Gå til innhold

Olympus og Panasonic får konkurranse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg ønsker Samsung lykke til med å finne kunder å låse inn i systemet sitt!
Man er jo ikke mer låst enn med EOS - men selvfølgelig er utvalget langt mindre...

 

Uansett - når folk skifter mobiler i dag som man skiftet underbukser i gamle dager, bekymrer det meg lite at man må ut med 4-5-6-7-8 tusen for et kamerasystem som kanskje må byttes ut i sin helhet når man vil ha noe bedre... Skal ikke mange år tilbake før "gode" kompaktkameraer kostet såpass - kameraer som overhodet ikke er i bruk lenger.

Lenke til kommentar
Sort kamera med blå ringer på objektivene. Hvor har jeg sett det før, igjen?!? ;)

 

 

Jeg ønsker Samsung lykke til med å finne kunder å låse inn i systemet sitt!

 

Hvis de priser dette riktig så kommer de nok til å ta markedsandeler. Mange førstegangskjøpere som tar det selgeren anbefaler.

Lenke til kommentar
Jeg ønsker Samsung lykke til med å finne kunder å låse inn i systemet sitt!

 

Låse? Greit nok de ikke har m4/3 fatning, så du er litt mer låst der - men med APS-C sensor er m4/3 uaktuelt uansett. Med K-adapter passer også de vanlige Samsung/Pentax linsene samt mye gammel snadderoptikk.

 

Vil ikke kalle det så veldig låst jeg.

 

For oss med Pentax/Samsung system er dette supert. For Olympus-leiren er jo Panasonic og Olympus sine EVIL kameraer perfekte. Har Canon/Nikon noe tilsvarende tilbud for "sine"?

 

edit - Leste artikkelen igjen...

NX-systemet er det bare Samsung som benytter, og selv om Samsung er åpen for at andre skal kunne bruke det, er det ikke like åpent som mft. De uttaler også at de ikke har planer om samarbeid med Pentax på dette området. Det kan bety at det vil bli færre objektiver og færre kamerahus å velge blant.

 

Vel.... ser jeg pisser i litt motvind nå, men står fremdeles for det med K-fatning.

 

Drømmen hadde vært om Pentax/Canon/Nikon kunne bli enige om en felles mikrofatning, så kan vi fritt plukke de (for oss) beste linsene og husene uten å være låst til en leverandør - men det er nok ikke spesielt sannsynlig...

Lenke til kommentar
Låse? Greit nok de ikke har m4/3 fatning, så du er litt mer låst der - men med APS-C sensor er m4/3 uaktuelt uansett. Med K-adapter passer også de vanlige Samsung/Pentax linsene samt mye gammel snadderoptikk.
Adaptere vil man mest sannsynlig få til alle de speilløse systemene - de har til felles at det er kort registeravstand, så de fleste SLR-objektiver vil kunne settes på med adapter. Det vil nok være noen systemer som er inkompatible med hverandre dog, men det er det jo på DSLR også...
Lenke til kommentar

Herlig nyhet å starte årets første mandagsmorgen til! :) Jeg gleder meg til å se NX-produktene komme jevnt og trutt utover året. Håper de også får laget en adapter med skruemotor så man får autofokus på objektiver med K-fatning. Da har Samsung plutselig et stort utvalg god optikk til systemet, med AF.

 

Hvis de priser dette riktig så kommer de nok til å ta markedsandeler. Mange førstegangskjøpere som tar det selgeren anbefaler.

Mange lar nok bukken passe havresekken havresekken ja. Men jeg tror kunnskapen hos selgere generelt i typiske elektrokjeder er for lav til at de anbefaler noe nytt som Samsung NX. Derimot tror jeg NX-systemet vil kapre kunder i massevis med det nye systemet. Kunder som ventet på at mFT skal synke i pris. Jeg tror at det minimale objektivutvalget faktisk ikke er noen stor hindring for mange av disse kundene.

 

Drømmen hadde vært om Pentax/Canon/Nikon kunne bli enige om en felles mikrofatning, så kan vi fritt plukke de (for oss) beste linsene og husene uten å være låst til en leverandør - men det er nok ikke spesielt sannsynlig...

Det hadde vært en ønskedrøm ja. Synd at det neppe skjer, selv om vi har hatt mange eksempler på vellykkede samarbeidsstandarder før: USB, stereo minijack, AA-batterier, stativskruen, osv.

 

Imaging resource har litt mer info om NX10 her.

Lenke til kommentar

Flott at det begynner å komme flere aktører på banen innenfor denne produktgruppen. Jeg er tilhenger av store sensorer, så Samsung har i hvert fall ett lite fortrinn overfor de argeste konkurrentene. Det blir spennende å se om de kan være i nærheten av holde det de lover med tanke på AF-ytelse, og ikke minst om 30mm f/2 blir brukbar.

Lenke til kommentar

Jeg har vel egentlig venta det, men allikevel ble jeg skuffa av stabilisering i optikk. Det sammen med manglende støtte for AF med K-optikk er total turn off for meg personlig.

 

Jeg forstår begge deler, Samsung vil selvfølgelig selge ny optikk, og sensorstabilisering krever plass.

 

Bortsett fra dette, så ser systemet lovende ut. Ser ingen grunn til å frykte at det skal bli mindre optikk og velge i enn m4/3, heller tvert i mot, iom. at Samsung har enorme økonomiske ressuser.

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på: Hvorfor er registeravstanden så stor som 25,5 mm? Er det ikke lurere å ha den så liten som mulig slik at fremtidige kameraer har muligheten for å bli ennå smalere? Jeg skjønner at det må være en viss avstand til optikken, men det kan jo løses ved å ha god avstand mellom bakerste glass i objektivet og fatningen.

Lenke til kommentar
En ting jeg lurer på: Hvorfor er registeravstanden så stor som 25,5 mm? Er det ikke lurere å ha den så liten som mulig slik at fremtidige kameraer har muligheten for å bli ennå smalere? Jeg skjønner at det må være en viss avstand til optikken, men det kan jo løses ved å ha god avstand mellom bakerste glass i objektivet og fatningen.

Registeravstanden bestemmer hvor langt tilbake bakerste linse kan forflytte seg, så løsningen din vil ikke virke. 25.5mm høres allikvel unødvendig mye ut. men det er vel for å få plass til lukkermekanisme med mere.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Mulig jeg brukte feil begrep der. Det jeg mente var i hvert fall at lukkeren og fatningen neppe trenger mange millimeterne og at tomrommet foran lukkeren like gjerne kan være en del av objektivet i stedet for en del av kameraet.

Da ender du opp med at obektivene blir lengre, og sannsynligvis at de må være bredere fordi fatningen må være bredere for å hindre vignettering på veldig vide vinkler.

Lenke til kommentar

Ja, dersom man korter inn tomrommet i kameraet foran sensoren med f.eks 20mm så er det logisk at objektivene blir 20mm lengre pga tomrommet de må ha i bakre enden. (Forutsetning: Samme optiske konstruksjon, sensorstørrelse osv)

 

Men det med bredere fatning skjønner jeg ikke. Lyset skal jo til slutt samles inn mot sensorens størrelse. Jo nærmere sensoren fatningen er jo mindre diameter på fatningen trenger man vel? Veldig vide vidvinkler trenger nok bredde et stykke lengre ut fra sensoren, altså i objektivet.

 

Veldig vide vidvinkler må nok konstrueres omtrent som i dag med retrofokus for å unngå altfor lav innfallsvinkel på sensoren. Dagens sensorer vil jo helst ha lyset rett forfra og gir vignettering dersom vinkelen blir for lav.

 

Med andre ord ser jeg fortsatt bare gode grunner for å flytte tomrommet i størst mulig grad fra hus til objektiv.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...