Gå til innhold

Ny firmware til flere Nikon-modeller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmmm...

 

- Når AF-PÅ er valgt for den egendefinerte innstillingen for a9 AF-PÅ-knappen eller a10 Vertical AF-PÅ-knappen, slås skjermen av når AF-PÅ-knappen er trykket ned, selv om det vises informasjon om fotograferingen.

 

dette er vel strengt tatt en nedgradering. Jeg skulle heller ønske meg en mulighet til å unngå at skjermen slår seg av, både ved bruk av AF-ON og halvveis nedtrykking av utløserknappen, når skjermen viser eksponeringsinfo. Forøvrig har muligheten til å få fokus og lysmåling uten at skjermen slukker vært eneste praktiske nytte jeg har sett med AF-ON-knappen (med mindre man legger en annen funksjon på den, så klart). Hvorfor gjør Nikon dette?

 

Jeg kommer ikke til å oppgradere firmware.

Lenke til kommentar
Hmmm...

 

- Når AF-PÅ er valgt for den egendefinerte innstillingen for a9 AF-PÅ-knappen eller a10 Vertical AF-PÅ-knappen, slås skjermen av når AF-PÅ-knappen er trykket ned, selv om det vises informasjon om fotograferingen.

 

dette er vel strengt tatt en nedgradering. Jeg skulle heller ønske meg en mulighet til å unngå at skjermen slår seg av, både ved bruk av AF-ON og halvveis nedtrykking av utløserknappen, når skjermen viser eksponeringsinfo. Forøvrig har muligheten til å få fokus og lysmåling uten at skjermen slukker vært eneste praktiske nytte jeg har sett med AF-ON-knappen (med mindre man legger en annen funksjon på den, så klart). Hvorfor gjør Nikon dette?

 

Jeg kommer ikke til å oppgradere firmware.

 

Tanken er at AF-ON skal ha lik funksjonalitet med å halv-trykke på shutter-release knappen. Det er mest nyttig dersom man har preview av bilder ON og vil endre på f.eks. blenderen når man er i A-mode. Dersom skjermen hadde forsatt vært aktiv og hadde vist f.eks. forhåndsvisningen av forrige bildet, hadde hjulene ikke tilpasset blenderen, men skiftet til neste bildet, navigert i menyen osv.

 

Det kan være svært irriterende. Tanken vel er at rutiner skal være de samme uten at samme funksjoner skal fungere annerledes 2 steder på kamera.

 

Selv syns jeg det er riktig endring. Har du kommet så langt i prossesen at du vil fokusere på noe, kan det lønne seg å se i søkeren. Og da er skjermen unødvendig.

 

Edit: Forøvrig er det slikt på Nikon D3X originalt.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Joda, men hvis skjermen er satt til å vise eksponeringsinfo (dvs det står det samme på bakskjermen som på toppskjermen), hva er da hensikten med å slukke den? Eller for å si det på en annen måte, hva er hensikten med å gi oss muligheten til å få eksponeringsinfo på bakskjermen hvis det forsvinner så snart du halvtrykker utløserknappen?

 

Jeg synes Canons løsning på dette er ideell, og skulle ønsket at Nikon kunne komme opp med det samme:

- hvis bakskjermen er av, forblir den av, men forhåndsvisning av bilde dukker opp når bilde er tatt, og forsvinner når utløserknappen halvtrykkes (dvs sånn som på Nikon)

- hvis bakskjermen er på, og viser eksponeringsinfo, fortsetter den med det selv om utløserknappen halvtrykkes

- hvis baksjermen sto på før man tok bilde, og den nå forhåndsviser ett bilde man nettopp tok, eller man er i avspillingsmodus, går den tilbake til å vise eksponeringsinfo når utløserknappen halvtrykkes.

 

Jeg er ikke avhengig av å ha eksponeringsinfo på bakskjermen, jeg synes bare det er merkelig at de forkrøpler denne funksjonen når de først har implementert den.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...