Gå til innhold

Test: Nokia E52


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har lest flere tester som gir veldig bra omtale av e-52/55. Disse skal være praktisk talt identiske inni. Men på mange nettforum derimot sier mange at de har opplevd problemer.

 

Det jeg lurer mer og mer på er hvorfor noen telefoner virker perfekt og andre er full av problemer? Hva er egentlig årsaken til dette når firmwaren er den samme?

 

Min e-55 fryser konsekvent når radioen står på mens displayet går i sparemodus. Den melder om systemfeil når jeg prøver å oppdatere firmwaren. Den "kan ikke koble til" når jeg prøver å starte opp mailklienten. Men internettforbindelsen virker! Mange menyer er så ulogiske og vanskelige å forstå at det er bare flaks hvis man forstår dem. Til å begynne med var batteritiden svært bra men nå har den blitt dårligere. Mistenker at noe skjedde når jeg startet kartnavigasjonen. Kanskje har det noe og gjøre med at kompasset eller noe med gps'en ikke lar seg deaktivisere? Jeg har også hatt mange rare erfaringer med lydkvaliteten. Da telefonen var ny var lyden krystallklar. Men etter noen måneder har den variert veldig. Lurer på om det kan ha noe med dekodingen og variasjoner i selve lydformatet å gjøre. (kompresjonsnivå?) Veldig mange andre brukere har hatt de samme problemene som meg. Både med e55 og 52. Hvordan er det mulig at slike feil aldri erfares i tester? Kan det være at telefoner leveres i a og b-kvaliteter? At en god del telefoner har hardwarefeil som lett kan tolkes som softwarefeil?

Lenke til kommentar

vel, jeg har storebroren, E55, inne på rep. nå for andre gang med de samme feilene.

rammen rundt tastaturet løsner etter ca 2 uker i bruk og høytalleren skurrer, samtidig som det blir ekko i den andre enden.

er denne "gode" byggekvaliteten også tilfellet for E52 eller er det forskjeller på disse?

 

ellers, fin test av telefonen..

Lenke til kommentar
vel, jeg har storebroren, E55, inne på rep. nå for andre gang med de samme feilene.

rammen rundt tastaturet løsner etter ca 2 uker i bruk og høytalleren skurrer, samtidig som det blir ekko i den andre enden.

er denne "gode" byggekvaliteten også tilfellet for E52 eller er det forskjeller på disse?

 

ellers, fin test av telefonen..

 

Det er ikke helt enkelt å bedømme byggekvalitet fullgodt i løpet av den tiden vi har telefonen til test. Dessuten er det umulig å si noe generelt om kvalitetsnivået på en modell ut fra kun et eksemplar. Det fins mandagseksemplarer av selv de aller beste produkter. Når vi snakker om byggekvalitet i tester er det mer snakk om hvor godt det kjennes ut som om telefonen er skrudd sammen. Hvorvidt det knirker, om det er brukt mye plast i telefonen og om den kjennes ut til å sitte godt fast eller ikke osv. I så måte var telefonen vi testet veldig god.

 

Synd du har vært uheldig med telefonen din :(

 

Pass på å ta godt vare på alt av servicedokumentasjon. Dersom feilene er like eller man kan argumentere for at de har åpenbar sammenheng med hverandre vil det som regel gå bra å få byttet telefon eller hevet kjøpet ved tredje gangs feil. Med åpenbar sammenheng mener jeg ting som strengt tatt ikke er akkurat samme feil, men samme type feil. For eksempel kan dette være dersom det numeriske tastaturet slutter å virke første gang og en av volumtastene faller av andre gang, eller dersom man har flere skjermer på mobilen som streiker etter tur. Uten dokumentasjon på at feilene faktisk er de samme vil man dog sjelden nå gjennom, så pass på papirene. Det er teknikere på verksted som til syvende og sist skal ha bekreftet hva som har vært galt med telefonen. Derfor er det ikke sikkert at butikkloggen over servicer er nok, med mindre butikken har tilgang på verkstedets systemer.

 

Det kan godt hende du vet om dette, men forbausende mange tror at servicebekreftelser er like lett å få kopi av som kjøpskvitteringen. Det er altså verkstedrapporten man trenger :)

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Nokia E52 siden august. Jeg elsker designet, men er skuffet over blant annet plastrammen nederst på mobilen. Den knirker og er laget av plast, noe som får den til å virke unødvendig billig. Dette er den andre E-serien jeg har eid, den første var E60, og jeg er stort sett en veldig fornøyd bruker. Men man kjøper E-serien for den ekstra lille byggekvaliteten, og derfor er det en teit "feil".

 

Andre ting som trøbler på mobilen:

- Mobilen restartes noen ganger når jeg skrur på radio

- Det er skurring i høytaleren

- Batteriet virker løst innimellom

- Epost fungerer halvveis, jeg får ikke oppdatert mailen min. Her er det mulig jeg ikke gjør ting riktig selv, selvsagt.

 

De to mikrofonene som skal skille ut støy fungerer heller ikke. Dersom det er bakgrunnsstøy når jeg prater i telefonen, kutter den ikke ut støyen, men stemmen min. Det vil da si at hvis det kommer et tog, hvis jeg befinner meg i et bråkete kjøpesenter eller hvis det er musikk i bakgrunnen blir telefondelen til tider ubrukelig.

 

Dessuten takler skjermen sollys heller dårlig, da fargene blir svake og på grensen til svart/hvit.

 

Men med disse feilene satt til side er mobilen stort sett helt genial. Den har en stor og fin skjerm, Wi-fi funker knallbra, radio og musikkspiller gir god lyd, multitask er fantastisk fint og flott. Det følger også med 15 forskjellige versjoner av kabal, noe jeg bruker hyppig når jeg pendler. Sammen med P3 på øret flyr tiden.

 

Jeg kommer til å reparer mobilen, ikke skifte den ut. Jeg liker den veldig godt!

Lenke til kommentar
Vet du i det hele tatt hva du snakker om Poe? Nokia E52 er en jævla bra telefon som kan alt, og kan brukes i en uke uten å måtte lades. Og hva var prisen sa du? Drøyt 2000 kr..

 

Phø! Den kan iallefall henge og krasje, slik nesten samtlige symbian telefoner gjør. Kjedelig telefon, kjedelig design. Man må være Nokiafan for i det hele tatt finne noe å rope for ved denne telefonen, men det vet vi jo at NokiAmobil er... ?

Endret av poe
Lenke til kommentar
Vet du i det hele tatt hva du snakker om Poe? Nokia E52 er en jævla bra telefon som kan alt, og kan brukes i en uke uten å måtte lades. Og hva var prisen sa du? Drøyt 2000 kr..

 

Phø! Den kan iallefall henge og krasje, slik nesten samtlige symbian telefoner gjør. Kjedelig telefon, kjedelig design. Man må være Nokiafan for i det hele tatt finne noe å rope for ved denne telefonen, men det vet vi jo at NokiAmobil er... ?

 

blir du aldri lei av dette opplegget her?

Lenke til kommentar

Ikke så få har kjøpt katta i sekken pga. "tester" som gir folk urealistiske forestillinger om produkters kvalitet. I ettertid kan man påvise mange klare eksempler på dette. I noen tilfeller har diverse "nøytrale" nettsteder nesten fungert som villedende reklame for nesten ubrukelige produkter. Særlig i økonomiske nedgangstider tror jeg faren er stor for at økonomiske interesser og "saklig testinformasjon" kan blandes veldig sammen. Tendensen mot at mange "nøytrale" nettsteder i økende fungerer nettbutikkenes forlengede arm er ganske tydelig.

 

Feilfrekvenser og kjente problemer burde alltid være en del av en produkttest. Antagelig vil dette være noe av den aller viktigste informasjonen for mange potensielle kjøpere. Ikke alle ønsker å risikere å måtte sitte i timevis for å lete etter informasjon om problemløsning eller være uten telefon i ukesvis. Og faktisk, det er stor forskjell på å kunne bruke en "smarttelefon" og f.eks feilsøke i innstillinger for uforståelige serverprofiler og lignende ting som av en eller annen grunn bare slutter å virke etter en noen uker eller måneder.

Lenke til kommentar
Kjedelig telefon, kjedelig design.

Lekker telefon: http://www.youtube.com/watch?v=Z_IQiwqIt8Q&fmt=22

 

Tja, lekker er ikke ordene jeg ville brukt, men kjedelig er et av ordene som beskriver denne telefonen veldig godt. Og når NokiAmobil beskriver byggekvaliteten som "suveren", og vi vet det er mange rapporter om knirking, så blir mine antagelser enda en gang bekreftet. Husker en annen telefon som virkelig fikk gjennomgå for knirkelyder, enda mange rapporter fortalte om knirkefrie telefoner. Gjett om det var en Nokia...

 

Og til du som lurer på om jeg har lest testen. Nei, men jeg har lest noen overskrifter, og deler av noen avsnitt, men jeg har sett på alle plussene og minusene. Jeg fant imidlertid ingen måling av batteritiden, som visstnok skal være gigantisk, ifølge NokiAmobil.

Lenke til kommentar
Og til du som lurer på om jeg har lest testen. Nei, men jeg har lest noen overskrifter, og deler av noen avsnitt, men jeg har sett på alle plussene og minusene. Jeg fant imidlertid ingen måling av batteritiden, som visstnok skal være gigantisk, ifølge NokiAmobil.

 

Når du klarer å lage så mye kverulering utav overskrifter og deler av avsnitt, så er vi alle glade for at du ikke leser testene fullt ut! :cool:

Lenke til kommentar
Jeg har også hatt en E52 hvor tastaturet gikk i stykker etter kort tid. Først løsnet en av tallknappene (knappet sitter bare limt på), siden løsnet plastrammen rundt og flere av knappene. Nå har jeg en HTC Hero i stedet :)

 

Men slikt kaller NokiAmobil for suveren byggekvalitet. Haha...

Lenke til kommentar

Vel mye skryt av E52, fra Amobil, som rakket ned på HTC Tattoo. Selv om det er to rimelig forskjellige telefoner, virker Nokia gammeldags. Men la meg komme til saken:

 

Jeg hadde E52 et par dager da den kom ut på markedet, før den ble tilbakelevert; det samme ble E55 som jeg hadde like før.

 

I utgangspunktet var det to meget interessante modeller, men jeg synes ikke byggekvaliteten nådde E71 (og senere E72) til anklene. Spesielt batteridekslet i syltynn "blikk" og med tvilsom festeanordning, virket ikke særlig høykvalitet. Men utslaget for tilbakelevering var elendig antennefølsomhet. Mottaksforholdene der jeg jobber er ikke av de beste, men de fleste telefoner jeg har hatt har klart å holde kontakt med omverdenen. Dedt gikk ikke bra med E52/E55. Muligens firmwareoppdateringer har gjort dette bedre.

 

Enkelte små taster som i tillegg sitter tett, gjør ikke bruken optimal. Men jeg er enige i at de alfanumeriske tastene på E52 er meget bra!

 

Likevel ville jeg klart valgt E72 fremfor E52/E55.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...