Gå til innhold

Belastning på portstolpe/hengsler


Melbeer

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg må prøve å få tak i kraftige hengsler til en etter forholdene stor og tung port, og jeg har ikke klart å beregne hva hengslene må tåle.

 

Porten er 1 meter høy og 3,6 meter lang, vekt er 78 kg, jevnt fordelt på hele lengden og høyden. Det blir jo en relativt voldsom belastning på hengslene med en så lang port - vektstangsprinsippet.

Jeg kan plassere så mange hengsler jeg vil på porten så lenge de får plass på 1 meter.

 

Kanksje jeg bare ikke husker formelen for vektstangsprisnippet som tar høyde for at vekten er for delt på hele vektstangen og ikke i ett punkt på vektstangen? Det er for lenge siden jeg hadde 3FY på videregående...

 

Dersom noen kan hjelpe meg å finne rett formel slik at jeg kan se om denne porten i det hele tatt lar seg konstruere på en fornuftig måte blir jeg veldig glad.

 

På forhånd takk for oppmerksomheten og eventuel hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanksje jeg bare ikke husker formelen for vektstangsprisnippet som tar høyde for at vekten er for delt på hele vektstangen og ikke i ett punkt på vektstangen?

 

Vekten er jevnt fordelt, så all last kan sees på som konsentrert i 3.6m/2.

 

Hengslene må vel da kunne ta 78kg x((3.6/2)/1) i strekk, og 78kg/2 i vertikal kraft?

Gitt at du har en hengsle helt øverst og helt nederst da.

Lenke til kommentar
Kanksje jeg bare ikke husker formelen for vektstangsprisnippet som tar høyde for at vekten er for delt på hele vektstangen og ikke i ett punkt på vektstangen?

 

Vekten er jevnt fordelt, så all last kan sees på som konsentrert i 3.6m/2.

 

Hengslene må vel da kunne ta 78kg x((3.6/2)/1) i strekk, og 78kg/2 i vertikal kraft?

Gitt at du har en hengsle helt øverst og helt nederst da.

 

Kan jo utdype at det du nettopp har forklart er at man kan regne ut fra at vekten er samlet i gjenstandens tyngdepunkt, som dette tilfellet vil ligge omtrent midt på i både bredde og høyde. Kun det/de øverste hengslet blir strekk-påkjent; det nederste får belastningen i motsatt retning (trykk inn mot portstolpen)

 

Matematikken lagt til side, ut fra praktisk erfaring, så vil jeg si at 3, eventuelt 4 (to oppe og to nede) slike hengsler (40 el. 50cm-varianten) holder. Tenk på å bruke lange og kraftige (franske) treskruer, gjerne betydelig større enn dem som følger med, og at skruene sitter i noe skikkelig solid. Gjennomgående låsebolter med tilnærmet flatt rundt hode og mutter på baksida er et alternativ, i alle fall om man finner hengsler med firkantede hull. De på Biltema er elektrolytt-forsinket; det finnes også varmgalvaniserte utgaver som er bedre egnet for utendørsbruk.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...