Gå til innhold

VIA krymper igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Joda, 6*9 er fortsatt imponerende men siden de ikke nevner det med en gang så framstår det som et billig markedsføringstriks å skryte av 6*6..

Hvorfor dette er et billig markedsføringstriks? Er det slik at hovedkortet ikke fungerer uten et datterkort på 6x9? Jeg tolket whitepaper'et slik at referansedesignet er to connectorer som sitter på undersiden som er ment for IO, og at det er opp til den enkelte produsent å utvikle datterkort i den fasongen og med de spesifikasjoner man vil ha i systemet. Har jeg misforstått?

 

@effikan: Hva er det som gjør at dette kortet ikke klassifiseres som pc-kompatibelt?

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar
IGEPv2 er det mest interessante OMAP3-kortet jeg har funnet. Dette kortet er på 9,31 x 6,4 cm og trekker 5W, og i linken ligger det videoer som viser at det klarer å kjøre Ubuntu. Dette kortet er ikke PC-kompatibelt.

Takker veldig mye! Noe slikt har jeg vært på utkikk etter en stund. De fleste andre kort jeg har sett (bla.a. BeagleBoard) har manglet en viktig ting for mitt tiltenkte bruksområde: TFT LCD-skjerm støtte.

 

arnizz: Skal du ha deg snerten brannmur, kjøp deg en router støttet av openWRT.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar
@effikan: Hva er det som gjør at dette kortet ikke klassifiseres som pc-kompatibelt?
Ingen PC-programvare vil kunne kjøre på kortet, hovedsaklig pga. at det er ARM-arkitektur, og ikke PC-BIOS.

Men dette betyr ikke at det er stor mangel på programvare til kortet. Du kan kjøre GNU/Linux i mange varianter, inkl. Ubuntu, Windows CE osv.

 

Kortet som jeg linket til er kraftigere enn Xbox(1), og jeg har sett varianter med ennå kraftigere CPU. Kortene gir mye ytelse i forhold til størrelse og effekt, de trenger ikke aktiv kjøling. De er kraftigere enn de svakeste minibærbare vi får kjøpt i dag. Jeg har lyst til å kjøpe en haug og leke meg med.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Du mener med andre ord at det ikke er MS Windows kompatibelt? Definisjonen på PC'er er ikke at de kjører MS Windows. :roll:

 

Mulig du troller hardt, men både Mac'er og datamaskiner med linux i bånn er fortsatt PC'er så lenge de brukes som personlige datamaskiner (ie. Personal Computer).

Du leser tydeligvis ikke hva folk skriver. MS Windows kjører da på ARM! Kravet for PC-kompatiblitet er da å kunne kjøre PC-programvare, dvs. programvare som skal kjøre på x86-akritekturen, maskinen må ha BIOS-støtte osv. Dette er standarden PC som IBM fastsatte i 1981. Alle PCer er bakoverkompatible med denne maskinvaren, og det er ikke uten grunn. Det finnes rekker av andre personlige datamaskiner som ikke er PCer, f.eks. Mac, bærbare med ARM osv. Det betyr på ingen måte at disse er "dårligere", men at de ikke er PC-kompatible. I Mac sitt tilfelle så står det egentlig kun på at de har pakket inn BIOS i EFI. Men du må skjønne at Windows har ingen verdens ting med saken å gjøre, standarden ble faktisk satt før Windows var påtenkt. Det er rett og slett maskinvarestøtte det står på. Men å påstå at alle personlige datamaskiner er PCer er nesten like tåpelig som å påstå at alle biler er BMWer. Det er leksjon 1 i grunnleggende kunnskap om datamaskiner.
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...