Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Imponerende kunnskap du har om dette! :)

Selv synes jeg det er vanskelig å orientere seg i alt som finnes på markedet. Det virker som det er varierende kvalitet og funksjonalitet, og ikke minst stor forskjell i pris.

 

Dette gjelder også spesifikasjonene - disse er i beste fall godt gjemt. Det er litt slitsomt å stort sett måtte gå inn på nettsidene til produsenten hver gang man skal se på noe.

Hva som er kompatibelt med hva (evt. hva man trenger for å få det kompatibelt) er også litt "tåkete" forklart hos de forskjellige leverandørene.

 

Håper du er åpen for spørsmål når jeg får sett nærmere på dette :)

Lenke til kommentar
Meget interessant! Denne tråden burde ligget i elektronikk-kategorien da jeg tror det ville vært stor oppslutning rundt denne der. gamer.gif

Det var jo en god ide! Jeg har ingen bakgrunn innen elektro, så jeg tenkte ikke på det. :)

 

 

 

 

Håper du er åpen for spørsmål når jeg får sett nærmere på dette :)

Selvfølgelig! Jeg svarer på det jeg kan svare på. ;)

Lenke til kommentar

Siden jeg har en del utstyr fra Nexa så var jeg innom Clas og tok med meg en TellStick i dag for å ha litt å kose meg med til helgen. Har allerede ett HTPC-kabinett i ordre fra USA og denne TellStick med tilhørende programvare vil bli en del av ett tenkt styresystem i kinorommet/kjellerstuen som er under planlegging. Dette sammen med HSTouch vil nok øke WAF ja. drinks.gif

Endret av Pingla
Lenke til kommentar
Etter jul og at julelysene er tatt bort har jeg plutselig 9-10 moduler som ikke brukes... Hva skal jeg automatisere nå? :hmm:

Drikker du kaffe om morgenen?. Hvis ja, tror jeg du vet hva du skal gjøre.

 

Den dagen jeg kjøper meg leilighet eller hus blir nok en "smarthus" løsning noe av det første jeg skaffer meg. Det eneste som får meg til å sukke er at standardene generelt er lukket (mye plug and play produkter) eller så koster det penger å få tak i spesifikasjonen (f.eks. KNX spesifikasjonen koster 1000€ på knx.org). Det kan rett og slett se ut som at åpenhet ikke er noe denne bransjen liker spesielt godt.

Hvis ikke det har skjedd noe innen jeg får meg egen bopel så vil jeg nok ikke forakte å bruke en PLS i stedet. Den eneste stopperen jeg kan se er at det kanskje vil bli vanskelig å styre dimming av lys.

Lenke til kommentar

Automatisering er definitivt noe som står høyt åp listen min, faktisk rett under punktet "kjøpe en leilighet i stedet for å kaste bort penger på å leie." :p

 

Imidlertid er problemet Dj_eLmO snakker om et ganske stort problem, sett fra mitt standpunkt. Det er uaktuelt å la spil-pcen stå på hele dagen bare for å drive med dette, og det er den eneste maskinen i huset som kjører windows. (Vel ved siden av damas bærbare, men det blir neppe høyere WAF avå rekvirere den. :p ) Lukkede standarder gjør dessverre at opensource-alternativene blir færre og dårligere.

 

Imidlertid bør alle som er interessert i hjemmeautomatisering ta en titt innom siden til linuxMCE! Jeg har en kompis som er helfrelst, og i følge ham var det "veldig mye enklere" enn han hadde trodd. Men så aner ikke jeg hva han haddde trodd, da. :p

Lenke til kommentar
Siden jeg har en del utstyr fra Nexa så var jeg innom Clas og tok med meg en TellStick i dag for å ha litt å kose meg med til helgen. Har allerede ett HTPC-kabinett i ordre fra USA og denne TellStick med tilhørende programvare vil bli en del av ett tenkt styresystem i kinorommet/kjellerstuen som er under planlegging. Dette sammen med HSTouch vil nok øke WAF ja.

Det kan være greit å vite at HSTouch krever HomeSeer. Og skal du likevel gå den veien vil jeg på det varmeste anbefale en sender og mottaker fra RFXCOM, som også støttes av andre programmer for hjemmeautomatisering. (Skal du ha en sender og en mottaker samtidig, kan du vurdere å kjøpe den dyre LAN-boksen, så får du Handshake-kabelen ferdig montert).

 

 

Etter jul og at julelysene er tatt bort har jeg plutselig 9-10 moduler som ikke brukes... Hva skal jeg automatisere nå? :hmm:

Drikker du kaffe om morgenen?. Hvis ja, tror jeg du vet hva du skal gjøre.

Jeg har allerede en modul på kaffe/espresso-maskinen, men det største problemet med det er at jeg må fysisk trykke på en knapp på maskinen for å slå den på! Om noen har en løsning på det så si for all del i fra! :)

 

Den dagen jeg kjøper meg leilighet eller hus blir nok en "smarthus" løsning noe av det første jeg skaffer meg. Det eneste som får meg til å sukke er at standardene generelt er lukket (mye plug and play produkter) eller så koster det penger å få tak i spesifikasjonen (f.eks. KNX spesifikasjonen koster 1000€ på knx.org). Det kan rett og slett se ut som at åpenhet ikke er noe denne bransjen liker spesielt godt.

Hvis ikke det har skjedd noe innen jeg får meg egen bopel så vil jeg nok ikke forakte å bruke en PLS i stedet. Den eneste stopperen jeg kan se er at det kanskje vil bli vanskelig å styre dimming av lys.

En PLS blir vel kanskje litt "overkill", spesielt med tanke på at du må trekke (store) deler av ledningsnettet på nytt?

 

Fordelen med å benytte seg av de eksisterende standardene som Z-wave, X-10 og RF på 433.92 MHz er at det er utvidbart og utbyttbart etter behov. Plug-N-Pray moduler finnes det jo haugevis av, men alle standarder har jo også mikromoduler og mikroswitcher. Jeg bruker en blanding av mikroswitcher/moduler og plugin-moduler eksempelvis i stua, og det fungerer utmerket. Det er ganske stilig når alt lyset i stua synkronisert dimmes opp eller ned... ;)

 

 

Imidlertid bør alle som er interessert i hjemmeautomatisering ta en titt innom siden til linuxMCE! Jeg har en kompis som er helfrelst, og i følge ham var det "veldig mye enklere" enn han hadde trodd. Men så aner ikke jeg hva han haddde trodd, da. :p

Det finnes definitivt mange veier til ROM! :)

 

Jeg har tatt utgangspunkt i HomeSeer da det dekker alle mine behov med tanke på forskjellige teknologier som støttes, men også alle de geniale tilleggene man kan installere eller enkelt skrive selv. I tillegg er det så enkelt å sette opp så lenge du har sett Windows sin startmeny tidligere og er i stand til å bruke en mus. Men klart det finnes alternativer som passer andre bedre enn de passer meg.

Lenke til kommentar
Jeg har allerede en modul på kaffe/espresso-maskinen, men det største problemet med det er at jeg må fysisk trykke på en knapp på maskinen for å slå den på! Om noen har en løsning på det så si for all del i fra! :)

Fysisk knapp på kaffemaskinen: Solenoid?

Autmatisk aktivering når du står opp: bevegelsesensr på soverommet + en scheduler som kun starter kaffemaskinen i aktuelt tidsrom om morgenen (Homeseer?).

Lenke til kommentar
Fysisk knapp på kaffemaskinen: Solenoid?

Ja, det er en mulighet. Finnes de i små utgaver? Hvor får jeg kjøpt dem?

 

Jeg har denne maskinen.

ESAM4200.jpg

 

 

Autmatisk aktivering når du står opp: bevegelsesensr på soverommet + en scheduler som kun starter kaffemaskinen i aktuelt tidsrom om morgenen (Homeseer?).

Bevegelsessensor på selve soverommet er testet, men det gikk jeg bort fra. WAF ("wife acceptance factor") ble for lav da den trigget på at man snur seg i senga og "andre" bevegelser.

Bevegelsessensoren er flyttet til gangen, hvor den fungerer slik den skal. Med en scheduler/tidsbegrengning får man skrudd på lyset hvor og når man ønsker det. :)

 

HomeSeer fungerer allerede som vekkerklokke (dimmer forsiktig opp lyset over en halv time, og skrur på musikk etter ca. 25 minutter), så det hadde vært utmerket å få inn kaffemaskinen i morgen-eventet.

Lenke til kommentar
HomeSeer fungerer allerede som vekkerklokke (dimmer forsiktig opp lyset over en halv time, og skrur på musikk etter ca. 25 minutter), så det hadde vært utmerket å få inn kaffemaskinen i morgen-eventet.

Et kjapt spørsmål til lysdimmerne: Kan man gi disse kommandoer til å gå til en bestemt lysstyrke (f.eks. i prosent), eller har man kun øke/minke-kommandoer?

Det lille jeg har sett på (var noen X10-moduler tror jeg, husker ikke merke) hadde bare mulighet for av - (fullt)på - øke - minke. Det er mulig det holder i praksis, men i mitt hode er det en vesentlig forskjell på å kunne i en kommando om å gå til 80% enn å måtte sende øke-kommando i 4.3 sekunder.. ;)

Lenke til kommentar
HomeSeer fungerer allerede som vekkerklokke (dimmer forsiktig opp lyset over en halv time, og skrur på musikk etter ca. 25 minutter), så det hadde vært utmerket å få inn kaffemaskinen i morgen-eventet.

Et kjapt spørsmål til lysdimmerne: Kan man gi disse kommandoer til å gå til en bestemt lysstyrke (f.eks. i prosent), eller har man kun øke/minke-kommandoer?

 

Det lille jeg har sett på (var noen X10-moduler tror jeg, husker ikke merke) hadde bare mulighet for av - (fullt)på - øke - minke. Det er mulig det holder i praksis, men i mitt hode er det en vesentlig forskjell på å kunne i en kommando om å gå til 80% enn å måtte sende øke-kommando i 4.3 sekunder.. ;)

Det er helt avhengig av selve dimmeren. De enkle X10-dimmerne jeg har støtter kun "relativ dimming", altså en reduksjon i henhold til 100% (selvfølgelig). Er lyset da av og du sier "dim til 50%" så går lyset først opp til 100% og dimmes ned til 50% etterpå.

 

Nexa-dimmerne støtter "direkte dimming", og har 32 forskjellige nivåer (som lar seg utnytte helt med RFXCOM-senderen, TellStick'en har begrensninger). Du kan f.eks. si "dim til 45%" og dimmeren vet hvilket nivå det tilsvarer. I mitt "sol-ur" script øker jeg bare dim-nivået med 1 hvert 56 sekund. Det er jevnt nok om morgenen.

 

Z-wave og Insteon mener jeg også støtter direkte dimming, samt mer avanserte X10-dimmere.

Lenke til kommentar

Dette med hjemmeautomatisering er gøy. Men det er litt i startgropa enda, vanskelig å få noe til saklig pris som også er funksjonelt, og som støttes av endel levrandører. per i dag virker Z-wve på eksisterene installasjon og kanskje EiB/KNX på ny som det mest aktuelle for meg., men begge deler er dyrt. I tilegg skulle jeg ønske flere enheter støttet sånn direkte, så man feks kan få mail når vaskemaskine er ferdig. Noen som vet om noen løsninger for låser og eller feks persiennemotorer som støtter disse standardene?

 

AtW

Lenke til kommentar
Dette med hjemmeautomatisering er gøy. Men det er litt i startgropa enda, vanskelig å få noe til saklig pris som også er funksjonelt

I statene har de kommet langt sammenlignet med Europa, men løsningene er deretter også: Ulempen med at utviklingen skjer i Statene på slike felt er etter min mening at det er lite standardisering, og at du dermed må ta høyde for et system som "kan alt".

 

Om du da ikke har råd til å betale deg ut at av problemene. Jeg fulgte "Smarthus fra A til Å" til HjemmePC (hvor konklusjonen dessverre ikke ligger på nett) ganske tett for å se om jeg kunne plukke opp noen tips. De oppsummerte egentlig som jeg og du: Det mangler standarder. Personen hos HjemmePC betalte seg ut av problemene (i mine øyne), enn så lenge. Dessverre er det ingen leverandører/montører/etc som gjør som i Statene: Plukker det beste fra hver standard, og syr det sammen til et komplett opplegg (det er der eksempelvis HomeSeer har sin styrke).

 

Jeg tror ikke mitt hus egentlig er så mye "dummere" enn HjemmePC-huset, og du kan banne på at det er vesentlig billigere.

 

For oss "hjemme-mekkere" mener jeg derfor at det er viktig å velge et system som er utvidbart. Man har selvfølgelig en plan når man begynner, men det kan fort bli endret, spesielt når du ser hva som er mulig... :)

 

 

Noen som vet om noen løsninger for låser og eller feks persiennemotorer som støtter disse standardene?

Schlage har forskjellige typer låser som støtter Z-wave (og som er og skal bli støttet i HomeSeer, se nettbutikk).

 

Persiennemotorer finnes til og med for X10, som f.ek.s Add-A-Motor... ;)

Lenke til kommentar

Ja, EiB/KNX er vel det nærmeste man kommer en ordentlig standard, og det kan man egentlig gjøre det aller meste med, men det er forferdelig dyrt for hjemmebrukere, og mye av utstyret baserer seg på å ha kontrollere i sikringsboksen istedet for i kontaktene, noe som er en tungvindt måte å gjøre det på i mine øyne. For min del er det ihvertfall et møst at ting skal kunne styres via en PC, så kan man alltids klistre sammen litt forksjellige løsninger som alle styres av samme PC. X-10 har jeg hørt ikke er så atbilt som det burde, så der er jeg litt skaptisk, orker ikke noe som bare fungerer 90% av gangene.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke på EiB/KNX som brukbare produkter fordi 1) modulene er dyre, 2) installasjonen kan bli svindyr (man kan også risikere å måtte trekke større deler av ledningsnettet på nytt) og 3) leverandører lager sine egne varianter likevel, slik at kompabiliteten ikke er 100%...

 

X10 har ikke rykte på seg å være stabil, det er riktig. Spesielt ille kan det være det i eldre hus med ledningsnett som enkelt lar seg påvirke av forstyrrelser, X10 sender nemlig signalene via ledningsnettet. Personlig har jeg ingen problemer med X10, det fungerer overraskende bra (godt over 99.9% og da overdriver jeg ikke). Men jeg har lært meg en ting. Lyset på kjøkkenet og gangen i første etasje slutter å fungere om brødristeren er plugget i, tar jeg den ut så fungerer alt slik det skal igjen.

 

 

I tillegg får jeg ikke skrytt nok av senderne og mottakerne fra RFXCOM. De støtter mange trådløse standarder, man kan utvide det som man vil og utviklerne er ikke vanskelige å ha med å gjøre om man vil ha støtte for flere (jeg fikk implementert Waveman-støtte på forespørsel, det tok ca. 2-3 dager). Glimrende service, rett og slett. :)

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke på EiB/KNX som brukbare produkter fordi 1) modulene er dyre, 2) installasjonen kan bli svindyr (man kan også risikere å måtte trekke større deler av ledningsnettet på nytt) og 3) leverandører lager sine egne varianter likevel, slik at kompabiliteten ikke er 100%...

 

X10 har ikke rykte på seg å være stabil, det er riktig. Spesielt ille kan det være det i eldre hus med ledningsnett som enkelt lar seg påvirke av forstyrrelser, X10 sender nemlig signalene via ledningsnettet. Personlig har jeg ingen problemer med X10, det fungerer overraskende bra (godt over 99.9% og da overdriver jeg ikke). Men jeg har lært meg en ting. Lyset på kjøkkenet og gangen i første etasje slutter å fungere om brødristeren er plugget i, tar jeg den ut så fungerer alt slik det skal igjen.

 

 

I tillegg får jeg ikke skrytt nok av senderne og mottakerne fra RFXCOM. De støtter mange trådløse standarder, man kan utvide det som man vil og utviklerne er ikke vanskelige å ha med å gjøre om man vil ha støtte for flere (jeg fikk implementert Waveman-støtte på forespørsel, det tok ca. 2-3 dager). Glimrende service, rett og slett. :)

 

Som du sier i punkt 1 og 2, det er dyrt, det er vel egentlig hovedhemskoen. (dog åpner standarden for både trådløs kommunikasjon og kommunikasjon over strømlendingene (på en mer robust måte enn x10), men det er vel begrenset utvalg her). Men det med kompabiltieten var litt ukjent for meg, har du noen detlajer om hvor vanlig dette er? Det er jo et "hovedprogram" som brukes til å styre det fra PC som de selv har utviklet, så jeg regner med det meste støtter dette i det minste?

 

Ellers takk for tipset om RFXCOM.

 

AtW

Lenke til kommentar
Men det med kompabiltieten var litt ukjent for meg, har du noen detlajer om hvor vanlig dette er?

Jeg vet faktisk ikke, jeg bare refererer til det jeg har lest, bl.a. i den nevnte HjemmePC-serien. På grunn av pkt 1 og 2 har jeg heller aldri hatt behov for å undersøke det skikkelig da jeg ikke kan tenke meg å måtte kalkulere med å vinne i lotto for å få råd... ;)

 

X10s store problem er at det ikke gir bekreftelse på at et signal er mottatt. Det har f.eks. Insteon gjort noe med, selv om disse også bruker det eksisterende ledningsnettet. Og slik som Z-wave fungerer enhetene også som repeatere for signaler. :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...