Gå til innhold

854 kroner for 17 sekunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det kan vel ikkje vere så vanskeleg å registrere klokkeslett som GMT+1 (normaltid), og GMT+2 (sommartid).

Når ble sommertid GMT+2?

 

Norge ligger i tidssonen GMT+1(eller UTC+1 om du vil), selv om vi har sommertid. Men sommertilsvarer UTC+2, bare det at det er UTC+1 + 1 time. Eg vil påstå det ikke er det samme. Men korriger meg gjerne :)

Lenke til kommentar

skjønner ikke hva tidssoner eller sommertid har med det å gjøre i det hele tatt, siden en ikke trenger å følge dem når en teller ringetid.

 

start å telle sekunder når samtalen begynner, slutt når samtalen avsluttes, så lenge varte samtalen, ferdig med det. Å blande klokkeslettet inn i det (utenom å sette ett tidsstempel ved start og slutt for bokholderiet sin del) er å be om bråk.

Lenke til kommentar
Når ble sommertid GMT+2?

 

Norge ligger i tidssonen GMT+1(eller UTC+1 om du vil), selv om vi har sommertid. Men sommertilsvarer UTC+2, bare det at det er UTC+1 + 1 time. Eg vil påstå det ikke er det samme. Men korriger meg gjerne :)

 

Norge er i tidssone CET (central european time) som er UTC+1, og i sommerhalvåret betegnes denne som CEST (central european summer time) som tilsvarer UTC+2..

 

http://www.timeanddate.com/worldclock/timezone.html?n=187

http://www.dxing.com/utcgmt.htm

Endret av alx57
Lenke til kommentar
skjønner ikke hva tidssoner eller sommertid har med det å gjøre i det hele tatt, siden en ikke trenger å følge dem når en teller ringetid.

 

start å telle sekunder når samtalen begynner, slutt når samtalen avsluttes, så lenge varte samtalen, ferdig med det. Å blande klokkeslettet inn i det (utenom å sette ett tidsstempel ved start og slutt for bokholderiet sin del) er å be om bråk.

 

Det er ikke helt ulogisk. Man lager unna når samtalen startet og når den sluttet, og så regner man tiden det tok etterpå. Da slipper man å ha tellere som teller sekunder for hver enkelt bruker. Det er desverre altfor mange ingeniører som ikke tenker seg om og bruker lokaltid på disse tidene. Man bør alltid bruke UTC(GMT) tid til slikt. Den endres ikke i slike hopp, og så får man heller ha noen script som gjør dette om til lokaltid når man skriver ut regningen. Gjør man det så får man kun problemer dersom klokken drifter, og det kan man lett fikse gjennom å kompansere for drift og synkronisere mot GPS-tid eller lignende.

Lenke til kommentar

Jeg syns nå fortsatt at det negative veier tyngre enn det positive med det å ha sommertid. -For sent på jobb, -Unger som står tidligere opp enn normalt, -Stille tiden på alskens mulig klokker, -skulle vi stille klokken frem eller tilbake? (jeg selv tenker "mot sommeren").. Og alt dette bare for å få en illusjon om at kveldene blir litt lysere? Nei. Jeg vil helst hatt kun normaltid, mye enklere å forholde seg til!

Lenke til kommentar
Jeg syns nå fortsatt at det negative veier tyngre enn det positive med det å ha sommertid. -For sent på jobb, -Unger som står tidligere opp enn normalt, -Stille tiden på alskens mulig klokker, -skulle vi stille klokken frem eller tilbake? (jeg selv tenker "mot sommeren").. Og alt dette bare for å få en illusjon om at kveldene blir litt lysere? Nei. Jeg vil helst hatt kun normaltid, mye enklere å forholde seg til!

 

Hadde det vært opp til ingeniørene så hadde hele kloden brukt UTC. Da hadde man sluppet alt slikt tull, så kunne vi heller justert åpningstidene rundt forbi. "Ja, dere har åpent fra 8 om morgenen, men ligger 7 timer etter oss, som vil si at jeg kan ringe deg tidligst 8 + 7 = klokka tre om ettermiddagen.". Hadde vært så mye bedre å bare si "vi har åpent fra 15" "allright, ringer da". Desverre så vil verden bedras.

Lenke til kommentar
Jeg syns nå fortsatt at det negative veier tyngre enn det positive med det å ha sommertid. -For sent på jobb, -Unger som står tidligere opp enn normalt, -Stille tiden på alskens mulig klokker, -skulle vi stille klokken frem eller tilbake? (jeg selv tenker "mot sommeren").. Og alt dette bare for å få en illusjon om at kveldene blir litt lysere? Nei. Jeg vil helst hatt kun normaltid, mye enklere å forholde seg til!

Jeg synes du har gode poenger. Forresten så vil jeg understreke at også kroppen må omstille seg ved tidsbyttene. Det tar vel litt over en uke før den er innkjørt tenker jeg. Har ingen ekspertise på det.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...