Gå til innhold

Hva tenker dere om kunstige språk?


Mithridates

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om kunstige språk? Det er de tre største språkene (Esperanto, Ido, Interlingua) og andre som jeg liker - Occidental, Lingua Franca Nova osv. Jeg vet at kunstig språker har en relativt høy popularitet i Skandinavia, kanskje fordi dere har en god økonomi og fredelig samfunn, eller kanskje fordi de skandinaviske språkene har en svært liten sjanse til a bli verdens språk.

Endret av Mithridates
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter min mening har de fleste kunstige språk altfor mye romansk i seg og altfor lite germansk og annet. Dessuten er de ikke språk som er utvikla naturlig over tid, så vi aner ikke om de faktisk er lette å lære (tviler på at det hadde vært så mange som hadde forstått det du sa om du gikk og snakka tysk med fransk uttale :p).

 

Egentlig skjønner jeg ikke poenget med slike språk nå. Dersom målet var å overta for alle språk i verden, burde en valgt ett språk som grunnspråk og blanda inn ord fra de andre - en helt ny type grammatikk og uttale som skapes som blanding av flere blir vanskelig fort å lære seg. Om målet var å lage et felles kommunikasjonsspråk, vil jeg si at kampen for lengst er vunnen av engelsk, som allerede er ei suppe med mye rart fra mange ulike språk.

 

Språk er uregelmessig substantiv så det heter "kunstige språk" :)

 

En av grunnen kan være at man i Skandinavia må lære seg andre språk, og at man derfor har enklere for å lære seg enda flere.

Åssen er «språk» uregelmessig? Språk - språket - språk - språka følger «reglene» for intetkjønnsord i mitt hode...

Lenke til kommentar

I bokmål kan man velge om intetkjønnsord skal ha -a eller -ene i bestemt form flertall. (Med unntak av "barna".)

Og uregelmessig er det heller ikke.

____

 

Til saken: Kunstige språk kan være veldig interessante med tanke på hva oppfinneren tar utgangspunkt i, hvilke grammatiske funksjoner han tar med eller utelar, hvordan det fonetiske systemet er bygd opp osv.

 

Men et stort problem med kunstige språk er nettopp det at de er kunstige. Det finnes ingen kultur som hører til språket, stort sett ingen litteratur som er forfattet i det. Det blir rett og slett kjedelig.

 

Jeg vet at kunstig språker har en relativt høy popularitet i Skandinavia, kanskje fordi dere har en god økonomi og fredelig samfunn, eller kanskje fordi de skandinaviske språkene har en svært liten sjanse til a bli verdens språk.

 

Har kunstige språk høy popularitet i Skandinavia? Dette var overraskende for meg, hvor har du det fra? :)

Endret av Thend
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...