Gå til innhold

Auzentech med PCIe-kort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan noen opplyse meg om det er noe poeng med lydkort i windows vista og 7. Hardware acclerated audio er jo skrudd av.
Bedre elektriske egenskaper (DAC osv), og langt mindre utsatt for støy. Jeg har tilgode å finne en støyfri integrert lydkrets (analog) på hovedkort.

Med digital overføring er forskjellene små, og sannsynligvis ikke verdt det. Men hvis den integrerte lydkretsen ikke støtter direct throughput, så må du som oftest ha dedikert lydkort for å kunne pushe mer eksotiske lydstrømmer (DD TrueHD osv.).

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Kan noen opplyse meg om det er noe poeng med lydkort i windows vista og 7. Hardware acclerated audio er jo skrudd av.
Bedre elektriske egenskaper (DAC osv), og langt mindre utsatt for støy. Jeg har tilgode å finne en støyfri integrert lydkrets (analog) på hovedkort.

Med digital overføring er forskjellene små, og sannsynligvis ikke verdt det. Men hvis den integrerte lydkretsen ikke støtter direct throughput, så må du som oftest ha dedikert lydkort for å kunne pushe mer eksotiske lydstrømmer (DD TrueHD osv.).

 

Om det er verdt det digitalt kommer helt ann på hva man bruker PCen til. Spiller man mye, bruker surround, og skal overføre digitalt. Så må man nesten ha ett kort fra Auzentech eller Asus for å få ekte surround ut digitalt. Da så å si ingen andre encoder surround lyden fra spill til digital bitstream.

 

Det er vel kanskje kommet på noen få integrerte også. Men man må da se etter Dolby Digital Live eller DTS Connect. Dette kortet som nevnes her har sistnevnte. Dette må også huskes å aktivere i driveren.

Lenke til kommentar
De som synest lyd er viktig bruker vel stort sett DAC i forsterker til høyttalere i stedet for DAC i lydkort.
Stort sett er det slik ja.

Men du skal ikke se bort i fra at et lydkort med en god (påkostet) DAC og tilhørende kretser kan være bedre enn en billig surroundreciever når det kun skal brukes til stereo-musikk.

F.eks hvis man har en god og enkel forsterker (uten digitale muligheter) fra før av, og senere putter et godt lydkort foran den. Det vil mest sannsynlig være en bedre kombinasjon enn å kjøpe en billig recievere og bruke den i stedet for den gamle forsterkeren (eller bruke pre-out til den gamle kun for DACens skyld).

Lenke til kommentar
De som synest lyd er viktig bruker vel stort sett DAC i forsterker til høyttalere i stedet for DAC i lydkort.
Stort sett er det slik ja.

Men du skal ikke se bort i fra at et lydkort med en god (påkostet) DAC og tilhørende kretser kan være bedre enn en billig surroundreciever når det kun skal brukes til stereo-musikk.

F.eks hvis man har en god og enkel forsterker (uten digitale muligheter) fra før av, og senere putter et godt lydkort foran den. Det vil mest sannsynlig være en bedre kombinasjon enn å kjøpe en billig recievere og bruke den i stedet for den gamle forsterkeren (eller bruke pre-out til den gamle kun for DACens skyld).

Ja selvsagt er det noen få som er i en slik situasjon, men jeg tror de er fullstendig klar over det selv.

 

For mange er det i dag ikke nødvendig å påkoste en dyr DAC i lydkort.

Lenke til kommentar

En liten pressisering : OpenAL støtter hardware akselerasjon på lik måte som Opengl støtter det.

Forskjellen er dog at OpenAl er desverre mindre utviklet enn Opengl, noe vi kan takke creative og MS for :'(

 

Ser ut som man fint kan greie seg uten lydkort på Windows 7 så lenge man har et greit integrert ett.

Lenke til kommentar

Mange kjører vel ren "pass-trough" uansett på digital surround for å la bedre utstyr ta seg av den biten. Snart sitter jo alle med en skikkelig surround receiver på gutterommet.

 

Derimot virket dette interesant om man bruker gode hodetelefoner rett i PCen for musikkavspilling mm.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Kan noen opplyse meg om det er noe poeng med lydkort i windows vista og 7. Hardware acclerated audio er jo skrudd av.
Bedre elektriske egenskaper (DAC osv), og langt mindre utsatt for støy. Jeg har tilgode å finne en støyfri integrert lydkrets (analog) på hovedkort.

Med digital overføring er forskjellene små, og sannsynligvis ikke verdt det. Men hvis den integrerte lydkretsen ikke støtter direct throughput, så må du som oftest ha dedikert lydkort for å kunne pushe mer eksotiske lydstrømmer (DD TrueHD osv.).

 

Om det er verdt det digitalt kommer helt ann på hva man bruker PCen til. Spiller man mye, bruker surround, og skal overføre digitalt. Så må man nesten ha ett kort fra Auzentech eller Asus for å få ekte surround ut digitalt. Da så å si ingen andre encoder surround lyden fra spill til digital bitstream.

 

Det er vel kanskje kommet på noen få integrerte også. Men man må da se etter Dolby Digital Live eller DTS Connect. Dette kortet som nevnes her har sistnevnte. Dette må også huskes å aktivere i driveren.

 

Bruke kilokroner på analogt lydkort med max 5-kanals ut istedenfor hdmi når man likevell skal sende lyden videre digitalt? Det skurret ganske mye i mine ører. PCM eller bitstream, HD-MA, åttekanals omså, får man jo fint til på sistnenvte måte? DisplayPort fungerer jo det også, men der er jeg ikke helt stødig på hva som er støttet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...