Gå til innhold

Artikkel: Vi oppsummerer Linux-uken 49-09


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjermbildet fra Synaptic fikk meg til å tenke på én ting: Noe lignende Presto kunne vært noe å innføre i dpkg-/deb-baserte operativsystem. Dette gjør det mulig å lage "deltapakker" som "kun" inneholder differansen mellom to versjoner av en rpm. Resultatet er at man betaler CPU-tid til fordel for mindre dataoverføringer. Et lett valg.

 

Det er ikke alltid det er særlig hensiktsmessig å laste ned en 10MiB "oppdatering", som rett og slett erstatter en eksisterende pakke på systemet, bare fordi det har blitt lagt til en README-fil på 1k bytes.

Lenke til kommentar
Hmmm... hva gjør at Scientific Linux er mer rettet mot forskning? Etter det som var listet opp i artikkelen ser jeg absolutt ingenting som gjør dette mer velegnet til forskning enn andre distroer. Må nesten se litt mer på den distroen.
Q. Where are all the 'science' programs?

Q. Is Scientific Linux better for scientific applications?

 

A. This linux distribution is called Scientific Linux because it is made by scientific labs, for scientific labs and universities. It is not named Scientific Linux because it has the largest collection of scientific programs. It was named back when it was small, and only the scientific labs were using it.

Q. What is Scientific Linux?

 

A. Scientific Linux is in essence, a commercial enterprise linux distribution, recompiled.

What we have done is taken the source code from Enterprise (in srpm form) and recompiled them. The resulting binaries (now in rpm form) are then ours to do with as we desire as long as we follow the license from that original source code, which we are doing.

We then bundle all these binaries into a linux distribution that is as close to the commercial enterprise distribution as we can get it. The goal is to ensure that if a program runs and is certified on the commercial enterprise linux distribution, then it will run on the corresponding Scientific release.

Scientific Linux er ca akkurat det samme som CentOs etter hva jeg har skjønt.

Lenke til kommentar
Linux Mint er ikke (bare) en av de mest populære distribusjonene som baserer seg på Ubuntu, men også en av de mest populære distribusjonene som finnes i blant Linux-distribusjoner.
:p

 

Kjempe bra artikkel ellers også, fortsett sånn!

 

og

 

Liten fiks:

Open Desktop lenken på den siste siden peker på: http://www.happypenguin.org/.

 

er nå rettet ... takk for at dere påpekte disse feilene!

 

 

Bra at dere dekket WUBI.

 

Jeg må si at oppstartstiden til Ubuntu 9.10 er god, skal tro hvor rask den er på en god SSD?

 

Litt under 15 sekunder her :) ... kan sikkert ta tiden mer nøyaktig. Ca halve tiden fra vanlig HDD som lå på ca 30 sekunder.

 

lite som har skjedd i linux denne uken her egentlig, ubuntu 9.10 ble sluppet ut for lenge siden, nyeste mint også

 

men ellers god artikkel :):new_woot:

Vel, Ubuntu 9.10 har blitt nevnt i en tidligere artikkel, men da ble det lovet en større kikk enn kun en liten notis, som har tatt litt tid. Mint kom ut mellom denne og forrige utgave, så denne er forsovidt nylig lansert.

 

Hmmm... hva gjør at Scientific Linux er mer rettet mot forskning? Etter det som var listet opp i artikkelen ser jeg absolutt ingenting som gjør dette mer velegnet til forskning enn andre distroer. Må nesten se litt mer på den distroen.

Var kanskje litt rask der ja. Med tanke på hvem som står bak denne distribusjonen, samt navnet, så følte jeg ikke at det var så mye tvil angående dette. Skal se litt nærmere på denne distribusjonen, og eventuelt fjerne den setningen så det ikke forekommer noen missforståelser.

Lenke til kommentar

Fin artikkel. Jeg har brukt Ubuntu Karmic hele betaperioden. Da jeg hadde noen irritasjonsmomenter med Karmic, byttet jeg til Mint 8 RC1 da den kom. Kjører nå den endelige versjonen av Mint 8.

 

Dessverre er jeg en av de som opplever problemer med oppstartstiden... Ca halvparten av boottiden består av en tilstand hvor PCen ikke jobber. Ganske irriterende, men som jeg leste et sted vil jeg antagelig bruke mer tid på å prøve å fikse det, enn jeg bruker på å boote. Derfor venter jeg heller på 10.04, og lar det være... Jeg kjører på en Intel X-25M 80 GB 1gen. Da bruker jeg ca 25 sek etter grub til jeg er helt inne. Samme problemet i både Ubuntu og Mint. (hvilket ikke er overraskende).

 

Linux Mint oppgir seg å være verdens 4. største distro. På første finner man Windows (alle regnes som én). OSx på andre, og Ubuntu på tredje. Jeg anbefaler Mint til alle som vil. Jeg har bare positive erfaringer med OSet. På alle felt er det som Ubuntu eller bedre. Noen ting som kan være greit å installere først som sist er Ubuntu Software Center, og... vel... det er det eneste jeg savner som standard i Mint... I tillegg bruker jeg Chromium, som fungerer strålende... Til og med nettbank funker fint.

 

For nybegynnere er Mint noe av det beste.

Lenke til kommentar

Nok en fin artikkel. Jeg lurer på om det hadde vært mulig å bestille en dybde artikkel angående grafikk stacken på *nix. Både hvordan den er skrudd sammen og hva som er i vinden angående nyutvikling. Jeg ser det er en del som skjer med f.eks KMS og GEM pluss at det er noe kontrovers rundt egnetheten til x.org.

 

Spesielt rundt KMS har det jo vært ganske mye i det siste med støtte som begynner å bli ferdig på mange Linux distroer samt porting til OpenSolaris og OpenBSD i ymse tempo.

 

Videre har vel Android og Chrome OS (som kanskje blir til kun ett OS med tiden) noen nye løsninger her.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Litt små rusk ...

 

Side 7:

The perfect Fedora 12-desktop -> steg for steg: installasjon av Mandriva 2010, og installering av en rekke programmer og annen programvare.
Har har nok noen vært litt raske med kopier og lim inn ;)

 

Side 1:

I disse ukene har det også vært en del fokusering på Ubuntu 9.10 i media, og en større titt på Ubuntu 9.04 er ferdig.
Endret av Crowly
Lenke til kommentar
Litt små rusk ...

 

Side 7:

The perfect Fedora 12-desktop -> steg for steg: installasjon av Mandriva 2010, og installering av en rekke programmer og annen programvare.
Har har nok noen vært litt raske med kopier og lim inn ;)

 

Side 1:

I disse ukene har det også vært en del fokusering på Ubuntu 9.10 i media, og en større titt på Ubuntu 9.04 er ferdig.

Da var disse feilene rettet :)

 

Skal ikke se bort ifra det nei :whistle:

 

Det var andre gangen jeg klarte å skrive 9.04 i steden for 9.10 >< ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...