Gå til innhold

Test mot uønskede programmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Testen burde også sagt noe om antall feilrapporteringer, samt systemressursbruk. Lite gøy med et antivirus som sluker systemressurser, eller som er vanskelig å konfigurere skikkelig. Hender at man må ha enkelte porter åpne for å slippe gjennom trafikk.

Sånn sett er Nod32 veldig bra, for det bruker ganske lite med ressurser, og plager meg aldri med feilrapportering.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke betale de få kronene det koster for et skikkelig program? De gratisversjonene har alltid noen svakheter. Det koster ikke allverdens for et antivirus, og de sparer deg som regel for mange problemer.

Nod32 kostet vel rundt 400kr for en toårslisens da jeg kjøpte det.

Og skal du ha Symantec Norton får du sånn ca 50% rabatt sammenlignet med den norske hvis du snapper det opp via den amerikanske nettbutikken dems

Lenke til kommentar

Har brukt Nod32 i alle år, men etter 4.xx har den blitt bloatware i mine øyne.

 

Alternativet som jeg kjører nå er VIPRE ( http://www.vipreantivirus.com/ )

Den har vært for meg rask, pålitelig og "billig" i forhold til Nod32. Hvis du har 3 (eller flere) pcer i heimen kan du kjøpe en home-license som er gjeldende for alle maskiner du har. Selv har jeg det kjørende på 4 maskiner nå og har ikke hatt noe og utsette på det.

Lenke til kommentar
Largie: bloatware på hvilken måte da? Bruker selv Eset smart Security og føler ikke at den er noe bloatware, fint med litt synspunkter :)

 

Frank

Ganske enig med Largie faktisk. Likte Nod32 versjon 2.7 mye bedre enn versjon 4 som er nå. Før var det lite, hadde ingen animasjoner, ingenting dilldall som tok unødvendig resursser. Det var en av grunnene til at jeg likte programmet før.

Lenke til kommentar
Largie: bloatware på hvilken måte da? Bruker selv Eset smart Security og føler ikke at den er noe bloatware, fint med litt synspunkter :)

 

Har kjørt den "gode gamle" 2.xx versjonen i flere år. Servicen spiste rundt 30~40KB minne + cpu-tiden "realtime protection" brukte var forholdsvis lav. Den gangen snyltet jeg men bestemte meg senere for å kjøpe NOD32 med 2 års oppdatering. Dermed fulgte oppdatering på oppdatering og med 4.xx syntes jeg at dem dreit på leggen pga bloat.

 

Du kan jo selv sjekke ut hvor mye 4.xx servicen + tray + gui appene tar i taskmanageren din. Sjekk også cpu-tiden (maskina bør ha stått lenge på). Hos meg var servicen høy ~80-100KB og cpu-tiden deretter.

 

VIPRE servicen hos meg er nå 35,7KB og cpu-tiden er ca 13min på en idle-time på 341 timer (~ca 14 dager ontime). Prisen hos Sunbelt kontra ESET når det gjelder flere maskiner er et kjemp pluss.

 

Smart Security er forøvrig både antivirus + firewall. Dette skaper mer bloat. Men det anses som nyttig på maskiner som ofte er utenfor sitt eget nettverk, f.x bærbare. Siden XP og SP2 de fleste soft-firewalls unødvendig bruk av cpu-kraft siden man får det med oset. En stasjonær pc/server hjemme trenger ikke en egen firewall, der har man som oftes en soho-firewall som blokkerer.

Lenke til kommentar

@newman og Largie: Setter faktisk pris på tilbakemeldingen deres. Har vært bruker av NOD32/Smart Security i en del år og som dere sier så tok jo NOD32 utrolig lite minne.

 

egui: 11.168KB og CPUtime: 2sekunder

ekrn.exe: 56.616KB og CPUTime: 43sekunder

 

Dette er etter at maskinen har stått på i ca 6timer.

 

Abonnementet mitt hos Eset har akkurat løpt ut så kanskje jeg bør prøve VIPRE da, men er det bare antivirus pakka som gjelder eller sikkerhetspakken dere anbefaler?

 

Kabelmodem->DLink 655->XP64.

 

Som du nevner så er det kanskje unødvendig å kjøre med en ekstra soft-brannmur på PCen?

 

Frank

Lenke til kommentar

Jeg ville hvertfall ikke betalt med engang for et nytt år med Nod32. Avinstaller Nod litt før lisensen har gått ut og prøv ut VIPRE gratis i 14 dager. Er det ikke noe for deg, går du tilbake til Nod'n :)

 

DLink 655 er en standard SOHO brannmur som bør beskytte pcen din mer enn godt nok (Forbeholdt at den er skrudd på, noe den er som standard). Dvs at antivirus bør være mer enn nok for deg: http://www.sunbeltsoftware.com/Home-Home-Office/VIPRE/

 

Sunbelt hadde den 27.nov.09 "blackfriday salg" og solgte 1 år for $9,99 og $19,99 for homelicense. Kjøpte 3 år oppdatering med homelicese for $94.95, noe jeg anseer som en bra pris :) (Hvis man ønsker å betale for antivirus).

Lenke til kommentar

Da har jeg installert Vipre, må si meg imponert så langt, den har funnet 2 trojanere som Eset Smart Security ikke fant(???)

 

Ganske sleek GUI, greit oversiktelig og PCen booter raskere, men nå er jo dette bare antivirus og antimalware, vet ikke om det hadde vært noe utslag med brannmuren installert fra sunbelt også.

 

Så takk for tipse og informasjonen. Blir nok Vipre for Unlimited Home License på meg :)

 

Frank

Lenke til kommentar
Glad to help ;) Hvilke trojaner var det VIPRE fant som Nod'n ikke var med på da?

 

Hehe, det var kanskje en false-positive. Den rapporterte BIOS oppdateringen til hovedkortet mitt som en trojaner, Gigabit-X48-DQ6. Valgte bare å sende inn filen, så den blir sikkert ikke rapportert slik neste gang. Men bortsett fra det så er jag faktisk veldig fornøyd. Windows forsøkte å trekke ut en fil fra _restore noe som NOD32 ikke har oppdaget tidligere, dette syntes jeg var positivt.

 

Kommer til å kjøpe unlimited lisens på denne for 1år for å se hvordan den er, har 4 PCer så er jo billig med USD50 uansett. Ellers så har jeg kikket litt på Gdata som så lovende ut den også.

 

Frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...