Gå til innhold

Test: Nokia N900


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I grenselandet mellom datamaskin og mobiltelefon har Nokia lansert N900.

 

Les mer

 

Sannheten er vel at dette rett og slett er et uferdig produkt. Hva mener dere er mer "datamaskin" med denne enn f.eks HTC touch hd? Sannheten er vel at N900 ikke oppfyller de krav man stiller til en slik telefon, og da blir det bare tull å kalle det "grenseland mellom datamskin og mobiltelefon".

Lenke til kommentar

"Dermed er det slett ikke umulig at det vil dukke opp en åpen Office-løsning for Maemo 5."

 

På Maemo 4 hadde jeg både AmiWord og OpenOffice via Easy Deb. Jeg vet at det jobbes med å få Easy Deb over på N900, og det er strengt tatt ikke langt unna.

 

Det skal sies at dette er mye tregere enn dersom man hadde utviklet enklere applikasjoner direkte for Maemo 5.

Lenke til kommentar
Sannheten er vel at dette rett og slett er et uferdig produkt. Hva mener dere er mer "datamaskin" med denne enn f.eks HTC touch hd? Sannheten er vel at N900 ikke oppfyller de krav man stiller til en slik telefon, og da blir det bare tull å kalle det "grenseland mellom datamskin og mobiltelefon".

 

Jeg mener det er riktig at N900 er mer "datamaskin" enn HTC Touch HD.

 

Edit: Noen påpekte at jeg forvekslet operativsystemet på Touch HD med Android og det er helt riktig. Så la meg innskyte følgende setning for å gjøre resten av innlegget fornuftig:

 

"Det samme gjelder HTC Hero."

 

De to operativsystemene som kjøres på disse to produktene, beveger seg i samme retning men har motsatt utgangspunkt, forskjellig fokus. Android har blitt designet for å være en telefon basert på Linux.

Maemo har blitt designet for å være en Linuxdistro som nå også har fått noen smarttelefonegenskaper. Dette kommer for eksempel frem ved at man har tastekombinasjon(shift + ctrl + x) for noe så utelefonisk som å åpne et xterminalvindu. Utviklerene på Maemo er opptatt av å portere linuxprogramvare i stedet for å lage apps.

 

"Technically, both Maemo and Android run on Linux kernels. However, Maemo is a full Linux distro, based on Debian, while Android is a sole kernel with a few programs on top of it (namely, Dalvik virtual machine and Sqlite database)." http://buruonbrails.blogspot.com/2009/09/a...d-vs-maemo.html

 

Det er helt riktig at N900 ikke oppfyller mange krav man har til en smarttelefon. De deler av Nokia som har utviklet Maemo, har hele tiden presset at dette er en "mobile computer first, telephone second" og fokus har rett og slett ikke vært på de telefonsentriske delene i Operativsystemet. De fire første versjonene hadde jo ikke støtte for GSM-telefoni i det hele tatt.

 

Desverre for Nokia, jeg sier desverre, har denne telefonen blitt marketsført som telefon + datamaskin, selv om teamet hele veien har snakket om N900 som "steg 4 av 5" på veien til Maemo som operativsystem for smarttelefoner. N900 tilsvarer "Google Dev Phone" men er blitt marketsført som om den er arvtakeren til N97.

 

Edit: la til noe mer enn bare et qoute.

 

Edit: Korrigerte fakta. Tar opp litt om Windows Mobile, operativsystemet som faktisk finnes i Touch HD, i en senere post.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Desverre for Nokia, jeg sier desverre, har denne telefonen blitt marketsført som telefon + datamaskin, selv om teamet hele veien har snakket om N900 som "steg 4 av 5" på veien til Maemo som operativsystem for smarttelefoner. N900 tilsvarer "Google Dev Phone" men er blitt marketsført som om den er arvtakeren til N97.

 

Desverre er det i utgangspunktet en dårlig unnskyldning av Nokia å si at N900 er steg 4 av 5. Jeg forventer at når Nokia selger en telefon med en slik pris så vil de jobbe med å imøtekomme de manglene telefonen har. Jeg har N900 selv og er strålende fornøyd og venter i spenning på hvordan telefonens firmware og Maemo vil utvikle seg i løpet av de kommende månedene. Jeg la min HTC Hero på hylla for Maemo er virkelig gøy å bruke da det gir meg mange av de samme gode følelsene som jeg får når jeg sitter på Linux på en datamaskin. Windows Mobile mener jeg sitter i en litt spesiell posisjon dog og vil ha vanskeligheter med å sammenliknes med verken Android eller Maemo. Windows Mobile er utrolig robust og funksjonelt operativsystem som lar deg gjøre det meste med telefonen. Men til syvende sist er det tidenes største patchwork og Windows Mobile 6.5 er i utgangspunktet svært likt Windows PocketPC 2002 og kanskje til og med tidligere. Og der har jeg sporet av... :p

Lenke til kommentar
Desverre er det i utgangspunktet en dårlig unnskyldning av Nokia å si at N900 er steg 4 av 5. Jeg forventer at når Nokia selger en telefon med en slik pris så vil de jobbe med å imøtekomme de manglene telefonen har.

 

Jeg har sett begge sidene av denne diskusjonen og vil ikke ta side. På den ene siden er det helt riktig at menneskene bak N900 har sagt klart og tydelig hva N900 kom og ikke kom til å være. De har fokusert på det de sa de skulle fokusere på, levert det de sa de skulle levere. Når jeg kjøpte N810 så kjøpte jeg en tablet som jeg visste ikke hadde telefoniegenskaper og det var allerede kjent blant de som brydde seg om sånt, at dette var steg 3 av 5 der man ikke skulle nå massemarkedet før i steg 5. Det ble publisert at neste generasjon ville ha støtte for GSM-radio men ikke mer enn det. Faktisk var det mange som ble overrasket over at N900 i det hele tatt var så mye telefon som den var. Nokia leverte akkurat det de hadde planlagt og akkurat det de hadde sagt skulle komme. Dette er ikke en unnskyldning, det er faktisk sånn det er.

 

På den andre side så framstår N900 i media som arvtakeren til N97 etter at N97 var en failure og Nokia virkelig trengte et nytt flaggskip. N900 blir markedsført hardt. Reklamene sier ting i retning av "It's a phone. It's a computer." Det er helt åpenbart at nesten alle som kjøper denne telefonen forventer en dyr smarttelefon fra Nokia, for det finnes ingen grunn i verden til å tro noe annet når man ser reklamene og nettavisene. N900 er presentert som og solgt som en skikkelig avansert telefon.

 

Men som telefon, er den jo ikke avansert. Den er rett og slett svak. På noen ting, skikkelig svak.

 

Min påstand er at Nokia har gjort en skikkelig blunder her, og det i typisk markedsføringsbullshit. N900 er ikke klar for massemarkedet for smarttelefoner. Men det er der den blir solgt. Og de som kjøper den, har enten gjort masse research, eller så blir de negativt overrasket. "Steg 4 av 5" er ikke en unnskyldning. Det er en forklaring.

 

Men N900 skulle aldri vært markedsført i denne skalaen. Dette tilsvarer "Google Dev Phone". Men det vet ikke de som kjøper den. Nå kommer "steg 5/5" til å bli møtt med masse mistro.

 

 

 

WinMo:

 

Jeg sammenlignet tidligere Maemo med Android. Blingsa litt for det var jo snakk om en WinMo-fon. I forholdt til Windows Mobile så har de to førstnevnte operativsystemene fordeler som gjør at telefonene ender opp å levere en kraftigere opplevelse i forhold til "datamaskin"-oppgaver. Men en Windows Mobile telefon uten fancy grensesnitt på toppen er jo helt klart "som en datamaskin" i brukergrensesnittet. Microsoft har inntil nylig ikke vært spesielt imøtekommende med å fikse de manglene operativsystemet har. Det har vært opp til HTC med flere å gjøre dette. Og HTC har gjort en god jobb.

 

Når jeg blingser og blander operativsystemet på Touch HD (som en medarbeider har) med Android (som en annen medarbeider har), er det vel nettopp fordi HTC har vært gode på den delen. I mine øyne er det som skjer på de to telefonene ganske likt.

 

Dette på tross av at det stygge dyret bak WinMo er helt forskjellig. Jeg hadde faktisk en WinMo 6.0 telefon uten fancy grensesnitt inntil nylig og en av de store svakhetene der var faktisk programvare. Utrolig nok.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er i alle fall at en høy andel returnerer N900 og at det samtidig er et produkt som en annen andel regner som helt i toppklasse, basert på hva de ønsker ut av den og hva de forventer seg. Jeg tror helt klart at det er en stor glippe mellom hva denne forsøker å være og hva den forventes å være.

Lenke til kommentar

Enig med at det er et uferdig produkt.. Grensesnittet er alt for lite gjennomtenkt, og utrolig rotete og forvirrende (ikke særlig pent, eller 2009 heller for den saks skyld..)..

Bare det å komme til hovedskjermen er litt av en oppgave, jeg endte med å trykke power knappen hver gang og ta det derfra... En hardware-knapp som alltid tar deg HJEM, Nokia? Hadde vært fint...

Også satt jeg mange ganger og undret over om telefonen hadde hengt seg, eller bare var treg.. Begge deler viste seg å stemme om hverandre...

Nei beklager, men jeg lot meg virkelig ikke imponere.. En UTROLIG ufølsom touch skjerm av den gamle sorten ødelegger hele opplevelsen for meg, og det endte ofte med kribling etter å kaste den i veggen.. Dette kunne liksom blitt en deal breaker for Nokia, og latt dem i alle fall komme litt nærmere de andre produsentene av gode mobiler nå til dags..

Lenke til kommentar
For meg var denne skuffende, brukte den en time, pakka den ned og søkte retur hos komplett.

Rotete grensesnitt, dårlig rekkevidde på wifi og bobbob kvalitetsfølelse.

Har både hero,3G og xperia ( pluss 770 surfepadde) denne er dårligere en alle, inkludert sin forgjenger .....

 

Man kan jo lure på hvorfor i alle dager Amobil mener denne fortjener en 4-er? Dette er kun for spesielt interesserte, og det burde helt klart stått en stor advarsel; kun for spesielt interesserte. Meeeeen, jeg har sagt det før, og sier det igjen; hadde denne dingsen vært lansert av noen andre enn Nokia, hadde Amobil garantert slaktet det, og det til gagns.

 

Personlig er jeg nysgjerrig på denne dingsen, men noen begrensinger i ui-et, blant annet at du må bruke den i landskap modus, er utslagsgivende for at jeg ikke trykker på bestill.

Lenke til kommentar
Personlig er jeg nysgjerrig på denne dingsen, men noen begrensinger i ui-et, blant annet at du må bruke den i landskap modus, er utslagsgivende for at jeg ikke trykker på bestill.

 

Og da gjør du sannsynligvis rett vslg for deg. Man har ikke ha noe annet enn landskapsmodus på en netbook, og dersom man er misfornøyd med at en netbook ikke har portrettmodus, er det sannsynligvis ikke en netbook man trenger.

 

Dette er et produkt som er utviklet med tanke på å være som en netbook i use cases. N900 forsøker ikke engang være en smartphone. Motorola Milestone vil sannsynligvis være mer passende for dine behov.

 

Jeg har nok andre behov for jeg ser på 'mangler portrait mode' diskusjonen omtrent som om noen klagde over at en expressomaskin ikke er egnet til å holde kaffen varm på samme måte som en kaffetrakter...

 

Poenget mitt er at ja, dette produktet er nok ikke tilpasset de som vil ha en top of the line telefon. Den kommer bare til å tilfredsstille de som er ute etter en... mobil datamaskin.

 

Og derfor er det veldig dumt at det har blitt en høyprofilert telefon. For som telefon er den ikke all that.

 

Skriver forresten dette innlegget på min N900 mens jeg steiker pannekaker...

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...