Gå til innhold

Intel viser frem neste Atom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De har ikke eliminert muligheten for andre chipset. Som Anand skriver kan man koble seg til pci express porten på sørbroen. Det er også lagt opp til video dekodere, som skal kunne gi full hd og blue ray støtte, uten de store kostnadene eller noe nevneverdig høyere energiforbruk.

 

Legger til: For å svare på spørsmålet over: Nvidia lager brikkesett med integrert grafikkprosessor. På dagens/den gamle platformen, kunne man bare bytte ut intel brikkesettet, men intel gir ingen lov til å bruke DMI(?), derfor blir det vanskelig å lage brikkesett.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

"men intel gir ingen lov til å bruke DMI(?), derfor blir det vanskelig å lage brikkesett."

 

Sant. Men siden mye av brikkesettet nå er integrert i cpu ser jeg ikke helt poenget med andre brikkesett. Litt overkill å bytte ut resterende brikkesett for å få bedre grafikk, kan jo bare slenge på en gpu på pci express (som på hvilken som helst pc).

Lenke til kommentar
"men intel gir ingen lov til å bruke DMI(?), derfor blir det vanskelig å lage brikkesett."

 

Sant. Men siden mye av brikkesettet nå er integrert i cpu ser jeg ikke helt poenget med andre brikkesett. Litt overkill å bytte ut resterende brikkesett for å få bedre grafikk, kan jo bare slenge på en gpu på pci express (som på hvilken som helst pc).

Det koster penger...

Vet heller ikke hvor mange PCI Express lanes Intel har plassert på south-bridge. Tipper 4 stk PCIe 1.1 kanaler jeg...

 

Det hadde vært en mye mer elegant løsning å koble seg inn på DMI, og sluppet hele Intel sør-bruen, og erstattet den med en løsning med integrert grafikk. GPU-delen av CPU kunne da blitt deaktivert.

Lenke til kommentar

Tja, en 1600mhz atom ytet som en 800mhz celeron! Videre kan det legges på at x86 er den svakeste arikekturen. En 600mhz ARM yter en god del bedre en en den stakkers 800mhz celeronen igjen.

ARM er ytelse per watt, vi prater 1 watt forbruk og overlegen ytelse for dette.

Pinetrail vi så langt jeg har skjønt det litt bedre grafik, da dagens er søppel som såvidt sender bilde.

Lenke til kommentar

En pineview på 1,66 ghz yter 10% bedre enn en 1,66 Ghz atom med fsb. Og en n270 (1,6 Ghz) yter like godt som en 900 Mhz sempron(K8 med 256 kb L2 cahcekilde). DVS pineview enkeltkjerne yter som 1 Ghz sempron(k8), og det je ghar prøvd av cortex a8 var ikke spesielt imponerende(iphone 3gs) i forhold til en netbook.

 

... Granted, Atom is significantly faster than the A8, but it also draws much more power.
Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...