Gå til innhold

Asus satser friskt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har litt vanskelig for å se for meg at salget av selvbygde maskiner skal ha noe vesentlig vekstgrunnlag. Ferdigbygde maskiner er som regel helt overlegne på kvalitet og med den stadig pågående integreringen av komponenter og overgang til bærbare formfaktorer er det snart ikke så mye å hente på å bygge selv. Klart det er alltid en og annen gaming rigg eller spesielt tilpasset workstation som skal bygges. Gi det 5 år og de er historie også. Volum prinsippene tilsier det.

Lenke til kommentar

Det tviler jeg på, det har vel vært spådommer siden 90-tallet, men ser ikke slik ut. Jeg tror heller at stasjonære ferdigmaskiner kommer til å forsvinne i store mengder til fordel for bærbare maskiner, men selvsagt ikke helt.

 

Det som er med maskinene du får kjøpt på Elkjøp og Expert er jo at de har slappe rambrikker med lave frekvenser og høy CAS latency, lav cache level på cpu etc for å presse priser, mens kundene kun ser på antall GHz, GB Ram og GB HDD, samt størrelsen på skjermen.

 

I mange tilfeller så så reklamerer de for "Kraftig maskin med ekstrem 3D grafikk, kun 5.995,-", er ikke så lett å vite hva de mener da...

Lenke til kommentar

jeg må påpeke at med ferdigbygde pcer ikke alltid passer til ønskene man har.

da tyr men til selvbygning.

 

nå er det ikke mange som lar en bruker spesifisere komponentene selv .

komplett.no er en av dem.

her får man i det miste vite fabrikatet på komponentene i motsetning til noen av de andre butikken som gjør det

 

dessverre er ikke alle valgmulighetene tilegnelig der heller.

 

da ender man opp med å plukke komponentene selv.

noen ganger også fra flere butikker

 

 

jeg tror at det kommer til å bli mere selvbygde maskiner frem over. mye av dette går over til de bærbare selv om det nok tar en stund

 

det som kan virke en smule irriterende er at hvis butikken skal bygge maskinen for deg så er det veldig mange spillemaskiner tilgjengelig i forhold til kontor og hjemme pc maskiner.

Lenke til kommentar

Det som jeg ikke helt klarer å hente ut i fra denne artikkelen eller kilden er hva slags hovedkort dette er snakk om. Kilden sier "global motherboard marked". Hvis du stikker på elkjøp og kjøper en stasjonær pc fra HP, eller en bærbar fra dell så kan du i begge tilfeller ende opp med ett hovedkort fra asustek.....

 

Utifra tallene det er snakk om antar jeg at der er for non-OEM hovedkort, men det kunne alikevel blitt spesifisert i artikkelen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ferdigbygde maskiner er som regel helt overlegne på kvalitet..

 

Hva? Mener ikke å være useriøs, men vil veldig gjerne spørre deg om hva du har røyket?

 

Det er som en annen sier her at kjøper man en Dell, HP, Acer stasjonær, er det ofte man får en haug med utdaterte (faktisk) komponenter. Folk ser på hvor mange gigabyte harddisk PC-en har, og om den kanskje har en Intel prosessor. Men det trenger ikke stå engang hvor kjapp prosessorer er, eller om det er en i7 eller en gammel Celeron! Og for ikke å snakke om grafikk-kortet, det blir jo sjeldent nevnt.

 

Bygger du PC-en selv, VET man at den blir overlegen på kvalitet i forhold til prisen. Da kan man sammenlikne med hvilke som helst ferdigbygd.

 

Unntakene når det gjelder ferdigbygd er slik som PS.no, Komplett.no og Netshop for å ta de største selvstendige PC-produsentene som eksempel. De bruker komponenter som man også kan kjøpe løst, slik som hovedkort og skjermkort til Asus, OCZ minne osv. Det gjør det også lettere og rimeligere å få tak i reservedeler/ekstra RAM osv. til disse PC-ene. Men det er jo mye slike PC-produsenter jeg nevner her, som sikkert Asus er avhengige av for å selge så mange kort som de faktisk gjør.

Endret av FrodeA
Lenke til kommentar

for meg virker det som mage nettbutikker begrenser valgene noe ekstra ved selv konfigurasjon ( der man selv "bygger pcen" mens butikken setter opp komponentene ) .

 

man kan kjøpe en flere komponenter i løs vekt. men det finnes ikke noen oppsett der mine valgte komponenter er kombinert i samme oppsettet til tross for at alle komponentene er brukt i oppsettene.

 

den eneste butikken jeg har sett som forteller eksakt hvilke komponenter man kan velge mellom er komplett.no

 

de andre butikken forteller bare hvor stor harddisken er eller hvor mye minne det er på skjermkortet og eventuelt noen få detaljer, mens de stort sett holder produsenten hemmelig.

 

å måtte ringe å spørre virker noe amatørmessing

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...