Gå til innhold

Her er nettet raskest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm... Jeg har vært veldig mye i Romania. Jeg har sittet på en rekke internettkafé-er i Bucuresti, Brasov og Constanta... samt i private hjem både i Bucuresti, Iasi og Cluj-Napoca.

Hastigheten har vært veldig dårlig så og si alltid, samt at linjene stadig vekk går ned i noen minutter før de kommer opp igjen.

Rumenerne selv klager veldig på de ustabile intetnettforbindelsene i landet... så jeg ble veldig overrasket over denne oversikten.

 

Det er mulig de har raske forbindelser i større selskaper, men for den vanlige brukeren så tror jeg ikke noe på dette.

Lenke til kommentar

Nedlastingshastigheit er heilt uinteressant når den overstiger 10Mbit, opplasting derimot er enda altfor ofte under 1Mbit fleire plasser i verda. Nå har eg levd på Lyse i snart 10 år og opplasting treigare enn 10Mbit er jo ubrukeleg, tar jo evigheiter å sende bileter, videoer og filer.

 

Å ha ein nettverksdisk over internett til backup begynner å bli meir og meir vanleg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Nedlastingshastigheit er heilt uinteressant når den overstiger 10Mbit, opplasting derimot er enda altfor ofte under 1Mbit fleire plasser i verda.

Både folk flest og ISP'er tror at internett er komplett med www tilgang, opplasting er derfor ofte meningsløs lav, ja. Irriterende tendens det der.

 

Like ille er det, ihvertfall her i landet, at folk ikke har reéll konkuranse; alt for ofte er det kun et fysisk kabelsett som kan levere internett til heimen noe som medfører omtrent samme fart fra alle ISP'er en har mulighet til å kjøpe tjenester fra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

må si jeg undrer en del over at Irland kommer så høyt opp. For det meste er det vanskelig å få bredbånd over 10Mb nedhastighet, og "aldri" mer enn 1.5Mb opp. Samtlige har man også begrensninger på hvor mye trafikk som tillates. Noen har unlimited, men der går fair usage policy på rundt 130GB i måneden. Savner Norge litt på dette :(

Lenke til kommentar

Tror ikke lista tar høyde for verken tilgjengelighet eller stabilitet.

 

Man kan gjerne selge et 10Mbits produkt, men om 5Mbits er snitthastighet så er det feil å liste opp 10Mbits i statistikken.

 

Om 80% av landet ikke har bredbånd, så er det feil å kun regne på de som har. I alle tilfeller selv i fattige land, så er det kun byer og tettsteder som har tilgang til noe som helst.

 

På toppen av det hele så er dsl teknologi svært ømfintlig for kvalitet på linjene - og ikke faen om verken irland eller romania har linjer å skryte av.

 

Sørkorea er på topp fordi de bor som sild i tønne. Nemlig 487.000pr kvkm, mens stusselige norge har knappe 12.000. Da er det dyrt og vanskelig å få til 50Mbits til alle på bjerget. For i slike hastigheter så kan man ikke bo særlig unna enn 1km.

 

Norge er seff best. Man må bare dele resultatet på antall innbyggere, utbredelse pr kvkm, linjekvalitet, og pris i forhold til inntekt.

Lenke til kommentar

Min Telenor ADSL makser på 0.65mbit, ikke akkurat noe å skryte av ( 5-600 meter unna sentral, linja må være crappy ). Bare det å laste opp bilder tar en evighet. Om en har et nyere speilrefleks og skal sende 4-500 bilder over nettet som er ca 2GB, tar det meg 8 timer :hm:

 

Hva skal jeg med 12mbit opp? Eneste muligheten for å utnytte denne hastigheten er å laste ned store filer. Små filer rekker jo ikke komme seg opp på 6mbit før de er ferdige ^_^

 

Skal sies at jeg hadde GET før og de var raskere, men for å være et firma som skryter av docsis 3.0 og deres 400Mbps coax/fiber nettverk har de ikke akkurat fått futt i sakene enda, men bedre og billigere enn adsl er det.

Lenke til kommentar
....

 

Norge er seff best. Man må bare dele resultatet på antall innbyggere, utbredelse pr kvkm, linjekvalitet, og pris i forhold til inntekt.

Norge er ikke best. Norge er på trynet dårlig

 

Og hvs baserer du dette på?

 

Vet du at Norge har størst gjennomtregning av bredbånd?

Er du klar over at Norge ligger blant de høyeste når det gjelder fibertilkoblinger pr innbygger?

I Norge har vi Fiber, Kabel, ADSL, VDSL, LTE og WiMsx... Forventer du fiber til alle?

Fiber koster flesk å bygge ut, det satses på dette på flere selskaper... men først å fremst så skal det være lønnsomt.

 

Norge ligger langt fremme på teletjenester.

 

Det testen her viser er hva folk velger og jeg forstår at mange velger 4-6mbit linjer, for dette holder pr dags dato til folk flest.

 

Nå er vi på et hardware forum, selvfølgelig vil mange være uenig her fordi dere har annet behov.

 

Kan si at jeg selv sitter på en VDSL2 linje med ca 40mbit ned og har behov for det, mens mine foreldre definitivt ikke trenger dette.

Lenke til kommentar
....

 

Norge er seff best. Man må bare dele resultatet på antall innbyggere, utbredelse pr kvkm, linjekvalitet, og pris i forhold til inntekt.

Norge er ikke best. Norge er på trynet dårlig

 

Du skulle sett USA da, forestill deg 2-3 Telenor som deler opp landet får å så gi crappy linjer ut. Ureglert marked selvsagt :p

Lenke til kommentar

Det er vel egentlig ikke noe nytt at Sør-Korea topper den listen. Nå gleder jeg meg som en unge til 4G-nettet blir skikkelig utbygd her i landet, og håper at det blir akseptable hastigheter der. Fremtiden ligger helt klart i trådløs høyhastighets-tilkobling overalt, og det er spennende at Norge legger seg i teten på området.

Lenke til kommentar

Det er som da jeg spurte Telenor hvorfor de fortsatt kjører kun 1.5 Mbit/sek:

 

"De fleste trenger bare lese e-post og sjekke VG."

 

Når folk ikke ønsker raskere nett, så får de ikke det, og selskap som Telenor, gidder ikke å invistere i fiber hvis folk ikke ønsker det. Derfor må man betale 299 kr per måned for 1.5ned/0.4opp... I Sverige får man 100/100 for samme pris, ofte av datterselskap av Telenor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...