Gå til innhold

Anbefalinger for kjøp av HTPC


Anbefalte innlegg

Oppsettene er satt opp med tanke på å være så stillegående som mulig.

Derfor er det valgt energieffektive komponenter, store kjølere, og vifter som roterer med lav hastighet.

 

Ønsker du å lese mer om de ulike komponentene er de fleste testet av silentpcreview.

Har prøvd å ta utgangspunkt i de beste produktene derfra som er tilgjengelige i Norge.

 

 

 

Entry:

 

 

NSK2400_q.250x222.jpg

 

Entry oppsettet fungerer utmerket til avspilling av HD filmer.

Det integrerte skjermkortet støtter dekoding av h264 HD materiale.

CPUen er kraftig nok til å spille av HD formater som ikke er støttet av skjermkortet.

 

Kabinettet er det samme som Antec Remote Fusion, men mangler skjult optisk enhet og display/fjernkontroll.

Men kabinettet har de samme egenskapene som Antec Remote Fusion i forhold til støy.

Det er derfor lett å få det stillegående, med å bytte ut kabinettviftene.

Strømforsyningen er også forholdsvis stillegående, den er i tillegg i standardformat og kan evt byttes ut med f.eks Nexus Value 430.

 

Hardisker i Western Green Power serien går for å være mest stillegående. Vil anbefale så stor som budsjettet tillater.

 

 

Kabinett: Antec NSK2480 (test)

Strømforsyning: 380W Inkludert i kabinett (test)

CPU: AMD Athlon II X2 250

Hovedkort: Asus M4A785TD-M EVO

Skjermkort ATI Radeon HD4200 (integrert i hovedkort)

Minne: Kingston ValueRAM DDR3-1066MHz 4 GB (2x2GB)

Optisk drev: Sony Optiarc AD-7200S-0S

Hardisk: Western Digital Caviar Green 500 GB (test)

 

Minste pris i prisguiden: 3212

 

Anbefalte oppgraderinger:

 

Kabinettvifter: 2x Nexus 120mm Real Silent

CPU kjøler: Scythe Ninja Mini

 

Midrange:

i_563849.250x222.jpg

 

Antec Remote Fusion er et av de bedre HTPC kabinettene som er tilgjengelig på det norske markedet.

Med sin 3 kammer teknologi sørger det for optimal luftflyt. To 120mm vifter sørger for god avkjøling av CPU.

 

CPUen i dette oppsettet er kraftig oppgradert fra Entry maskinen.

Denne to kjernes prosessoren fra Intel støtter Hyper Threading, så i realiteten er det en 4 kjerners prosessor. Samtidig er strømforbruket lavt.

Denne CPUen er godt egnet til tyngre oppgaver som å transkode filmer fra et format til et annet.

 

Prosessoren har innebygget grafikkort/lydkort som støtter bitstreaming av HD lyd. Da vil du få full glede av DTS HD/ Dolby True HD hvis du har en forsterker som støtter dette.

Anbefaler allikevel dedikert grafikkort for høyere ytelse, og bedre drivere.

 

 

 

Kabinett: Antec Fusion Remote

Strømforsyning: Corsair VX 450W

CPU: Intel Core i3 530

Hovedkort: MSI H55M-ED55

Minne: Kingston ValueRAM DDR3-1333 4GB

Optisk drev: LG CH08

Hardisk: Western Digital Caviar Green 500 GB 16 MB Cache

 

CPU Kjøler: Scythe Ninja Mini (test)

Kabinettvifter: 2x Nexus 120mm Real Silent

 

Minste totalsum i prisguiden: 4913

 

Forslag til oppgradering:

Intel X25-v 40GB til 900,- og få en stor ytelsesøkning på systemet i tillegg til lydløs drift.

Skjermkort: Radeon HD 5670

 

 

Premium:

i_563881.250x222.jpg

 

 

Intel Core i5 750 er en av de kraftigste CPUene på markedet. Den er ypperlig både til spill og til tunge oppgaver som transkoding av filmer.

 

Skjermkortet er kraftig og egner seg til de fleste spill på medium setting. Det integrerte lydkortet støtter bitstreaming av HD lyd. Du vil få full glede av DTS HD/ Dolby True HD

 

Har lagt til en SSD disk for operativsystem og spill. Denne vil gjøre maskinen mye raskere i forhold til boottid og oppstart av programmer. Ideelt burde filmer vært lagret et annet sted, men har allikevel valgt en 2Gb hardisk i tillegg.

 

Premium modellen har fått en av de mest stillegående strømforsyningene på markedet.

 

Den har også fått Blu-ray brenner.

 

 

Kabinett: Antec Fusion Remote Max

CPU: Intel Core i5 750

Hovedkort: Gigabyte GA-P55M-UD2

Skjermkort: Powercoler Radeon HD 5750 (sjekk høyde på denne)

Minne: Corsair XMS3 1600MHz CAS8 4GB

Optisk drev: LG BH08

Hardisk1: Intel gen2 x-25-80

Harddisk: Western Digital Caviar Green 2 TB

Strømforsyning: Seasonic X-series 650W (Alternativ Corsair HX 650W)

Vifter: Noctua NF-P14 FLX, Nexus Real Silent

CPU kjøler: Scythe Ninja Mini

 

Minste totalpris i prisguiden: 11152

 

**** under arbeid ****

 

 

Disclaimer:

Disse oppsettene er ikke testet av trådstarter, men er satt sammen på teoretisk grunnlag.

Garanterer ikke for feil. Kom gjerne med innspill og rettelser.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker du å si noe i kriteriene om støy?

 

Grunnen til at jeg spør er at Antec strømforsyningen i NSK 2480 er ikke akkurat helt lydløs. Hjelper endel å bytte ut tricool viftene med et par gode vifter men man er ikke kvitt all støyen før strømforsyninga er byttet ut.

 

Kommer selvfølgelig an på hvor "dyr" entry oppsettet skal være men ift støyen så er det verdt å bytte NSK 2480 ut med et Antec Fusion og en stille Seasonic/Corsair strømforsyning.

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Ingen form for viftestyring eller vibrasjonsdemping av harddisk? Blir noen bråkebøtter det her isåfall..

 

Hva med lydkort? Burde vel ha mulighet for å dra nytte av HD-lyden hvertfall på midrange og premium modellen. Også har du glemt å føre på optisk drev på entry og midrange. Midrange burde vel forresten også ha litt mer enn 500gb hdd.

 

Synes ellers du burde brukt samme mal på alle oppsettene, tenker da på rekkefølgen. Og du burde virkelig tatt deg bryet med å lage linker på produktene i det minste og pris med totalsum, eller aller best en handlekurv i prisguiden.

 

Hadde også vært kjekt om du hadde tatt deg tida til å skrive litt kort om hvorfor du har tatt de valgene du har tatt, slik at det er lettere for folk å orientere seg om forskjellene på oppsettene. :)

Endret av phax
Lenke til kommentar
Ingen form for viftestyring eller vibrasjonsdemping av harddisk? Blir noen bråkebøtter det her isåfall..

 

Viftene går konstant på 1000 RPM, dvs helt stillegående. PWM vifter bråker mer.

(jeg har sammenliknet http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=375299 mot http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=316478).

Antec kabinettene har gummioppheng. Har ikke testet silverstone kabinettet men det fikk god omtale her:

 

Normale harddisker på 3,5 tommer monteres enten hengende i vibrasjonsisolerte fester slik vi har gjort, eller over strømforsyningen uten vibrasjonsisolering. Det flotte med dette kabinettet er at du kan montere hele to 2,5"-enheter, to slike fester er på dagens marked regnet som relativt mye, spesielt i kabinetter som GD04

 

Hva med lydkort? Burde vel ha mulighet for å dra nytte av HD-lyden hvertfall på midrange og premium modellen.

 

Midrange og premium modell har HD lyd. Dette på samme krystall som skjermkortet. Det er en bedre løsning enn et eksternt lydkort (lipsync).

 

Også har du glemt å føre på optisk drev på entry og midrange. Midrange burde vel forresten også ha litt mer enn 500gb hdd.

 

Er litt usikker på om det er plass til optisk drev i midrange modellen.

Kabinettet er kort, og det vil kanskje krasje med CPU kjøleren. Noen som har erfaring?

 

 

Synes ellers du burde brukt samme mal på alle oppsettene, tenker da på rekkefølgen. Og du burde virkelig tatt deg bryet med å lage linker på produktene i det minste og pris med totalsum, eller aller best en handlekurv i prisguiden.

 

Ja er enig. Men sliter med prisguiden. Jeg har lister, men så har jeg byttet litt om på komponentene.

I den nye prisguiden går det ikke ann å slette gamle komponenter, i den gamle går det ikke ann å legge til :(

Er det bare jeg som sliter med dette? Får ikke til å lage nye lister (de kommer ikke opp på "legg til komponent" listen).

 

Hadde også vært kjekt om du hadde tatt deg tida til å skrive litt kort om hvorfor du har tatt de valgene du har tatt, slik at det er lettere for folk å orientere seg om forskjellene på oppsettene. :)

 

Enig. Skal prøve å oppdatere.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Trenger forslag til optisk enhet til NSK2480 (med sølv front?)

Blue-ray spiller til midrange oppsettet? Må den være ekstern?

 

@Spragleknas: Jeg er med på wikien, da blir det enklere for andre å bidra. http://mspc.no/wiki/index.php/Maskinvare_anbefaling

Er sikkert mange som er intresert i mITX oppsett også. Så bare å komme med forslag.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar
Mine erfaringer er med NSK 2480. Byttet ut strømforsyningen med denne og nå høres den ikke i det hele tatt.

 

Tror forskjellen mellom 2400 og 2480 var at strømforsyningen fikk 80+ stempel i 2480 ellers er alt likt.

 

Ja men den strømforsyningen finnes ikke i Norge for tiden :(

Den eneste på silentpcreview listen i Norge er Corsair HX 650

Lenke til kommentar

Multicom og Komplett hadde disse tidligere men jeg ser at de når er helt tomme. Men Corsair kjøper flere Seasonic modeller og setter ny merking på disse, men jeg har ikke kontroll på hvilke av disse det er.

 

Jeg fant følgende liste på et forum men kan ikke stå inne for disse:

400CX = Seasonic

450HX = Seasonic

450VX = Seasonic

520HX = Seasonic

620HX = Seasonic

550VX = CWT

650TX = Seasonic

750TX = CWT

1000HX = CWT

Lenke til kommentar

Strålende tiltak, obergeru!

 

Er litt usikker på om det er plass til optisk drev i midrange modellen.

Kabinettet er kort, og det vil kanskje krasje med CPU kjøleren. Noen som har erfaring?

Det er fint plass til optisk drev i Antec Fusion Remote. Drevet er plassert i et annet kammer enn CPU, så det er i hvert fall ingen fare for kollisjon med kjøleren. Det har imidlertid PSU'en rett bak seg, så det kan bli litt trangt med alle ledningene imellom, men det har ikke vært noe problem hos meg. Jeg har denne: Liteon IHOS104?

 

I den nye prisguiden går det ikke ann å slette gamle komponenter, i den gamle går det ikke ann å legge til :(

Er det bare jeg som sliter med dette? Får ikke til å lage nye lister (de kommer ikke opp på "legg til komponent" listen).

Prøv prisguiden hos akam.no. Der har du tilgang til den gamle prisguiden og de gode, gamle handlevognene. :)

Lenke til kommentar

Takk for inspill.

 

Jeg hadde et annet kabinett til midrange: Silverstone GD04. Synes dette ser ut som et meget fint kabinett, bla pga. dybden. Men det er litt lite plass. Byttet også kabinett på "premium" for å få plass til et litt høyt skjermkort.

Satt opp LG CH08 blu-ray spiller på midrange. Den har også dvd brenner.

 

Problemene mine med handlevognen ble løst. Tydeligvis skjedd noe rart når de konverterte de gamle handlevognene mine til det nye oppsettet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...