Gå til innhold

Ny formatering kan utvide disken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette er noe som kommer i alle nye disker over 2 TB. Vanlig MBR har en grense på 2 TB, og man har vært nødt til å utvikle løsninger.

Det de gjør er å utvide sektorstørrelsen. Den har vært på 512 byte i svært lang tid, nå øker de til 4096 byte.

Ytelsen vil generellt bli bedre.

så dem gjør det samme på sektor-nivå som en i lengre tid har kunnet gjøre på filsystem-nivå?

 

lurer på hva utslag det vil ha på kapasitet om en skal lagre en drøss med små filer.

Lenke til kommentar
Så når den kommer ut kan jeg formatere disken min fra f.eks. 1,81 TB til 2 TB? :D

Nei, fra 2,0 til 2,2 TB. Eller sagt på en annen måte: fra ~1,8 TiB til ~2,0 TiB.

 

2TB får du vel aldri pga regning mellom bit og byte.

Regning mellom bit og byte er svært enkelt: 1 byte = 8 bit.

 

Det er ikke så mye detaljer på WDC sine sider, hvoran vil dette spille inn på feilkorrigering o.l?

Etter litt graving i kilder virker det lovende. Feilkorrigeringen ser ut til å bli like sterk som før, men gjort på en annen måte siden hver sektor blir større og hver sektor får hver sine ECC-bits (8 sektorer slåes sammen og antall ECC-bits per sektor øker, men ikke 8 ganger, det er heller ikke nødvendig for å oppnå samme grad av feilkorrigering).

 

Ytelsen vil generellt bli bedre.

Det tror jeg også. Sektor og filsystemets cluster fungerer vel best sammen når de har samme størrelse.

 

så dem gjør det samme på sektor-nivå som en i lengre tid har kunnet gjøre på filsystem-nivå?

 

lurer på hva utslag det vil ha på kapasitet om en skal lagre en drøss med små filer.

Det er ikke helt det samme fordi ECC-rutinene og Sync DAM ikke er tilgjengelig for filsystemet. Det er "usynlige" områder som frigis pga effektivisering av plassen.

 

Antagelig vil det ikke ha noe å si for plassen siden filsystemet likevel deler opp filer i 4 kiB clustere. Det vil altså ikke bli noen endringer i filsystemets plassutnyttelse for hverken små eller store filer.

 

Sjekk forresten denne forklaringen.

Lenke til kommentar
Hmmm... lurer på om dette er noe alle de andre leverandørene vil komme ut med tilsvarende teknologier på. Som jeg forstår det er det jo ikke noe hokus-pokus det er snakk om, bare en effektivisering av sektorinndeling osv. og det må jo være vanskelig å patentere konseptet på.

 

-Stigma

Hele lagringsbransjen skal over på 4k blokker så langt jeg vet, men det er vel forventet å ta både år og tiår før de største systemene er kommet over. Lagring i bedrifter er et ekstremt konservativt marked og jo større systemene er jo mer konservativ blir man. Et hederlig unntak er lagring for HPC.

Lenke til kommentar

Hmm, skeptisk. Hvis en slik disk med en type teknologi àla dette ikke klarer å løse dette i instruksjonsett i en integrert krets, så vil jeg ikke ha det. Hva med kompatibilitet med alle OS, og programvare som er vant med å ta tilgang til disker uten innblanding av ett OS?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...