Gå til innhold

Test: Silverstone SST-GD04B


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uhm... hvordan kan dere teste en stuePC, og ikke trekke for at kabinettet verken har, eller har plass til, en IR-mottager for fjernkontroll? Jeg har da ingen planer om å sitte med mus og tastatur hver gang jeg skal skifte låt eller videoklipp.

 

En stuePC uten denne muligheten er etter min mening ganske ubrukelig.

Lenke til kommentar
Vurderer ett slikt selv.

Litt rart at høydebegrensningene for cpu kjøler ikke ble nevnt i testen... 7cm med optisk drev montert, det kan fort bli ett problem hvis man ikke er klar over det på forhånd.

 

Ja, det er egentlig hovedhemskoen til kabinettet i mine øyne, 7 cm er lite om du vil ha en CPU med litt juice i, og en stille PC samtidig, desverre er det vanskelig å kombinere fint og lite med godt ytende utstyr :(

 

AtW

 

Uhm... hvordan kan dere teste en stuePC, og ikke trekke for at kabinettet verken har, eller har plass til, en IR-mottager for fjernkontroll? Jeg har da ingen planer om å sitte med mus og tastatur hver gang jeg skal skifte låt eller videoklipp.

 

En stuePC uten denne muligheten er etter min mening ganske ubrukelig.

 

Du får jo fin eksterne IR-mottakere, eller RF? Om man vil ha en mer clean look, dvs med en lukkbar dør,så hjelper det ikke med IR på kabinettet uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar
Du får jo fin eksterne IR-mottakere, eller RF? Om man vil ha en mer clean look, dvs med en lukkbar dør,så hjelper det ikke med IR på kabinettet uansett.

 

AtW

 

Jeg vet da at man får eksterne mottagere - hva har det med saken å gjøre? Jeg vil da ikke ha en løs IR-mottager liggende å slenge et eller annet sted - den ender garantert opp med å IKKE befinne seg der den skal være, pekende ut i rommet.

 

RF er ikke et alternativ, ettersom fjernkontroller flest ikke støtter dette. (Multifunksjon).

Dører? Du snakker her om et lukket skap til utstyret, regner jeg med? Ikke en dør på selve kabinettet?

1. Glassdører - slipper fint igjennom IR-signaler

2. Jeg liker å ha utstyret synlig - jeg vil ikke gjemme det inne i skap

3. Jeg er enig i at dersom man har et skap av tre eller metall, så har det ingen betydning om det er en IR-mottager på selve kabinettet - det betyr derimot ikke at den ikke bør være der i utgangspunktet. Faktisk mener jeg at det minste man burde forvente av slike kabinett er følgende: innebygget IR, mulighet for en ekstern IR-mottager kablet via USB e.l., samt en medfølgende fjernkontroll for basisfunksjoner - i alle fall når dette skal selges som et "stuePC"-kabinett. Greit nok, det gjør nok prisen noe høyere, men samtidig vil det medføre at man får et lite forsprang på mange konkurrenter.

Lenke til kommentar
Du får jo fin eksterne IR-mottakere, eller RF? Om man vil ha en mer clean look, dvs med en lukkbar dør,så hjelper det ikke med IR på kabinettet uansett.

 

AtW

 

Jeg vet da at man får eksterne mottagere - hva har det med saken å gjøre? Jeg vil da ikke ha en løs IR-mottager liggende å slenge et eller annet sted - den ender garantert opp med å IKKE befinne seg der den skal være, pekende ut i rommet.

 

RF er ikke et alternativ, ettersom fjernkontroller flest ikke støtter dette. (Multifunksjon).

Dører? Du snakker her om et lukket skap til utstyret, regner jeg med? Ikke en dør på selve kabinettet?

1. Glassdører - slipper fint igjennom IR-signaler

2. Jeg liker å ha utstyret synlig - jeg vil ikke gjemme det inne i skap

3. Jeg er enig i at dersom man har et skap av tre eller metall, så har det ingen betydning om det er en IR-mottager på selve kabinettet - det betyr derimot ikke at den ikke bør være der i utgangspunktet. Faktisk mener jeg at det minste man burde forvente av slike kabinett er følgende: innebygget IR, mulighet for en ekstern IR-mottager kablet via USB e.l., samt en medfølgende fjernkontroll for basisfunksjoner - i alle fall når dette skal selges som et "stuePC"-kabinett. Greit nok, det gjør nok prisen noe høyere, men samtidig vil det medføre at man får et lite forsprang på mange konkurrenter.

 

Det har jo med oppsett å gjøre, jeg kjører fjernkontroll inn på PCen og IR-blastere ut på alt annet utstyr, da trenger jeg ikke noen multifunksjonsfjernkontroll per se. Du liker glassdører, andre ikke, du vil ikke ha ekstern mottaker. Selvsagt kan det være nyttig med IR på kabinettet avhengig av situasjon, men jeg synes det er litt overdrevet å kalle det et ubrukelig kabinett om det ikke har det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det har jo med oppsett å gjøre, jeg kjører fjernkontroll inn på PCen og IR-blastere ut på alt annet utstyr, da trenger jeg ikke noen multifunksjonsfjernkontroll per se. Du liker glassdører, andre ikke, du vil ikke ha ekstern mottaker. Selvsagt kan det være nyttig med IR på kabinettet avhengig av situasjon, men jeg synes det er litt overdrevet å kalle det et ubrukelig kabinett om det ikke har det.

 

AtW

 

Mnja - jeg mener at det i alle fall burde vært en del av testen. Det ER en mangel ved kabinettet, i hvert fall i forhold til målgruppen, mener jeg. Men så har det jo heller ikke noe LCD, noe jeg også mener slike kabinett bør ha... :)

 

Greit nok, det er et billigkabinett.

Lenke til kommentar

Har selv planer om å bygge meg en HTPC så slike tester vekker interessen, men i dette tilfellet mener testen burde vært mer omfattende.

Kabinettet burde blitt testet med flere konfigurasjoner, helst med micro-ATX hovedkort fra både Intel og AMD. Det hadde vært interessant å sett hvordan kabintettet fungerte med kraftigere konfigurasjoner mtp. varmeutvikling og støy.

Ellers må jeg si meg enig med PoPSiCLe i IR-mottaker er obligatorisk.

 

@AtW

Jeg har aldri sett et kabinett med lukkbar dør som har IR-sensoren plassert bak døren. Isåfall vil designer/produsent av et slikt kabinett være en god kanidat til en idiotmedalje.

 

Greit nok med RF, men mange har har allerede gode universalfjernkontroller som er IR-basert og ønsker fortsatt å bruke disse. Selv har jeg en Harmony One og velger heller å kjøpe et IR-basert kabinett.

Kommer nok til å kjøpe en liten Bluetooth USB-adapter for tastatur og mus, men fjernkontrollen forblir nok IR-basert.

 

iesus

Lenke til kommentar
Har selv planer om å bygge meg en HTPC så slike tester vekker interessen, men i dette tilfellet mener testen burde vært mer omfattende.

Kabinettet burde blitt testet med flere konfigurasjoner, helst med micro-ATX hovedkort fra både Intel og AMD. Det hadde vært interessant å sett hvordan kabintettet fungerte med kraftigere konfigurasjoner mtp. varmeutvikling og støy.

Ellers må jeg si meg enig med PoPSiCLe i IR-mottaker er obligatorisk.

 

@AtW

Jeg har aldri sett et kabinett med lukkbar dør som har IR-sensoren plassert bak døren. Isåfall vil designer/produsent av et slikt kabinett være en god kanidat til en idiotmedalje.

 

Greit nok med RF, men mange har har allerede gode universalfjernkontroller som er IR-basert og ønsker fortsatt å bruke disse. Selv har jeg en Harmony One og velger heller å kjøpe et IR-basert kabinett.

Kommer nok til å kjøpe en liten Bluetooth USB-adapter for tastatur og mus, men fjernkontrollen forblir nok IR-basert.

 

iesus

 

Jeg tenker såklart på et hi-fi-møbel med lukkbar dør. Det gir en mye mer clean look.

 

AtW

Lenke til kommentar
Synes Silverstone henger etter - spes mtp design - og nærmest har utspillt sin rolle i HTPC-verden.

 

Riktignok mye dyrere, men ...

htpc_shot2s.jpg

 

Origen har fine kabinett, men de virker ikke så bra på "indre funksjonalitet", men dette spør på bruk, personlig gikk jeg for en Antec Fusion Remote Max, da jeg prioterer et kabinett som gjør det lett å kjøre svæart stille kjøling, kabinettet grenser mot stygt, mens skal ha det bak lukkede drer uansett. Og personlig har jeg aldri sett det store poenget med svære skjermer på selve kabinettet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Men så har det jo heller ikke noe LCD, noe jeg også mener slike kabinett bør ha... :)

 

Min stue-PC har et eksternt LCD-panel som jeg har plassert lett synlig oppå TV-benken. Det er på 40" med LED-baklys og full-HD oppløsning. Her får jeg opp alt jeg trenger av informasjon. :fun:

Lenke til kommentar

Syns det ser bra ut. Man må huske at ikke alle som fikser seg stue/htpc bruker den utelukkende til underholdning. Her er det for eksempel et poeng å kunne kjøre små 3d-programmer og litt heftigere saker. Da kreves det kraftigere hardware, og større plass (hvertfall om man ønsker passiv kjøling).

 

Det finnes meget gode tastaturer med touchpad, så det med IR ser jeg ikke på noe problem i en type kasse som dette. Men hva folk liker av kabinetter er jo veldig individuelt. Jeg syns denne ser veldig pen ut, og vurderer å kjøpe en selv.

 

Paneler og skjermer, eller lys for den del, syns jeg blir forstyrrende. Et HTPC-kabinett skal ha en liten "wow-så-tøft"-faktor, men skal ikke stjele oppmerksomhet under filmavspilling feks.

Lenke til kommentar

1. Det er langt mer effektivt og "diskret" å bare bruke en Harmony One f.eks. til å sette i gang filmer, musikk eller andre ting man ønsker å gjøre, som slett ikke krever verken mus eller tastatur.

 

2. Jada, det er greit at man har en diger flatskjerm stående OPPÅ TV-benken - det er slett ikke alltid man har lyst til å bruke denne - f.eks. når man skal starte musikkavspilling, og ikke se på film. Da er et lite LCD greit å ha.

 

3. Jeg har ikke snakket om et LCD med plass til Windows og filmavspilling på selve boksen - men det er greit å ha et dempbart display som kan vise basisinfo som låtnavn, info på hvilket kapittel man er på i filmen, etc.

 

4. Det å kjøre stuePCen som hovedPC med mulighet for 3D-programvare og heftig spilling er ikke innenfor det jeg finner behov for, men jeg ser at enkelte kanskje har lyst til å gjøre slike ting - jeg finner det egentlig ikke attraktivt, fordi det skaper behov for alt for heftig maskinvare, som igjenn skaper varme, som igjen skaper behov for heftige kjøleløsninger. Som igjen skaper støy, selv om man benytter vannkjøling. Det å bruke TVen til PC-skjerm er også en dårlig løsning, mener jeg, rett og slett fordi oppløsning kontra størrelse ofte er en dårlig kombo - jeg er ikke så glad i 20 cm høye bokstaver...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...