Gå til innhold

Miniguide: Kabler og kontakter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grei oversikt, men det er viktig at du får inn en liten men viktig detalj på Coax og Optisk. Det at disse ikke støtter HD-lyd fra Blu-ray spillere.

 

Samt få inn på HDMI, at det er eneste mulighet for å få digital HD-lyd.

 

Phono kabler støtter også surroundlyd og HD lyd, så lenge man bruker korrekte utganger, og nok kabler.

 

Legg også til at ved bruk av Coax så kan man enkelt å greit bruke en billig Phono kabel, i stedet for en dyr Coax, bruker man den gule, så er denne helt lik, også med tenke på Ohm.

Lenke til kommentar
Skulle til å si at jeg savnet scart-en, men så kom jeg på at det var i gamle dager, det :p

 

Du kunne kanskje la det komme tydeligere frem hva som er forskjellen mellom VGA og DVI.

 

Men alt i alt en fin guide :thumbup:

enig i at scart er litt gammeldags, men den er jo faktisk fortsatt med på en del tv'er. Selv nye LCD m/led backlight tv'er har gjerne en SCART enda så er jo grei å føre opp. Den er i tillegg fortsatt vesentlig for hørselshemmede som bruker en teleslynge da denne slyngen gjerne kobles opp på SCART :)

Lenke til kommentar

Man kan vel også ta med Display-port kabelen, er i grunn mye av det samme som HDMI, men støtter vel enda høyere oppløsning hvis jeg ikke husker feil.

 

Den blir primært brukt på PC, men er lite utbrett enda, men kommer nok for fullt snart. Den brukes også på en del TV skjermer, men da som signal kabel mellom Skjermen og en ekstern tuner/dekoder del, slik som Pioneers KRP-500/600A skjermer.

 

Man kan jo også ta med Cat 5/6 kabel også. Denon bruker Cat 6 i sin Denon Link overføring av lyd på sine større forsterkere og DVD spillere, samt som klokkesignal på BD spillerene.

 

Sony har også tatt i bruk denne på en av sine nye forsterkere, hvor man kan sende HD video signal til en annen sone i huset. Dette er også en kabel type som vil bli mer utbredd til dette fremover, men alle kjenner den nok som nettverkskabel. Kan også med hell brukes som DIY signal, høytaller og skjermkabel.

Lenke til kommentar

kjempebra skrevet :)

men, du mangler jack og microjack, du har minijack, som helt klart er den mest vanlige, men kanskje greit å ha med de 2 andre mindre vanlige også?

 

 

og de forskjellige DVI-kablene.

fra wikipedia:

* DVI-A inneholder bare analoge signaler.

* DVI-D inneholder bare digitale signaler.

* DVI-I inneholder både digitale signaler og analoge RGB-signaler, og kan derfor med en enkel overgangskontakt kobles til en VGA-skjerm (analog skjerm).

 

 

du kan sikkert legge til at VGA også er kjent som D-Sub

 

er det forresten verdt å nevne BNC?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det kan også nevnes at Minijack i Mono utgave brukes som 12v trigger kabel mellom forsterker og eventuelle effektforsterker trinn, og annet utstyr som f.eks. Projektor. Sli at ting slår seg av og på i takt med forforsterker eller receiveren man bruker.

 

Hvis man også ønsker å ta med alt, så kan man også ta med RS-232 kabelen, også kjent som Com-kabel. Denne brukes en del i custom-install oppsett for felles styring av hele anlegg.

Lenke til kommentar
Tenkte bare å ha med de mest kjente.

 

Men la til jack og microjack.

 

oki, men "jack: Vanlig på headset o.l."

veldig skjeldent man finner jack på headset, oftest er det mini-jack som brukes der.

jack brukes vel mest for scene-oppsett, lyd-studioer, instrumenter og lignende...

Lenke til kommentar
Tenkte bare å ha med de mest kjente.

 

Men la til jack og microjack.

 

oki, men "jack: Vanlig på headset o.l."

veldig skjeldent man finner jack på headset, oftest er det mini-jack som brukes der.

jack brukes vel mest for scene-oppsett, lyd-studioer, instrumenter og lignende...

 

Har aldri sett en forsterker bruke annet enn Jack (6.3 mm) for hodetelefon utgang, det er kun på minianlegg og elkjøp billig anlegg 3.5mm brukes. Samt så brukes Jack på alle "dyrere" hodetelefoner og hodetelefonforsterkere. Så den brukes ofte hjemme også, men riktig at den ikke brukes på bærbart.

 

 

Man kan også mens man er i gang ta med XLR kabler, eller såkalte balanserte kabler (Phono/RCA kalles Ubalanserte). Disse brukes i mer highend utstyr, både mellom CD spiller og forsterker, samt forsterker og effektforsterker. Fordelen er at de gir mindre tap over lange strekk. Men over korte strekk så merker man ikke forskjell.

 

Det bør også kanskje nevnes ved HDMI, at ved kortestrekk så har ikke kvaliteten på selve kabelen mye å si, men på lange strekk, slik som til projektor osv så bær man legge litt penger i det.

 

 

Begynner å bli mye nå eller? :)

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Tenkte bare å ha med de mest kjente.

 

Men la til jack og microjack.

 

oki, men "jack: Vanlig på headset o.l."

veldig skjeldent man finner jack på headset, oftest er det mini-jack som brukes der.

jack brukes vel mest for scene-oppsett, lyd-studioer, instrumenter og lignende...

 

Har aldri sett en forsterker bruke annet enn Jack (6.3 mm) for hodetelefon utgang, det er kun på minianlegg og elkjøp billig anlegg 3.5mm brukes. Samt så brukes Jack på alle "dyrere" hodetelefoner og hodetelefonforsterkere. Så den brukes ofte hjemme også, men riktig at den ikke brukes på bærbart.

 

ikke ofte jeg har sett det i hjemmet men...

men så har ikke jeg drevet med så alt for mye privat utstyr av litt størrelse heller. de jeg har drevet med har brukt phono.

jeg har stort sett bare brukt jack når jeg har rigget scene-utstyr og slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...