Gå til innhold

Nye funksjoner i billigkompakt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et grovt anslag for antall bilder et 32 GB SDXC-kort kan inneholde er 5 000. Det skulle holde for ganske mange uker ferie selv om man tar er en litt ivrig amatørfotograf.

 

Det et godt poeng det med sikkerhetskopiering. Hvis man f.eks er på ferie og har med kamera og bærbar PC så kan man ta sikkerhetskopi fra kamera til PC uten å slette bildene fra kameraet. Da har man alle bilder lagret to steder. Kjekt dersom f.eks den bærbare PCen forsvinner med bagasjen på flyplassen og man fortsatt har kameraet i lomma. På samme måte mister man ikke alle bildene dersom man mister kameraet over ripa på cruisebåten så lenge man har en sikkerhetskopi på den bærbare PCen som ligger i lugaren. Trikset er altså å synkronisere kameraminnet med harddisken på PCen ofte og ikke ha kamera og PC i samme bagasje.

 

SDXC-støtten kommer sikkert ikke særlig godt til nytte ennå siden de minste SDXC-kortene koster mer enn de nye kameraene, men det kan være kjekt om noen få år når prisene blir lavere og tilgjengeligheten på SDHC-kort minker.

 

Jeg har et gammelt HP-kamera med 1,3 megapixler som ikke støtter SD-kort som er større enn 256 MB. Det er nå umulig å få tak i minnekort til. Ikke at jeg gråter over det, men det hadde jo vært kjekt om minnekortstøtten var litt bedre.

 

På årets CES-messe* hadde jeg regnet med at det kom en flom av rimelige kameraer med integrert minne uten minneport. Det kan gjøre kameraene litt enklere, mindre, lettere, sikrere mot regn og billigere. (Canon har annonsert at de dropper PMA i slutten ar februar, derfor CES)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...