Gå til innhold

Refleksjon: Mitt fotografiske nyttårsforsett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har jo skjedd en del på

...

 

Morsomt at du begynte med AE-1. Det var det første kameraet min bror kjøpte (i 1977). Jeg kjøpte mitt første kamera samtidig (en Agfamafic 100). Han var matros; jeg gikk i 9ende klasse ...

 

Jeg har tenkt å bruke mer av tiden til å fotografere enn å skaffe utstyr. Dvs. det er et par ting som skal erstattes/skaffes i løpet av året; men det er fordi jeg har råd funnet ut hva jeg mangler.

 

Jeg har også bestemt meg for å lese flere fotobøker (av den typen med bilder i)

Lenke til kommentar

Det blir vel det samme som i fjor det. Ta kameraet ut av veska, ikke bare bære rundt på det. Også må jeg komme over den "frykten" jeg har for å ta bilder på steder med mange mennesker. Får ikke helt til det der. Det kan sikkert "trenes" bort.

 

...

tilføyer: "Hva skal jeg med et bilde av dette?"

 

Det er en tanke jeg ofte tenker når jeg ser noe jeg tror hadde gjort seg som bilde. Det er ofte den tanken som gjør at jeg ikke tar kameraet ut av veska. Jeg har alltid kamera med meg, men allikevel kan det gå dager mellom hvert bilde.

Endret av B@L2
Lenke til kommentar
Det blir vel det samme som i fjor det. Ta kameraet ut av veska, ikke bare bære rundt på det. Også må jeg komme over den "frykten" jeg har for å ta bilder på steder med mange mennesker. Får ikke helt til det der. Det kan sikkert "trenes" bort.

 

Ja! Kameraet er riktignok ikke i eska lenger, tror faktisk det aldri ble lagt oppi der igjen etter å ha blitt pakket ut men den fobien for å ta bilder blandt mange mennesker den kjenner jeg meg godt igjen i. Ikke bra.

Lenke til kommentar

Meget gode poeng som blir dratt frem her. Vi har fått en helt syk "utstyrsgalskap" de siste åra, der mange har vannvitig mye bra utstyr, for og ta noen få bilder i uka. Jeg kjenner meg godt igjen i artikelen, og må si at jeg har det slik til tider jeg også. Problemet mitt er at jeg blir så "overgira" i en periode, at jeg kanskje blir litt lei, og lar utstyret ligge en månede eller to. Jeg har hvertfall bestemt meg for at i 2010 skal jeg være flinkere til å ta bilder, utvikle meg so fotograf, og utnytte alt det gode utstyret jeg har. (som egentlig ikke består av mer en et Canon 30D, 3 objektiver, og en blits, men jeg er kjempe fonrøyd med det.)

Lenke til kommentar
Morsomt at du begynte med AE-1. Det var det første kameraet min bror kjøpte (i 1977). Jeg kjøpte mitt første kamera samtidig (en Agfamafic 100).

 

Tja, strengt tatt begynte jeg egentlig med et Kodak Instamatic 133X som jeg fikk som syvåring på en Kreta-tur i 1980. Jeg har det fremdeles, samt noen (lys-)bilder fra min første film. Litt artig, men ingen fantastiske bilder, desverre. Uansett, det var AE-1 som fikk basillen til å bite, maange år senere, så jeg anser det som starten.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri nyttårsforsetter.

 

For egen del blir fotohobbyen paret med interessen for fugler og naturlandskap, dermed er den naturlige inspirasjonen der hele tiden. Jeg tror det er en stor fordel å pare to hobbyer som da vil dra nytte av hverandre.

 

Den dagen jeg føler at jeg "må ta meg sammen og begynne å ta bilder igjen" - da tror jeg at jeg er "ferdig" med den hobbyen for da vil det føles et press, og kanskje en dårlig samvittighet. Og da er det ikke gøy lenger, gir ikke noe naturlig. Men kanskje man da bør legge hele utstyret bort rett og slett, så kommer det gjerne tilbake om et år, eller lenger. Man er ikke nødt å ta bilder..

 

Jeg tror og endel kanskje egentlig er sterkest på dette å samle, samle utstyr - gleden med å ha en samling. For rent fotomessig behøver man ikke et fullt skap med objektiver og annet. Kanskje noen er "redd" for samlingen sin og? Mitt forhold til selve utstyret er rent praktisk, det er bruksting, og jeg kjøper ikke noe jeg ikke garantert har bruk for. For meg er det kun verktøy til å ta de bildene jeg ønsker, ellers er det bare ja bruksting som f.eks alt verktøyet mitt i snekkerbua.

 

Man kan ta bilder hver dag, når som helst. Man behøver ikke big happenings for å ta bilder, tror mange glemmer det. Ta en liten loffetur ut med en eller annen allsidig zoom og se motivene, de finnes overalt. I dag med digitale bilder er det bare å pøse på med å eksperimentere, er ikke noe å spare på, er ingen film som har x-antall. Bruk kameraet og ikke minst se, se ut døra, litt hver dag..

 

Tor

Lenke til kommentar

Nå har heller ikke jeg nyttårsforsetter, men jeg kjenner meg igjen i trangen til utstyr i stedet for å fotografere mest mulig med det jeg alt har.

 

Ellers fant jeg ved sortering/opprydding av bilder i jula at 85 % av bildene det siste året var tatt med et objektiv. Skyldes sikkert at jeg tar omtrent alt av bilder når jeg farter rundt omkring, og når jeg på mine litt eldre dager har blitt en "cabinluggage" reisende, så er det lett forståelig. Alt som ikke går i en trillekoffert som går som håndbagasje legges igjen hjemme.

 

Faktisk medførte kjøp av et Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC OS for noen år siden en radikal økning i fotograferingen for min del, men som sagt resten av fotoveska ligger hjemme.

Lenke til kommentar

Jeg vil jeg vil, men får det ikke til... Ikke helt sant det siste, men mer TID hadde ikke vært dumt.

 

Sitter fortsatt trøkt oppi PC med redigeringer av bilder fra forrige tiår, gleder meg til å kunne ta mer bilder igjen, har bla lånt ett Lensbaby sett som skal leke med.

Lenke til kommentar

Stilig artikkel. Eg er på en måte født litt på ny, da eg fikk nytt kamera etter å ha ligget brakk i flere år. Lider "heldigvis" ikke av utstyrsgalskap enda og fnyser bare i tilfeller der eg spør om ting til 300 og får anbefalinger til 3000 istedet.

 

Hobbyen er der, om enn litt varierende enda, og eg håper bare eg får tak i to enkle ting som begrenser meg litt for tiden: Blitz og telelinse. Da er eg nøgd med utstyret for i år :)

 

Pluss eg vil lære meg mye på photoshop. Utrolig hva en middelmådig fotograf kan få ut av bildene :!:

Lenke til kommentar

Mitt beste kjøp så langt er ikke relatert til det siste nye, selv om jeg er veldig fornøyd med utstyret jeg eier.

 

Mitt beste kjøp var faktisk et Canon EOS 1v som jeg kjøpte brukt for ca 3 år siden, filmbasert.

 

Synes den fotografiske prosessen blir mer "ren" med film, ingen megapixler å bry seg om, èn ISO styrke pr film, ingen instant review, her må en tenke lys og tenke selv.

 

Fører til at man slutter å konsentrere seg om hva kamera kan fortelle om bildene man tar og heller konsentrere seg om å se motivene, jobbe med eksponeringen, komposisjonen, hva og hvorfor man fotograferer et gitt motiv.

 

Gir meg mye fotoglede å gå tilbake til film når inspirasjonen hoster og harker litt, anbefales.

 

Blogget litt om mine erfaringer med dette, ta gjerne en titt:

http://helino-photo.blogspot.com/2009/10/a...experience.html

Lenke til kommentar
Jeg vil jeg vil, men får det ikke til... Ikke helt sant det siste, men mer TID hadde ikke vært dumt.

Jeg stemmer for å bremse jordas rotasjon så vi får 28 timer i døgnet. Da hadde jeg plutselig fått 4 timer mer fritid hver dag. :)

 

Jeg har heller ikke nyttårsforsetter men jeg benytter anledningen til å tenke ut noe jeg bør gjøre i tida framover:

- Selge unna de objektivene jeg bruker minst.

- Ha kameraet med meg oftere i hverdagen. Da kan jeg dra det opp om jeg skulle komme over en situasjon jeg vil ha bilde av. Det har dessverre skjedd 8-10 ganger i 2009 at jeg har ergret meg over å bare ha mobilkameraet for å ta bilde av situasjoner som dukker uventet opp. Halvparten av gangene har jeg tatt bilde og ergret meg over kvaliteten. Den andre halvparten gadd jeg ikke bruke tid på å ta bilder jeg vet blir slettet likevel.

Lenke til kommentar
Jeg stemmer for å bremse jordas rotasjon så vi får 28 timer i døgnet. Da hadde jeg plutselig fått 4 timer mer fritid hver dag. :)

+1 (det kombinerer fint med mitt vanlige ønske om 5% lette i tyngdekraften, årlig)

 

Jeg skal bare få tilbake kameraet og halvparten av objektivene mine (2 tilsammen) fra service, så vil de være med hele tida igjen. Og så skal jeg fortsette å prøve å bli flinkere til å se.

 

Og så skal jeg bytte ut 17mm med 20mm og skaffe et lengre teleobjektiv, 85mm. :roll:

 

 

Fin artikkel forresten! :yes:

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Mitt før-Jul-forsett må bli å bruke Nikon kameraet mitt mye mer og lære kona å bruke E-P1en sin. I tillegg lese på alle bøkene jeg har om fotografering...

 

Har et Tamron 90mm portrett/macro objektiv som knapt er brukt siden den ble kjøpt i sommer.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Jeg skal bare få tilbake kameraet og halvparten av objektivene mine (2 tilsammen) fra service, så vil de være med hele tida igjen. Og så skal jeg fortsette å prøve å bli flinkere til å se.

 

Og så skal jeg bytte ut 17mm med 20mm og skaffe et lengre teleobjektiv, 85mm. :roll:

Hvor mye av dette har du klart å få til ?

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å bruke mer av tiden til å fotografere enn å skaffe utstyr. Dvs. det er et par ting som skal erstattes/skaffes i løpet av året; men det er fordi jeg har råd funnet ut hva jeg mangler.

Og det forsettet gikk egentlig rett vest - kjøpt mye stuff i år også. Og jeg har egentlig ikke funnet uut hva jeg mangler eller har for mye :p Men regner med å komme i mål i 2011 ...

 

Men jeg har fått tatt mye bilder - det er bra.

 

Jeg har også bestemt meg for å lese flere fotobøker (av den typen med bilder i)

Det har jeg også kommet i gang med - kan anbefales.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...