Gå til innhold

Støtte for eldre Windows avsluttes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt OT, men likevel:

Vet ikke om det er eg som har vært treg og ikke lagt merke til det før, men merket nettopp at både XP SP3 og Vista SP2 ble lagt til automatisk som viktige oppdateringer i Windows Update til de respektive maskinene (Nettpc til dama og den bærbare min). Var på tide i alle fall, passer vel godt med denne nyheten.

Ikke at eg vet om noen som faktisk bruker OS-støtte(Edit: I forbruker sammenheng).

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar
Det er jo en smule spesielt at XP støttes to år etter Vista :-)

Det er helt normalt at kundestøtten fortsetter etter at produktet er solgt. Hvordan tror du siste kjøper ville følt det dersom kundestøtten forsvant dagen etter kjøpet? Ingen bug-fikser, ingen telefon-support å oppdrive osv? Microsoft har så lenge jeg kan huske hatt kundestøtte for retailpakkene av OS-ene sine til 5 år etter at salget stopper. Bedriftskunder har likevel kunnet kjøpe utvidet kundestøtte fra Microsoft i et gitt antall år etter det.

 

Denne gangen er det vel bare den normale (inkluderte) kundestøtten for Windows XP SP2 Retail som avsluttes 5 år etter at salget stoppet. Når det gjelder Win 2000 pro og server så er det vel den utvidede betalte kundestøtten som tar slutt.

 

OEM-kunder får ikke noen kundestøtte fra Microsoft. Ikke en gang rett etter kjøpet. I følge OEM-lisensen er det forhandleren som selger OEM-produktet som skal stå for kundestøtten.

 

Støtte bruker jo å vare endel lengre enn de faktisk promoterer og selger (sluttet vel offisielt å selge XP i fjor eller tidlig i år?)operativsystemene. F.eks så står det jo i artikkelen at de skal ha støtte for Vista 2012. XP har vel i tillegg vært i en særstilling og fått utvidet støtte.

XP SP2 (som det er snakk om i artikkelen) har ikke blitt solgt siden 2005.

XP har ikke vært i noen særstilling. Microsoft har solgt utvidet kundestøtte til både tidligere og senere OS enn XP også.

Lenke til kommentar

Det stemmer. XP SP3 OEM ble nok solgt alene frem til ganske nylig, men jeg vet ikke avslutningsdatoen.

 

Ellers så er det vel fortsatt mulig for bedrifter å få tak i XP ved å kjøpe maskiner med Vista OEM og "nedgraderingslisens".

 

For ikke å snakke om at XP SP3 fortsatt vil selges lenge i form av XP-modus i Windows 7 Pro/Ultimate/Enterprise.

Lenke til kommentar
Det er jo en smule spesielt at XP støttes to år etter Vista :-)

Det er helt normalt at kundestøtten fortsetter etter at produktet er solgt. Hvordan tror du siste kjøper ville følt det dersom kundestøtten forsvant dagen etter kjøpet? Ingen bug-fikser, ingen telefon-support å oppdrive osv? Microsoft har så lenge jeg kan huske hatt kundestøtte for retailpakkene av OS-ene sine til 5 år etter at salget stopper. Bedriftskunder har likevel kunnet kjøpe utvidet kundestøtte fra Microsoft i et gitt antall år etter det.

 

 

Du misforstår. Han synes det er merkelig at XP sin støtte varer lengere enn Vista sin...

Lenke til kommentar
Hvordan blir det med updated til Windows 2000 etter dette? Stenger de Windows Update eller lar de alle updates hittitl fortsatt ligge der?

 

Kommer til og bruke Win2k en stund til fremover på noen maskiner med reinstallasjoner en gang i blandt.

 

Jeg vet ikke, men his du er redd for det kan du ta å se litt på denne linken, du kan laste ned alle oppdateringer til W2K, XP, 2K3 64bit versjonene + Office versjonene og lage en fin liten ISO fil av det hele..

Bruker det mye på jobben.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

XP er vel så seiglivet som det er på grunn av at det har blitt ganske så stabilt etter lang tids feilfiksing og krever betydelig mindre maskinressurser enn Vista og Win7. XP henger riktignok etter på funksjoner og bling-bling, men det er også mange som ikke har behov for de ekstra funksjonene og bling-blinget som Vista og Win7 tilbyr.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...