Gå til innhold

EU godtar nettleserordning i Windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke denne saken helt. Kan ikke de andre bare lage sine egne operativsystem dersom det er så viktig å tilby brukerne rett nettleser? Apple har jo til og med det i tillegg til at de bundler Safari, Quicktime og Itunes med nesten uansett Apple programvare som finnes.

 

Og er dette en feil?

Etter å ha motatt mange klager fra blant annet Opera og Mozilla, angående dagens nettleserordning i Windows, det vil si at IE er det eneste valget, har nå EU endelig godkjent endringene som Microsoft har foreslått, og endringene skal tre i kraft i mars neste år.

 

Er det EU som har fått klager angående dagens nettleserordning og Microsoft som har foreslått disse endringene? EU og Microsoft må jo ha blitt byttet om her? :)

 

Microsoft må da få gjøre slik de vil med sitt eget operativsystem?

Lenke til kommentar

Veldig bra! Dette er langt på vei det mange av oss har ønsket. Synd det tok så lang tid og så mye ressurser å dra Microsoft hit. De kunne jo bare vært sammarbeidsvillige fra starten av og få det overstått.

 

Leverandører av nye PC-er med OEM-versjoner av Windows, kan velge å avinstallere iE fullstendig, dersom de ønsker dette, og eventuelt installere en annen nettleser. Kunder skal også kunne velge nettleser når de starter ny PC for første gang.

Får de som kjøper retail Windows 7 etter mars 2010 muligheten til å velge?

Blir det mulig å fjerne IE for brukere som kjøper Windows 7 før mars 2010?

Blir det mulig å fjerne IE etter at det er installert første gang?

Lenke til kommentar

Grunnen til at Microsoft straffes her (og ikke Apple f.eks.) er fordi de har misbrukt sin markedsposisjon med Windows (som de har tilnærmet monopol i) for å skaffe seg monopol i et annet marked (nettleser-markedet, ja, det er en del penger å tjene på nettlesere selv om ingen kjøper det). Ikke bare dette, men det er per idag ikke alle nettsider som fungerer i noen annen nettleser enn IE pga proprietære nettleser-standarderer utviklet av Microsoft...

 

Kort fortalt, Microsoft har brutt konkurranseloven, hvorfor har ikke Apple brutt noen lov? Fordi deres operativsystem (som de bundler Safari med) ikke har tilnærmet monopol, de har vel ca 10% markedsandel på verdensbasis... kanskje...

Lenke til kommentar

Skinney: Den korrekte termen for tilnermet monopol er dominerende markedsposisjon. Det forhindrer en del misforståelser.

 

TwiiK: OSX har ingen dominerende markedsposisjon og kan dermed ikke dømmes i for å utnytte noen dominerende markedsposisjon. I motsetning til OSX har Windows en dominerende posisjon. Derfor stiller saken seg annerledes for Microsoft enn for Apple.

 

Microsoft må selvsagt følge de lover og regler som finnes i de land de selger produktene sine i. Akkurat som bilister må følge de trafikkreglene som finnes i det landet man kjører i. Microsoft altså ikke gjøre som de vil bestandig. De må sørge for at det de gjør er lovlig først. Eller som i dette tilfellet: Få en oppstramming dersom de gjør noe ulovlig.

Lenke til kommentar
Veldig bra! Dette er langt på vei det mange av oss har ønsket. Synd det tok så lang tid og så mye ressurser å dra Microsoft hit. De kunne jo bare vært sammarbeidsvillige fra starten av og få det overstått.

 

Leverandører av nye PC-er med OEM-versjoner av Windows, kan velge å avinstallere iE fullstendig, dersom de ønsker dette, og eventuelt installere en annen nettleser. Kunder skal også kunne velge nettleser når de starter ny PC for første gang.

Får de som kjøper retail Windows 7 etter mars 2010 muligheten til å velge?

Blir det mulig å fjerne IE for brukere som kjøper Windows 7 før mars 2010?

Blir det mulig å fjerne IE etter at det er installert første gang?

 

 

Tror det er veldig, veldig få selskaper som er samarbeidsvillig når det kommer til å prøve å overtale brukerne sine til å bruke andre produker =) Det er jo klart de vil gjøre så lite som mulig for å få folk til å velge andre nettlesere, og gjør det så enkelt som mulig å velge IE, å tro noe annet ville vært urimelig.

Lenke til kommentar
Dette virker bare merkelig.. Hvorfor må Microsoft tilby andre produkter? Er som å skrive "Sikker på at du ikke heller vil ha Pepsi?" på colaflaskene.

Analogien er helt feil. Det blir som om Microsoft skulle presentere alternative OS.

 

Men la meg prøve meg på en annen analogi: Se for deg at McDonalds har en dominerende markedsposisjon med 90% av alle burgersjapper i verden. Du kjøper en McDonalds burger og får 0,7 liter McDonalds rødbrus med på kjøpet enten du vil eller ikke. Rødbrusen er integrert i måltidet slik at du aldri slipper unna rødbrusen. Men du kan jo selvsagt ta med deg måltidet til en butikk i nærheten og kjøpe en annen brus i tillegg dersom du vil det. Det EU har gjort her er å tvinge "McDonalds" til å tilby flere brustyper og la brukere som ikke vil ha 0,7 liter McDonalds rødbrus få slippe det. Analogien har selvsagt noen svakheter men jeg mener den er mye nærmere situasjonen med Win + IE.

Lenke til kommentar
Dette virker bare merkelig.. Hvorfor må Microsoft tilby andre produkter? Er som å skrive "Sikker på at du ikke heller vil ha Pepsi?" på colaflaskene.

 

Nei, det blir som å spørre deg om du vil ha Coca Cola eller Solo i Coca Cola-glasset ditt dersom det eneste reelle glasset som var å oppdrive var nettopp et Coca Cola-glass (altså at Coca Cola var så og si enerådende på glassproduksjon). ;)

 

(Hjelpe meg så mye Coca Cola det ble. Iiik, der sa jeg det igjen! Jeg liker ikke Co... Hvor la jeg Valium™ tablettene mine?)

Lenke til kommentar

Microsoft har missbrukt monopolet sitt to områder.

Det ene er nettlesere. De har fått en hel verden til å bruke sine nettlesere. Så har de hele tiden unngått å følge de standarder som er vedtatt for resten av bransjen. Det har ført til at dot-nett-utviklerne har laget sider som ikke fungerer i de nettleserne som holder seg til standardene. Den vanlig brukeren trur det er de andre nettleserne som er dårlige.

Heldigvis har Firefox fått mange brukere. Google har blitt så stor at de er begynt å bli en motpol til Microsoft. Dette har ført til at Microsoft har delvis begynt å følge standardene. Og versjon 7 og 8 av IE har blitt bedre.

Det har ikke noe med denne saken å gjøre, men jeg må ta med det andre monopol problemet også. Microsoft har laget sine egne filformater for Word og Excel osv. Igjen har de fått en hel verden til å bruke dem. Filformatene er "hemmelige", noe som gjør det vanskelig for andre å lage programmer som er kompatible.

 

:(

Lenke til kommentar

Jeg vil ha Farris i Cola glasset :D

 

Men jeg treffer stadig på sider som ikke fungerer godt eller i det hele tatt uten IE i min daglige bruk, og siden nesten ingen motstandere av IE tror på dette så burde jeg kanskje begynne å notere ned når dette skjer og hvor. Men man møter som regel alltid mye kverrulering selv der man kan dokumentere at det ikke virker uten IE.

 

Jeg bruker Chrome 4 (ofte dev channel) 85% av tiden, så Firefox en del og IE der jeg må.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det har ikke noe med denne saken å gjøre, men jeg må ta med det andre monopol problemet også. Microsoft har laget sine egne filformater for Word og Excel osv. Igjen har de fått en hel verden til å bruke dem. Filformatene er "hemmelige", noe som gjør det vanskelig for andre å lage programmer som er kompatible.

 

Jøss, et firma som lager egne filformater til sine egne programmer? Det er det verste jeg har hørt. Nå står ikke verden til påske. Det er jo bare Microsoft som er så onde. Ingen andre i hele verden ville funnet på noe sånt...

 

Og nei, filformatene er ikke "hemmelige". De ble frigitt for flere år siden for de gamle formatene (så hvem som helst kan bruke dem) og de nye formatene er en åpen standard (i ECMA og ISO) som hvem som helst kan benytte.

Lenke til kommentar
Det har ikke noe med denne saken å gjøre, men jeg må ta med det andre monopol problemet også. Microsoft har laget sine egne filformater for Word og Excel osv. Igjen har de fått en hel verden til å bruke dem. Filformatene er "hemmelige", noe som gjør det vanskelig for andre å lage programmer som er kompatible.

 

Jøss, et firma som lager egne filformater til sine egne programmer? Det er det verste jeg har hørt. Nå står ikke verden til påske. Det er jo bare Microsoft som er så onde. Ingen andre i hele verden ville funnet på noe sånt...

 

Og nei, filformatene er ikke "hemmelige". De ble frigitt for flere år siden for de gamle formatene (så hvem som helst kan bruke dem) og de nye formatene er en åpen standard (i ECMA og ISO) som hvem som helst kan benytte.

 

Feil! Hvis det er de nye formatene du sikter til så er det greit at selve formatet er åpent, problemet er jo at formatet referer til funksjoner i tidligere office format som fortsatt er LUKKEDE... Da forsvinner jo hensikten med et åpent format litt...

Lenke til kommentar
Feil! Hvis det er de nye formatene du sikter til så er det greit at selve formatet er åpent, problemet er jo at formatet referer til funksjoner i tidligere office format som fortsatt er LUKKEDE... Da forsvinner jo hensikten med et åpent format litt...

 

Nei. Dette ble endret i forbindelse med ISO-godkjenningen av formatet. Spesifikasjonene til de gamle formatene er også gjort fritt tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Feil! Hvis det er de nye formatene du sikter til så er det greit at selve formatet er åpent, problemet er jo at formatet referer til funksjoner i tidligere office format som fortsatt er LUKKEDE... Da forsvinner jo hensikten med et åpent format litt...

 

Nei. Dette ble endret i forbindelse med ISO-godkjenningen av formatet. Spesifikasjonene til de gamle formatene er også gjort fritt tilgjengelig.

 

Ahh. Da beklager jeg, må begynne å følge mer med merker jeg :p

Lenke til kommentar

hvorfor man ikke definerer MAC-os som monopol kan være litt vanskelig å forstå i mange tilfeller.

Macos er jo i utgangspunktet kun beregnet på Apple sine datamaskiner ( Apple liker nok ikke å kalle det for pcer ) .altå monopol.

 

side de ikke har stor nok markedsandel så er det ikke mange som bryr seg.

hvis det skal virker rettferdig så bør alle operativsystemer ha noe tilsvarende

 

jeg stusser litt på hvorfor det er bare tidligere installasjon av IE som fører til dette dialogvinduet og hvor mange ganger vil dette maset kommer ? Til IE er valgt bort ? I xp kan man som kjent ikke fjerne IE

hvil man få dette valget selv om leverandøren har aktiv valgt å installere IE ?

 

hvordan virker det samme med branmuren ?

Lenke til kommentar
Veldig bra! Dette er langt på vei det mange av oss har ønsket. Synd det tok så lang tid og så mye ressurser å dra Microsoft hit. De kunne jo bare vært sammarbeidsvillige fra starten av og få det overstått.

Men din egen mor skal altså ikke få nyte godt av noen tilsvarende valgfrihet?

Tar jeg ikke feil er det ikke lenge siden du redegjorde for hvordan du skulle sette opp en maskin for henne med en browser som du hadde valgt ut, men med et ikon hun er vant til ...

Forskjell på teori og praksis, Simen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...