Gå til innhold

32 nm overtar hos Intel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Core? Mener dere Core i3, i5, i7 osv? Eller Core 2 Duo i tillegg? LGA 775 skal vel fases ut tenker jeg. Noen som vet noe sikkert om dette? Jeg synes de burde lage 32nm versjoner av alle Core 2 Duo prosessorene. Hadde tenkt å kjøpe Q9550 nå, pga den fine prisen. I tillegg trenger jeg 4 kjerner. :p Håper virkelig at Intel ikke slutter med LGA 775. Personlig så tror jeg ikke de kommer til å tjene like mye på de seriene pga de nye soklene er my mer i fokus, men men.

Lenke til kommentar

Det er ganske imponerende hvordan Intel konsekvent makter å ligge et hestehode foran alle andre på CMOS prosess. De har imidlertid et grunnleggende problem foran seg. Å ligge først er ekstremt mye dyrere enn å komme diltende etter. Dette har tradisjonelt likevel vært lønnsomt fordi inntjeningen på produktene blir veldig hyggelige når en knuser konkurrentene. Problemet er bare at konkurransefortrinnet i hovedsak ligger i CMOS prosessen og ikke i ISA (instruction set architecture) eller mikroarkitekturen og fremtidige CMOS prosesser vil ikke gi veldig store ytelsesforbedringer. Dette skyldes i hovedsak at en ikke lengre kan redusere spenningen ved overgang til ny CMOS prosess og dermed blir effekttettheten i brikkene for høy hvis en skal øke ytelsen. 32nm er antagelig en av de siste CMOS generasjonene som hvor CMOS prosessen i seg selv er den største bidragsyteren til økt ytelse. Fremover må en innovere på ISA og mikroarkitektur for å få de beste produktene som igjen gir den hyggelige inntjeningen som skal betale stadig dyrere CMOS fabrikker.

Lenke til kommentar
Ikke at dette er mitt ekspert område, men mener at disse CMOS-luringene har planer om å fortsette fremgangen til 11nm eller 16nm før de må begynne å tenke annerledes...

Vel de må nok tenke ganske annerledes bare for å komme seg til ned 11nm, men det er ikke poenget om en kan lage 11nm CMOS eller ikke, men om en kan få noe bedre ytelse ut av en 11nm chip kontra en 22nm chip. Dette er nemlig ikke så veldig opplagt. Som sagt er spenningsskaleringen så godt som over så effektivisering i dynamisk effekt uteblir og for hver krymping så skyter lekkasjestrømmen i været. Dermed øker summen av lekkasje effekt og dynamisk effekt som igjen gir totalt sett dårligere ytelse/watt. Ingen god utvikling hvis du er avhengig av batteri.

 

Når det er sagt så er det ikke helsvart. Det kommer nye prosesser som vil forbedre ytelse og energieffektivitet, men de ligger fortsatt ganske langt frem i tid før de er klare for masseproduksjon. Derfor vil dette tiåret antagelig bli noe mer preget av innovasjon på andre områder enn CMOS. Det er i allefall min forventning. CMOS er på en måte tynt helt til kanten av hva en kan få ut av dette konseptet.

Lenke til kommentar
Håpa det komme 32nm 4-kjerne til LGA1156 før tg :)

 

Tror det er kommet 32nm 4kjerne uten HT og 2-kjerne med HT for LGA1156 ut i butikkene.

 

Edit: Virker som det kun er 2kjerne med HT så langt som er på 32nm, med mindre jeg har oversett noen modeller. Har sjekket Clarkdale og Arrandale. Er visst bare Lynnfield som har 4 kjerner og den er 45nm.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Vitamininnsprøytningen består nok i svært høy prosentvis margin på Atom-serien. Disse koster så lite å produsere at intel fint kan gange kostprisen med 2-3 og fortsatt ikke komme over 50$-merket. Større prosessorer har langt lavere prosentvis margin, men ender gjerne opp på godt over 100$ likevel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Tror det er kommet 32nm 4kjerne uten HT og 2-kjerne med HT for LGA1156 ut i butikkene.

 

Edit: Virker som det kun er 2kjerne med HT så langt som er på 32nm, med mindre jeg har oversett noen modeller. Har sjekket Clarkdale og Arrandale. Er visst bare Lynnfield som har 4 kjerner og den er 45nm.

4 kjerne på 32nm kommer kun som Xeon til socket 1366 (16 mars). 1156 (dvs. mainstream desktop) vil ikke få 4 kjerner's 32nm før evt. "Sandy bridge" (2011) og da er det vel forøvrig fare for at det blir en ny socket.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Core 2 Duo 32nm er så vidt jeg vet kommet, men for LGA1156.

INTEL CORE 2 DUO G6950 2.8GHZ 3MB S-1156

G6950 heter Pentium G6950, og har ikke en Penryn Core 2 kjerne, men en Clarkdale kjerne, lik dem man finner i i3, men uten HT. Det finnes ikke Core 2 på 32 nm.
Lenke til kommentar
Ikke at dette er mitt ekspert område, men mener at disse CMOS-luringene har planer om å fortsette fremgangen til 11nm eller 16nm før de må begynne å tenke annerledes...

Vel de må nok tenke ganske annerledes bare for å komme seg til ned 11nm, men det er ikke poenget om en kan lage 11nm CMOS eller ikke, men om en kan få noe bedre ytelse ut av en 11nm chip kontra en 22nm chip. Dette er nemlig ikke så veldig opplagt. Som sagt er spenningsskaleringen så godt som over så effektivisering i dynamisk effekt uteblir og for hver krymping så skyter lekkasjestrømmen i været. Dermed øker summen av lekkasje effekt og dynamisk effekt som igjen gir totalt sett dårligere ytelse/watt. Ingen god utvikling hvis du er avhengig av batteri.

 

Når det er sagt så er det ikke helsvart. Det kommer nye prosesser som vil forbedre ytelse og energieffektivitet, men de ligger fortsatt ganske langt frem i tid før de er klare for masseproduksjon. Derfor vil dette tiåret antagelig bli noe mer preget av innovasjon på andre områder enn CMOS. Det er i allefall min forventning. CMOS er på en måte tynt helt til kanten av hva en kan få ut av dette konseptet.

Nå er dette langt fra min sterke side, men har ikke denne innvedningen kommet mot prosesskrymping også før (altså på større størrelser), og de har delvis klart å løse det allikevel?

 

AtW

Lenke til kommentar
Håpa det komme 32nm 4-kjerne til LGA1156 før tg :)

Da må jeg nok skuffe deg. Det skjer ikke. Det er kun 2 og 6 kjerner som kommer på 32nm med det første. Offisielt kommer ikke 32nm 4 kjerner til desktop før i 2011, men mine høyst uoffisielle gjetninger er at 32nm 4 kjerner kommer 2. halvår i år, fortsatt med Nehalem-arkitektur.

 

Core levde på Pentium tiden, så regner med at dere mener Core 2 og Core i seriene...

Når til og med artikkelforfatteren roter med hva som er produktnavn, hva som er kodenavn for en kjernegenerasjon og hva som er kodenavn for mer spesifikke prosessorserier i en kjernegenerasjon så er det ikke rart at folk blir forvirret.

 

Absolutt alle prosessorer til LGA1156 og LGA1366 er prosessorer med Nehalem arkitektur. Grunnen til det er at Nehalem og Core 2-serien har så ulike bussystemer at de ikke kan gå om hverandre.

 

Artikkelforfatter mener nok produktnavnet Core i. For kjernegenerasjonen Core er noe annet, nemlig alle de prosessorene som har fått produktnavn som begynner med Core 2 Duo, Core 2 Quad, samt noen som begynner med Celeron, Pentium og Core Solo.

 

Det kan nok stemme at den heter Pentium G6950, men det er flere norske butikkker som selger den some Core2 Duo G6950

Bilbutikker må gjerne påstå de selger Audi Mondeo eller Fiat Gallardo, uten at det blir noe mer riktig av den grunn. Pentium G6950 heter kun Pentium G6950 og ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...