Gå til innhold

Foto

Problemer med avgasskontrollen i min Audi A3! Trenger kloke hoder!


2 svar i denne tråden

#1 SumFortyOne

SumFortyOne

    Bruker

  • Medlemmer
  • 312 innlegg
  •   1. september 2005

Skrevet 15. desember 2009 - 22:07

Hei.

Jeg har en Audi A3 8P. Alt starta med at jeg leverte den på EU-kontroll hos Trondheim Bilhjelp på Heimdal for noen uker siden. Det viste seg at den var i tipp topp stand og ingen feil. Dagen etter dukket varsellampa for avgasskontrollsystem opp i dashbordet. Jeg syntes det var litt rart at den dukket opp rett etter EU. Har lite peiling på bil, men jeg tenkte det var noe de hadde kommet borti under kontrollen.

Leverte den inn på samme sted. Fikk beskjed om at reguleringsventil i avgass var defekt og at det ikke var noe de kunne ha forårsaket(kan jeg stole på det?). En nye reguleringsventil kostet 2 174,-. Den ble bytta et par dager senere, og da jeg henta den måtte jeg punge ut 5 180,- :D

Et par dager senere dukka den samme varsellampa opp. Leverte den på nytt, men den morgenen lyste ikke varsellampa av en eller annen merkelig grunn. De mente det var noe med bensintilførselen, men klarte ikke å finne ut noe spesielt. De prøvde også å prøvekjøre uten å finne ut noe.

Lampa har nå lyst i et par uker uten at jeg har orket å levere den inn. Men nå har bila også begynnt å fuske. Dette skjer mest på 2. og 3. gir mellom 2-4000 omdreinger. Nå lurer jeg på om dette har en sammenheng med avgasskontrollsystemet?

Lurer også på om de virkelig har bytta riktige deler, hva om det var helt unødvendig å bytte den ventilen?. Føler meg veldig lurt og snyltet når jeg har betalt 5 000,- for reperasjonen og varselampa lyser fortsatt. Men, hvordan kan jeg finne ut av dette? Føler meg utrolig hjelpesløs! Så, er det noen som har noe peiling på rettigheter, lover og garantier angående denne situasjonen?

Trenger alle tips og råd jeg kan få. Takk på forhånd :)

Dette innlegget har blitt redigert av GjøranJ: 15. desember 2009 - 22:32

  • 0

#2 gxi

gxi

    Bruker

  • Medlemmer
  • 4 983 innlegg
  •   14. november 2002

Skrevet 15. desember 2009 - 22:43

Du kommer nok ikke så langt med lover og regler i første omgang, før det er blitt sjekket om det er en annen grunn til at lampa lyser nå.

Faktum er at bilverksteder har stort sett ikke noen måte å finne ut nøyaktig hva som er feil. I noen tilfeller kan motorstyringen gi en indikasjon, men når motorstyringen f.eks sier "Feil på lambdasonde", så kan det likegodt være at feilen ligger et annet sted og feilen på lamdasonden, som et eksempel, er som følge av den andre feilen. Det har seg desverre slik at feil oppstår fordi andre feil er der som motorstyringen ikke har oppdaget at er der. En annen ting er at når man begynner å dra i biter en motor for å lete etter feil så kan man oppdage andre feil samtidig som ikke nødvendigvis har blitt et oppdagbart problem enda, men som likevel kan virke som å være den feilen man leter etter.
  • 0

#3 With Odin on my side!

With Odin on my side!

    Bruker

  • Medlemmer
  • 500 innlegg
  •   8. januar 2007

Skrevet 17. desember 2009 - 23:34

Dette er et "feilsøkningsproblem", og har det noe med tilførsel av feks. bensin eller luft, vil ikke diagnose hjelpe stort om det ikke er et konstant elektrisk brudd i en ledning, en dårlig kontakt, feil på pumper, målere etc. Det er helt vanlig at slike ting fort blir dyrt. Men jeg ville ikke byttet verksted for det, for da kan neste verksted tro det samme og begynne med de samme tingene, men til slutt ville jeg forhørt meg angående garanti hvis det er en ny bil, men da ville nok verkstedet tatt seg av det. Eller eventuelt ta det opp når problemet er løst...
  • 0


0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere