fra Statskassen.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...