Gå til innhold

Crucial øker til 4 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå har vel strengt tatt x58 chipsettet 6 ram slots - siden I7 har 3 kanaler for minne. 6x4= 24 sist jeg sjekka ;)

 

 

Snabelen

Takk for at du påpekte dette for alle oss andre. Hva med alle server-chipset ol., kan du også klare å finne ut hvor mye minne det blir? Enn hvis jeg bare vil ha 3 brikker?

Lenke til kommentar
Nå har vel strengt tatt x58 chipsettet 6 ram slots - siden I7 har 3 kanaler for minne. 6x4= 24 sist jeg sjekka ;)

 

 

Snabelen

Takk for at du påpekte dette for alle oss andre. Hva med alle server-chipset ol., kan du også klare å finne ut hvor mye minne det blir? Enn hvis jeg bare vil ha 3 brikker?

 

Når vi snakker om servere blir vel det noe litt annet igjen, blir det ikke? Artikkelen kommer med litt misvisende info, det må vel være lov til å påpeke det?

Lenke til kommentar
Nå har vel strengt tatt x58 chipsettet 6 ram slots - siden I7 har 3 kanaler for minne. 6x4= 24 sist jeg sjekka ;)

 

 

Snabelen

Takk for at du påpekte dette for alle oss andre. Hva med alle server-chipset ol., kan du også klare å finne ut hvor mye minne det blir? Enn hvis jeg bare vil ha 3 brikker?

 

Når vi snakker om servere blir vel det noe litt annet igjen, blir det ikke? Artikkelen kommer med litt misvisende info, det må vel være lov til å påpeke det?

Ser ikke at artikkelen kommer med noe misvisendet info. Nyere Intel systemer er gjerne i5 og de har bare 4 slots. Dessuten er det 4 slots som er standarden. Tror alle som har i7-system vet såpass som at dem har 6 slots og ser ingen grunn til å måtte påpeke det.

Lenke til kommentar

Kudos til Crucial for å selge disse enkeltvis. Da kan man lettere kjøpe det antallet man vil uten at nettbutikkene trenger å føre opp samme produkt flere ganger. (2-pakk, 3-pakk, 4-pakk, 6-pakk)

 

Kudos til Crucial for å endelig begynne å selge 4 GB DDR3-moduler uten ECC/REG til en ok pris.

 

Apropos pris, hvorfor er prisene så høye for tiden? Jeg kjøpte 4 GB DDR2 (2*2) for 350 kr for ca et år siden og nå må man ut med bortimot det dobbelte for tilsvarende DDR2 og ca 3 ganger mer for tilsvarende DDR3. Dollarkursen er jo også lav så forklaringen ligger ikke der.

Lenke til kommentar

Eller 24gb på i7 plattformen.

Men for dei fleste brukerene er nokk 2Gb raskere minne med lavere latency et bedre alternativ.

Meir minne gir deg ikkje raskere maskin viss du har tilstrekkelig til dei programma du kjører. I windows 7 og med 3-4 kontorprogramm kjørene bruker eg ca 1.2Gb

 

2Gb PC16000 CL8 til 6-700 ftw!?

Lenke til kommentar
Apropos pris, hvorfor er prisene så høye for tiden? Jeg kjøpte 4 GB DDR2 (2*2) for 350 kr for ca et år siden og nå må man ut med bortimot det dobbelte for tilsvarende DDR2 og ca 3 ganger mer for tilsvarende DDR3. Dollarkursen er jo også lav så forklaringen ligger ikke der.

 

Var snakk om for et par måneder siden at vi gikk inn i en "RAM" tørke mot nyår og utpå nyåret. tror faktisk det var forsidestoff på HW??

 

 

 

Uansett, mulighet for 24gig minne. er det noe man blir og få bruk for?

Lenke til kommentar
Apropos pris, hvorfor er prisene så høye for tiden? Jeg kjøpte 4 GB DDR2 (2*2) for 350 kr for ca et år siden og nå må man ut med bortimot det dobbelte for tilsvarende DDR2 og ca 3 ganger mer for tilsvarende DDR3. Dollarkursen er jo også lav så forklaringen ligger ikke der.

 

Var snakk om for et par måneder siden at vi gikk inn i en "RAM" tørke mot nyår og utpå nyåret. tror faktisk det var forsidestoff på HW??

 

 

 

Uansett, mulighet for 24gig minne. er det noe man blir og få bruk for?

Sikkert en gang frem i tiden, men i dag skal man ha ganske spesielle behov for å utnytte så mye.

Lenke til kommentar

Jeg har i ett år nå lykkelig kjørt 16Gb DDR2 minne (4x4) på mitt Asus P5Q P45 mobo -- og Photoshop elsker det, når jeg kverner store panorama-fotos! Jeg har vært frustert over at DDR3 ikke har vært tilgjengelig i 4Gb størrelse, men nå kan jeg altså snart anskaffe meg et mobo med i7 og 6x4Gb = 24Gb! Så artikkelens ignorering av i7 mobos med 6x slots var mangelfull informasjon -- for de av oss som aldri får nok RAM.

Lenke til kommentar

Er dette dual-channel eller triple-channel DDR3? Er det triple-channel er 24GB velkomment hos meg som kjører mye VMer, servere i VMer, forskjellige OSer i VMer mm.

 

Så joda Leifeinar, noen av oss utnytter fint 4C/8T CPU + 24GB RAM hjemme.

 

Denne diskusjonen med "trenger man så mange kjerner" og "trenger man så mye minne" blir som å si "man trenger vel ikke en passat stasjonsvogn, jeg klarer meg jo fint med min Ford Kia".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
noen av oss utnytter fint 4C/8T CPU

 

jo dette er jeg med på, men 24 gig er fremdeles mye ram og bruke, men jeg tror deg når du sier det :)

 

Det hadde vært kjekt for folk med snurredisk ihvertfal og man kunne velge programmer som man bruker mye til og laste seg inn i ram oppstart etter win har startet. som et spill + word som et eksempel. hadde gådd fort og lastet et spill da.

Lenke til kommentar
Jeg har i ett år nå lykkelig kjørt 16Gb DDR2 minne (4x4) på mitt Asus P5Q P45 mobo -- og Photoshop elsker det, når jeg kverner store panorama-fotos! Jeg har vært frustert over at DDR3 ikke har vært tilgjengelig i 4Gb størrelse, men nå kan jeg altså snart anskaffe meg et mobo med i7 og 6x4Gb = 24Gb! Så artikkelens ignorering av i7 mobos med 6x slots var mangelfull informasjon -- for de av oss som aldri får nok RAM.

 

Det gjer vell harddisken din også kvar gong du skal åpne ein 16GB fil

Lenke til kommentar
Er dette dual-channel eller triple-channel DDR3?

Det er ikke minnet men hovedkortet ditt som bestemmer antall kanaler.

 

Minnemodulene selges enkeltvis så du kan f.eks kjøpe 2 stk til et hovedkort med to minnekanaler eller 3 stk til et hovedkort med 3 minnekanaler.

 

Som sagt: Kudos til Crucial for å selge disse enkeltvis og ikke i pakker a 2, 3, 4 eller 6 moduler. Det gjør det lettere for både oss som kjøper og butikkene som skal selge de.

Lenke til kommentar

Det var akkurat det jeg tenkte meg Simen1, og derfor har det vært ekstremt mye feilinformasjon rundt dette frem til nå der man hele tiden har snakket om dual-channel DDR3 vs. tripple-channel DDR3.

 

Men du mener vel CPUen (integrert minnekontroller) og ikke hovedkortet?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...