Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Nykommer - beklager dersom det er "repeat" for dere som kan dette. Jeg har lest mye i tråden, men sitter likevel igjen med en del spørsmål som jeg håper noen orker å besvare.. :-)

 

1. Kan jeg bruke Rfxcom med en ekstern server? Har mulighet for en server hos en kamerat, og ønsker egentlig ikke å ha en maskin stående på hjemme. Samtidig vil jeg jo ha et system som er så fleksibelt og fremtidsrettet som mulig.

 

2. Får man full funksjonalitet i en Homeseer-install på en Rasperry PI? Er det evt. andre alternativer for en liten og vifteløs server man kan bruke?

 

3. Hvilke muligheter er det jeg går glipp av om jeg velger en Hometroller eller en Vera?

 

4. Hva bruker dere for å styre panelovner? Hvis man legger inn en bryter i kontakten (AV/PÅ) vil jo evt annet utstyr tilkoblet denne bli berørt. Bruker man Plug-in moduler til dette? Tåler de f.eks 1500W panelovn?

 

5. Finnes det noen løsning for integrering der jeg allerede har varmekabler i gulv? Tenker da på justering opp og ned på styrke.

 

6. Hvis jeg velger å legge inn dimme-kontakter i tak eller bak eksisterende bryter - kan jeg da KUN ha en fysisk AV/PÅ - altså ingen mulighet for fysisk dimming lenger? Dette handler om WAF.. :-) Hun er ikke så glad i fjernkontroller.

 

Planene fremover er å få alt av kontakter automatisert, ha temperaturfølere og styring av ovner - og aller helst varmekabler. Ønsker også å kontrollere vifter på bad og vaskerom, utelys og kamera mm. Fremover i tid planlegger vi å kjøpe et drivhus. Da blir det vanning, vindusåpning etc.

 

Har kjøpt NEXA systemet på Claes, men det tok jo bare noen timer å finne ut at dette ikke var tilstrekkelig for nerden i meg - man må da minimum ha to-veis kommunikasjon! :-)

 

Igjen - beklager newbie-faktene.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Nykommer - beklager dersom det er "repeat" for dere som kan dette. Jeg har lest mye i tråden, men sitter likevel igjen med en del spørsmål som jeg håper noen orker å besvare.. :-)

 

1. Kan jeg bruke Rfxcom med en ekstern server? Har mulighet for en server hos en kamerat, og ønsker egentlig ikke å ha en maskin stående på hjemme. Samtidig vil jeg jo ha et system som er så fleksibelt og fremtidsrettet som mulig.

 

2. Får man full funksjonalitet i en Homeseer-install på en Rasperry PI? Er det evt. andre alternativer for en liten og vifteløs server man kan bruke?

 

3. Hvilke muligheter er det jeg går glipp av om jeg velger en Hometroller eller en Vera?

 

4. Hva bruker dere for å styre panelovner? Hvis man legger inn en bryter i kontakten (AV/PÅ) vil jo evt annet utstyr tilkoblet denne bli berørt. Bruker man Plug-in moduler til dette? Tåler de f.eks 1500W panelovn?

 

5. Finnes det noen løsning for integrering der jeg allerede har varmekabler i gulv? Tenker da på justering opp og ned på styrke.

 

6. Hvis jeg velger å legge inn dimme-kontakter i tak eller bak eksisterende bryter - kan jeg da KUN ha en fysisk AV/PÅ - altså ingen mulighet for fysisk dimming lenger? Dette handler om WAF.. :-) Hun er ikke så glad i fjernkontroller.

 

Planene fremover er å få alt av kontakter automatisert, ha temperaturfølere og styring av ovner - og aller helst varmekabler. Ønsker også å kontrollere vifter på bad og vaskerom, utelys og kamera mm. Fremover i tid planlegger vi å kjøpe et drivhus. Da blir det vanning, vindusåpning etc.

 

Har kjøpt NEXA systemet på Claes, men det tok jo bare noen timer å finne ut at dette ikke var tilstrekkelig for nerden i meg - man må da minimum ha to-veis kommunikasjon! :-)

 

Igjen - beklager newbie-faktene.

1. Ja, det er vel strengt tatt mulig å "sende COM-porter" over internett. Men du trenger programvaren til å håndtere det. Eventuelt bruke en RFXLAN (som ikke er like oppdatert som RFXtrx), jeg har en på kontoret som styres hjemmefra.

 

2. Nei. Og ja. Det er mulig å installere Linux-versjonen på en RaPi eller tilsvarende brett, men det er i utgangspunktet noe du må gjøre selv. Zee eller HS-3Pi kjører en "cutdown" versjon som dessverre ikke takler alle plugins...

 

3. Vera kan gjøre veldig mye, men det jeg ville savnet er Global Cache (til infrarød styring), Android plugin, stemmestyring/notifikasjoner, Growl, plugin til styring av denon-forsterker, plugin til styring av LED-skilt, HStouch, kamerakontroll, Squeezebox, mediastyring, Event-motoren (som er enkel og genial), og hvor enkelt det er å programmere til HomeSeer (med VB.net eller C#).

 

Mye av dette er sikkert mulig å få til med Vera også, men jeg mener det er enklere å sette opp i HomeSeer.

 

 

4. Z-wave plugin-modul og "termostaten" fra RFXCOM-plugin'en.

 

5. Justerer du faktisk styrken opp og ned? Det er ikke en termostat som kun justerer hvor lenge de står på?

 

6. Nei, det går fint. Det er puls-brytere. Et klikk: På. Et klikk: Av. Hold inne: Dim opp eller ned. :)

Lenke til kommentar

Helt uproblematisk å sende USB-porter over internett. Jeg bruker det selv med programmet USB over Network, og det både over VPN, LAN og internett, men problemet er jo at den må være tilkoblet en pc som er i gang uansett. Det fins også noen stand-alone løsninger for sånt, for eksempel denne på Clas: http://www.clasohlson.com/no/USB-2.0-nettverksserver/38-3928 Men jeg kan ikke garantere for hvor godt det fungerer, jeg vet bare at USB over Network spiser nesten alt jeg har. Det eneste som ikke funker, er dongelen til et spesialprogram, den er uhyre sær. Men den funker på det litt mer klossete USB Network Server.

Lenke til kommentar

Så hva har du gjort i pappapermen og sommerferien, Moskus?

Jo, nå skal du høre! :)

 

 

1. Vanning!

Jeg har satt opp mitt eget vanningssystem. Det har jo vært varmt i sommer, og jeg var lei av å flytte hageslangen unna robotgressklipperen.

 

Består av 4 stk 24V solenoid ventiler, en billig Arduino, et billig Ethernet-shield, 4 reléer, Kärcher dyser, div. rørkoblinger og svart hageslange fra Clas Ohlson, samt Arduino-plugin til HomeSeer (som styrer hele greia). Så var det bare å sette opp regler.

 

post-13975-0-69633800-1410510408_thumb.jpg

 

post-13975-0-98616500-1410510424_thumb.png

 

 

2. Solskjerming!

Vi har fått oss solskjerming på 4 vinduer. Da blir det ikke ubehagelig varmt inne, samtidig som vi kan se ut og holde et øye med ungene (vi har jo kameraer, men likevel). Motorene er "turbo" Somfy-motorer, og styres med den nye versjonen av RFXtrx433E. :)

 

post-13975-0-58963700-1410510665_thumb.jpg

 

post-13975-0-08930800-1410510760_thumb.png

 

 

3. Kontroll på gressklipperen

Robotgressklippere er praktiske, men det er også praktisk å vite hva den holder på med. Strømforsyningen er koblet til en appliance-modul med strømmåling, og dermed kan vi få beskjed om hva som skjer. Jeg lagde en virtuell device med passende statuser, og regler for dette.

 

post-13975-0-71698500-1410510925_thumb.png

 

post-13975-0-38687500-1410510930_thumb.png

 

 

4. Intercom/telefonsentral

Jeg har blitt lei av å springe huset rundt for å gi beskjeder, gikk til slutt til innkjøp av noen billig IP-telefoner, Cisco 7940. De får du til 150-250 kr på eBay pr stk. Installerte FreePBX på en virtuell maskin, og fikk kontakt til slutt. Med en SPA-3201 får vi også ringt ut og besvart innkommende samtaler med det samme systemet. Jeg kan nå bruke smarttelefonen min (uansett hvor jeg er) eller whatever i huset og ringe inn til eldste datters soverom og gi en beskjed om "legg deg ned i senga, nå er det sovetid!" for n'te gang.

 

Jeg skal skrive en post om oppsett av dette, for det var ikke bare-bare.

 

Nå er det bare å vente på at SIP-plugin'en som finnes til HS2, også kommer til HS3. Så kan jeg ringe inn til HomeSeer og gi beskjed om hva det skal gjøre... :D

 

 

5. Sunshine alarm clock til HS3

... er lettest å ordne med Eventer. Man trenger imidlertid et bittelite script da "inkrementer lys med X" ikke finnes (enda).

 

post-13975-0-50057700-1410511949_thumb.png

 

IncrementLight.vb:

    Public Sub Main(ByVal _deviceRef As Object)
        Dim deviceRef As Integer = Integer.Parse(_deviceRef)
        Dim deviceValue As Integer = hs.DeviceValue(deviceRef)

        'Exit if the device is already at maximum, i.e. "On"
        If hs.CAPIGetStatus(deviceRef).Status = "On" Then Exit Sub

        'Find the correct CAPI control to execute. I really miss Linq!!!
        For Each cc As HomeSeerAPI.CAPIControl In hs.CAPIGetControl(deviceRef)
            If cc.ControlValue = (deviceValue + 1) Then

                'Set the correct dim level
                hs.CAPIControlHandler(cc)

                'We're done, so let's exit!
                Exit Sub
            End If
        Next
    End Sub

... ellers har jeg fått meg en Surface Pro 3. Anbefaler den varmt til alle. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

To ting jeg ikke skjønte med den fireren:

 

1. Er det virkelig noen som man kan snakke til, og som forstår det, som ikke har smartmobil nå? Ungene mine er nå 17 og 19, og de begynte da de var fem...

 

2. Hvorfor kjøpte du ikke en IP-telefon med taktil feedback for å filleriste henne, så hun forstår at du mener alvor den første gangen?

 

:green:

Lenke til kommentar

To ting jeg ikke skjønte med den fireren:

 

1. Er det virkelig noen som man kan snakke til, og som forstår det, som ikke har smartmobil nå? Ungene mine er nå 17 og 19, og de begynte da de var fem...

 

2. Hvorfor kjøpte du ikke en IP-telefon med taktil feedback for å filleriste henne, så hun forstår at du mener alvor den første gangen?

 

:green:

 

1. Fordi den eldste er 3, og den yngste er 1.

Dessuten er det greiere med telefoner som bare kobler seg opp med en gang, enn å måtte ringe en mobil som faktisk krever at noen svarer for at det skal bli opprettet kontakt. ;)

 

2. Pysete. Heller bruke en motor for å riste senga. ;)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

1: OK, da forstår jeg det. Da du sa du snakket til henne, trodde jeg egentlig hun var eldre...

 

2: Der sa du noe! Jeg var uansett omtrent fem millimeter fra å legge elektrisk matte under lakenet til sønnen min, året før han kom i militæret. Men da var problemet at han ikke kom opp, i motsetning til at han ikke ville legge seg! Eller...det ene fulgte kanskje av det andre... Man kan iallfall flette fine matter med elektrisk gjerde av kutypen! ;)

Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Nykommer - beklager dersom det er "repeat" for dere som kan dette. Jeg har lest mye i tråden, men sitter likevel igjen med en del spørsmål som jeg håper noen orker å besvare.. :-)

 

1. Kan jeg bruke Rfxcom med en ekstern server? Har mulighet for en server hos en kamerat, og ønsker egentlig ikke å ha en maskin stående på hjemme. Samtidig vil jeg jo ha et system som er så fleksibelt og fremtidsrettet som mulig.

 

2. Får man full funksjonalitet i en Homeseer-install på en Rasperry PI? Er det evt. andre alternativer for en liten og vifteløs server man kan bruke?

 

3. Hvilke muligheter er det jeg går glipp av om jeg velger en Hometroller eller en Vera?

 

4. Hva bruker dere for å styre panelovner? Hvis man legger inn en bryter i kontakten (AV/PÅ) vil jo evt annet utstyr tilkoblet denne bli berørt. Bruker man Plug-in moduler til dette? Tåler de f.eks 1500W panelovn?

 

5. Finnes det noen løsning for integrering der jeg allerede har varmekabler i gulv? Tenker da på justering opp og ned på styrke.

 

6. Hvis jeg velger å legge inn dimme-kontakter i tak eller bak eksisterende bryter - kan jeg da KUN ha en fysisk AV/PÅ - altså ingen mulighet for fysisk dimming lenger? Dette handler om WAF.. :-) Hun er ikke så glad i fjernkontroller.

 

Planene fremover er å få alt av kontakter automatisert, ha temperaturfølere og styring av ovner - og aller helst varmekabler. Ønsker også å kontrollere vifter på bad og vaskerom, utelys og kamera mm. Fremover i tid planlegger vi å kjøpe et drivhus. Da blir det vanning, vindusåpning etc.

 

Har kjøpt NEXA systemet på Claes, men det tok jo bare noen timer å finne ut at dette ikke var tilstrekkelig for nerden i meg - man må da minimum ha to-veis kommunikasjon! :-)

 

Igjen - beklager newbie-faktene.

1. Ja, det er vel strengt tatt mulig å "sende COM-porter" over internett. Men du trenger programvaren til å håndtere det. Eventuelt bruke en RFXLAN (som ikke er like oppdatert som RFXtrx), jeg har en på kontoret som styres hjemmefra.

 

2. Nei. Og ja. Det er mulig å installere Linux-versjonen på en RaPi eller tilsvarende brett, men det er i utgangspunktet noe du må gjøre selv. Zee eller HS-3Pi kjører en "cutdown" versjon som dessverre ikke takler alle plugins...

 

3. Vera kan gjøre veldig mye, men det jeg ville savnet er Global Cache (til infrarød styring), Android plugin, stemmestyring/notifikasjoner, Growl, plugin til styring av denon-forsterker, plugin til styring av LED-skilt, HStouch, kamerakontroll, Squeezebox, mediastyring, Event-motoren (som er enkel og genial), og hvor enkelt det er å programmere til HomeSeer (med VB.net eller C#).

 

Mye av dette er sikkert mulig å få til med Vera også, men jeg mener det er enklere å sette opp i HomeSeer.

 

 

4. Z-wave plugin-modul og "termostaten" fra RFXCOM-plugin'en.

 

5. Justerer du faktisk styrken opp og ned? Det er ikke en termostat som kun justerer hvor lenge de står på?

 

6. Nei, det går fint. Det er puls-brytere. Et klikk: På. Et klikk: Av. Hold inne: Dim opp eller ned. :)

 

Hei, og tusen takk for svar!

 

Hvis USB skal sendes over internet, vil maskinen uansett måtte være på hjemme. Da er jeg like langt.

 

Om jeg bygger en liten server (f.eks en shuttle), er det da bare RFXtrx433E jeg trenger?

 

Mulig jeg forsøker med Vera først, men er det ikke noe Android funksjonalitet til denne? Så du tidligere skrev noe om et script som slo på lysene sakte (vekkerklokke) - er det slike ting Vera ikke klarer?

 

4. Nydelig, kjører man da bare innebygget termostat i ovenen på full pupp hele tiden?

 

5. Det er vel jeg som ikke forstår hvordan en termostat fungerer. Den slår seg kanskje bare av og på da? Termostatene mine (gang, vaskerom, kjøkken og to bad) er alle Microreg. Hvilke moduler anbefales til dette? De eksisterende termostatene - hva gjør man med disse? Regner med de ikke kan brukes lenger og at det blir et "tomrom" / vegglokk der termostaten stod. Igjen handler dette om WAF-problematikk. Om hun ikke synes det er varmt nok på badet og må tilkalle meg for å justere det, da kan det bli hurlumhei! :-D

 

6. Konge. Da er det problemfritt.

 

Setter stor pris på at du tar deg tid til å svare enda en fersking :-)

Endret av jespolini
Lenke til kommentar

Helt uproblematisk å sende USB-porter over internett. Jeg bruker det selv med programmet USB over Network, og det både over VPN, LAN og internett, men problemet er jo at den må være tilkoblet en pc som er i gang uansett. Det fins også noen stand-alone løsninger for sånt, for eksempel denne på Clas: http://www.clasohlson.com/no/USB-2.0-nettverksserver/38-3928 Men jeg kan ikke garantere for hvor godt det fungerer, jeg vet bare at USB over Network spiser nesten alt jeg har. Det eneste som ikke funker, er dongelen til et spesialprogram, den er uhyre sær. Men den funker på det litt mer klossete USB Network Server.

Hei, og takk! Den nettverksserveren så interessant ut..Lurer på om en slik løsning (hvis den skulle fungere) vil bli kjapp nok til hjemmeautomatisering - har du noen tanker om det? Dersom man setter opp en VPN skulle det jo være tilnærmet like sikkert som om jeg har det på mitt eget nettverk, så den biten er grei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...