Gå til innhold

Telenor og Netcom får konkurranse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Nettet ER oppe, for svarte, riktignok bare på GSM900. Første gangen jeg tok dem inn var sommeren 2006. Da hadde de 4 baser i Oslo. 2.2.2007 tok de ned nettet (!), og startet det opp igjen 12.4.2008. Da dekket de sentrale deler av Oslo + et lite stykke opp i Groruddalen. 27.9.2008 (på dagen 15 år etter at NetCom startet offisielt) fyrte de opp i resten av Oslo, plus nedre Romerike. I tillegg til dette dekker de Trondheim, Stavanger/Sandnes og, i følge Wikipedia, deler av Bergen.

 

Er det noen som kan historikken om de tre siste stedene?

Lenke til kommentar
75% er jo ikke så mye, Telenor har idag 87% av Norges befolkning.

 

Vet ikke tall for Netcom, Mia_tuk?

Samtidig som de tallene sier nix og nada om noe som helst. Det er ganske lett å ha høy dekningsgrad om man legger seg på en lav grade of service. Innen GSM er det mengden trafikk som kanskje er det viktigste. Hele Oslo kunne vært dekket av 2-3 master. Årsaken til at man finner en mast på hvert gatehjørne er ikke for å sikre dekning, men for å sikre kapasitet.

 

Det hadde vært veldig interesant å vite hvilken grade of service de ulike operatørene opererer med (av erfaring er tallen hos Netcom og Telenor ikke akkurat like), men dette er nok hemmeligheter som holdes tett til brystet.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Hva menes med at dette blir IP basert ?

heller den å ha en egen kanal eller protokoll for stemmetrafikk, slik en finner i UMTS, så vil det bare være tcp/ip som utveksles mellom mobil og base, uansett hva nettet blir brukt til.

 

forøvrig vil det nok ta noen år før vi ser dem første LTE-mobilene, for det var helt nylig at dem større mobilnettoperatørene ble enige om hvordan dem skulle håndtere tale og andre eksisterende mobiltjenester over LTE. Dette slik at det var kompatibelt med deres eksisterende systemer, og tillater roaming i europa og ellers.

Lenke til kommentar
heller den å ha en egen kanal eller protokoll for stemmetrafikk, slik en finner i UMTS, så vil det bare være tcp/ip som utveksles mellom mobil og base, uansett hva nettet blir brukt til.

Det er vell nødvendigvis feil. TCP/IP kommer ikke til å bli brukt for tale. Bruk av TCP for sanntids tale er klin umulig og veldig teit. Om en eneste pakke kommer på avveie, så vil hele samtalen stoppe opp helt frem til pakken er vellyket sendt på ny. Det er årsaken til at man benytter UDP og ikke TCP til IP-telefoni.

 

Det at det er et IP-basert nett, betyr nettopp det. Den er IP basert. IP ligger i nettlaget, mens TCP ligger i transportlaget. LTE vil altså, i motsetning til GSM og UMTS, utelukkende bruke IP i nettlaget, og er derfor kjent som et AIPN (All IP Network). Hvilke tjenester som ligger over IP, og dermed i transportlaget, vil variere fra tjeneste til tjeneste. F. eks. vil TCP naturligvis brukes til mange internett-tjenester. Men jeg kan garantere at TCP ikke vil bli benyttet til tale.

Lenke til kommentar
heller den å ha en egen kanal eller protokoll for stemmetrafikk, slik en finner i UMTS, så vil det bare være tcp/ip som utveksles mellom mobil og base, uansett hva nettet blir brukt til.

Det er vell nødvendigvis feil. TCP/IP kommer ikke til å bli brukt for tale. Bruk av TCP for sanntids tale er klin umulig og veldig teit. Om en eneste pakke kommer på avveie, så vil hele samtalen stoppe opp helt frem til pakken er vellyket sendt på ny. Det er årsaken til at man benytter UDP og ikke TCP til IP-telefoni.

nå snakker en gjerne om tcp/ip, selv om den totale stacken også inneholder udp, icmp og er i seg selv ubrukelig til noe som helst uten http, ftp, ssh eller lignende.

Lenke til kommentar
nå snakker en gjerne om tcp/ip, selv om den totale stacken også inneholder udp, icmp og er i seg selv ubrukelig til noe som helst uten http, ftp, ssh eller lignende.

Det er jeg klar over (og jeg syns det er teit og unødvendig forvirrende), men det var ikke det som var poenget. Meg bekjent så vil tale i LTE ikke benytte seg av en protokoll som er en del av transportlaget til TCP/IP- eller OSI-modellen, men bruke noe eget. Dessuten er linklaget og det fysiske lag erstattet (noe som jo er styrken av å ha en slik lagdelt modell - det er "trivielt" å erstatte enkelte lag med noe annet). Dermed blir det feil å si at LTE er et reint TCP/IP-nettverk, men riktig å si at det er et reint IP-nettverk. ;)

Lenke til kommentar
nå snakker en gjerne om tcp/ip, selv om den totale stacken også inneholder udp, icmp og er i seg selv ubrukelig til noe som helst uten http, ftp, ssh eller lignende.

Det er jeg klar over (og jeg syns det er teit og unødvendig forvirrende), men det var ikke det som var poenget. Meg bekjent så vil tale i LTE ikke benytte seg av en protokoll som er en del av transportlaget til TCP/IP- eller OSI-modellen, men bruke noe eget. Dessuten er linklaget og det fysiske lag erstattet (noe som jo er styrken av å ha en slik lagdelt modell - det er "trivielt" å erstatte enkelte lag med noe annet). Dermed blir det feil å si at LTE er et reint TCP/IP-nettverk, men riktig å si at det er et reint IP-nettverk. ;)

ok, da er vi enige :)

 

god jul :xmas:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...