Gå til innhold

Marvell med kraftig ARM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men når de har gjort grunnjobbn allerede, burde da ikke være SÅ dyrt å lage en utvidet versjon? Når er jo ikke MIDs så veldig ubredt, men jeg ser helt klart et bruksområde der. For "vanlige" netbooks blir vel dette litt svakt?

 

Den ser i hvert fall ypperlig ut for mediespillere, spillkonsoller ala Pandora o.l. "Skal koble denne bittelille saken her til tv-en jeg, og så ser vi film i 1080p." Det er tøft. :p Hvis den da støtter HDMI.

Lenke til kommentar
[...] Siden dette systemet ikke inneholder en S-ATA-kontroller kan det bli få slike prosessorer å se i slike maskiner.

 

Hva betyr det? At man må bruke IDE-harddisk? Det funker vel like greit det?

 

Er det sånn at alt som ikke har sata-kontroller, har ide-kontroller? I think not.

Lenke til kommentar
3D-grafikk er støttet via Opengl ES 2.0 og 1.1, samt Openvg. Systemet skal takle rundt 45 millioner triangler per sekund
Er det en slags benchmark?

Nei, det er en måte å spesifisere regnekraften. Omtrent som man spesifiserer antall tekstels per sekund og piksler per sekund.

 

Men når de har gjort grunnjobbn allerede, burde da ikke være SÅ dyrt å lage en utvidet versjon? Når er jo ikke MIDs så veldig ubredt, men jeg ser helt klart et bruksområde der. For "vanlige" netbooks blir vel dette litt svakt?

De kan jo også bare koble til en SATA-kontroller. Den må jo ikke ligge på samme brikke.

 

I går fant jeg denne beskrivelsen av ytelsen:

At CES, ARM showed off a development board containing a Cortex-A9 dual-core processor running at 500Mhz. They showed it running side-by-side with an Atom netbook, while doing some browsing. Performance was comparable, which is all the more impressive considering the Atom runs at 1.6Ghz (compared to 500Mhz), and considering the ARM board didn't have a graphics accelerator (while the netbook does).

Det virker som ytelsen er godt på høyde med Atom.

 

det er bare forfatteren som ikke har hørt om polygoner.

Polygoner er mangekanter og de brytes opp til triangler når de beregnes. Det er bedre å beskrive ytelsen med triangler enn polygoner fordi triangler alltid har et kjent antall sider og dermed en bestemt ytelse per triangel.

Lenke til kommentar
De kan jo også bare koble til en SATA-kontroller. Den må jo ikke ligge på samme brikke.

Men har brikken slik den er i dag muligheter for den type utvidelser? Har ikke stålkontroll på system on a chip-kot, akkurat.

 

Ellers en interessant sammenlikning, selv om jeg harmistet oversikten over de ulike ARM-prosessorene/brikkesettene.

 

Finnes de en brikke med en 1Ghz ARM prosessor med tilnærmet samme ytelse per Hz som Cortex-A9, med innebygd "skjermkort" som er tilgjengelig i dag? Er snapdragon sammenliknbart? I såfall ser jeg for meg en snasen netbook med 12+t batteritid. Problemet blir vel ulike proprietære programmer/dekodere som ikke finnes for arm.

Lenke til kommentar

Det er utrolig interessant å se at x86 kommer under økende press innen områder hvor ytelse/watt er essensielt. Det skal bli interessant å se hvordan Intel og AMD reagerer på dette. Nvidia så jo ut til å bli vippet av lasset for bare noen måneder siden men med Nvidia sin satsing på ARM sammen med ARM sin sterkt økende popularitet innen kraftigere forbrukerenheter som smarttelefoner og netbooks så begynner en nesten å ane en total reversering av situasjonen.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Sånn jeg har forstått det klarer Armada 300 2GHz, 510 1.2Ghz og 610 også 2.0 Ghz

 

Sånn jeg har forstått det klarer Armada 300 2GHz (brukes i plug 3.0) , 510 1.2Ghz (brukes i ebox - quanta og smartbook prototype) og firekjerners 610 på 1.0 Ghz, vet ikke om noen produktlanseringer med den.

 

Også Armada 100 og 1000 kommer, 100 er lavprismodellen, og 1000 er en dobbeltkjerne 1.2Ghz sheeva, problemet med denne prosessoren er mangel på ARMv7 støtte, bare ARMv5 instruksjoner.

 

Edit:info.

 

Qualcomm ligger heller ikke på latsiden, de har snapdragon 1.5 på vei.

 

På CES har de vist frem en enkeltkjerne Snapdragon 8X50A på 45nm produksjonsteknikk, oppfølgeren til den som er i Google Nexus One.

 

Denne kommer senere i dobbeltkjerneutgave 8X72 på 1.5Ghz.

 

Uansett, snapdragon på 8X50A 1.3Ghz blir spennende.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...