Gå til innhold

Google satser på HTML5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et av problemene er at HTML5 foreløpig er generelt dårlig støttet av nettlesere.

Det er litt høna og egget-problematikk. Tjenestene kommer ikke uten nettleserstøtte og utviklerne av nettlesere nedprioriterer støtten siden det ikke finnes tjenester.

 

Håper mange innser at de må starte for å få dette på plass, selv om andre venter.

Lenke til kommentar
Et av problemene er at HTML5 foreløpig er generelt dårlig støttet av nettlesere.

Det er litt høna og egget-problematikk. Tjenestene kommer ikke uten nettleserstøtte og utviklerne av nettlesere nedprioriterer støtten siden det ikke finnes tjenester.

 

Håper mange innser at de må starte for å få dette på plass, selv om andre venter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of...engines_(HTML5)

 

Er vel bare IE som har det problemet.

 

Opera, Firefox og Safari holder på.

 

Det flotte med HTML5 er at det er mye enklere å gjøre ting. Feks form-validation er superenkelt, iforhold til nå, som jeg må skrive JSen selv.

Lenke til kommentar

Gears var genialt når det kom, løste problemet med offline på en relativt smart måte. Senere ble det også open source slik at utbredelsen hadde enda større potensiale. Men jeg er nå overlykkelig for å se at Google heller vil ha HTML 5 en Gears for å gjøre det de vil med webapps. Unified web ftw!

Lenke til kommentar
Et av problemene er at HTML5 foreløpig er generelt dårlig støttet av nettlesere.

Det er litt høna og egget-problematikk. Tjenestene kommer ikke uten nettleserstøtte og utviklerne av nettlesere nedprioriterer støtten siden det ikke finnes tjenester.

 

Håper mange innser at de må starte for å få dette på plass, selv om andre venter.

 

Tja...

Vil heller si at speccen er så elendig at ingen vet hva de skal lage. Ta form validation, nemlig telefon "uhm we don't know, we leave it up to someone else to make some js stuff".

 

Men det viktigste er at ingenting er bestemt.

 

Skal man implementere ting som er i draft??? Det er jo superteit. Plutselig endres funksjonaliteten når den kommer ut i endelig versjon, og så har masse websider støttet crapversjonen til browser X...

Men sånn er w3c... en gjeng med inkompetente som dagdrømmer om verdensherredømme.

 

Men det aller viktigste slik jeg ser det: Det er ikke et behov for dette "nye". Det løser ikke noe verdens ting. Det gjør det ikke enklere/billigere å lage ting.

 

*snip*

Det flotte med HTML5 er at det er mye enklere å gjøre ting. Feks form-validation er superenkelt, iforhold til nå, som jeg må skrive JSen selv.

 

Mulig du slipper å forholde deg til noe som helst server side.. men det gjør ikke jeg.

Om min definisjon av epost er annerledes enn w3c sin, eller number ikke stemmer med number på serverside, eller det du taster inn MÅ finnes i basen...

... ja så må du inn med js alikevell...

 

Til syvende og sist: validering begynner altid på server, for så å migrere det man trenger til klientside, og det burde skje automagisk med et rammeverk, så kunne man latt css-nørdsa drive layout slik det altid var ment.

 

I snart 2010 så burde man ikke skrive mer enn helt triviell js for det som er i html5 specc fra eksisterende libs - det har vi enda ikke ...*sigh*... når man da ikke har en standard, så finner man opp en ikke sant??? right, nice.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Men sånn er w3c... en gjeng med inkompetente som dagdrømmer om verdensherredømme.

Er klar over at det er lenge siden dette innlegget ble postet, men må bare få poengert;

 

 

Du tror helt ærlig at W3C ikke prøver å gjøre så bra de kan? Du tror de går inn for å få et dårlig resultat og derfor konsekvent tar (etter ditt syn) dårlig avgjørelser? Ikke for å være helt stråmann her, men det er det jeg får inntrykk av. 

 

Irriterer meg bare så grundig når folk er såpass ubegrunnet og arrogant hakker på diverse ting som de misliker med et slags utgangspunkt i at det de hetser er rett og slett idioter. 

 

Det er helt greit å mene at de ikke gjør en god jobb, men det er også noe helt annet enn hva du skriver her oppe.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...