Gå til innhold

Test: Creative Gigaworks T3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Creative har vel alltid imponert med sine Gigaworks anlegg.. Det at det ikke er digital inngang ser jeg selv også som negativt, men behovet er vel ikke like stor i et stereo anlegg (mot eks 5.1 og mer)

 

Prisen synes jeg er litt over middels stiv, 1k-1k5 er mer passende for min smak da dette aldri ville spilt for andre enn meg selv..

Lenke til kommentar

Tenkt på disse lenge, har jo fått god kritikk i Lyd og Bilde mener jeg å huske.

Men har en NAD 310 integrertforsterker inne for test her. Får den nok kjempebillig om jeg vil ha den. Absolutt aktuelt til PC'n sammen med et par små høyttalere. Blir heller NAD + høyttalere enn Creative G T3

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale at dere titter på Roland Edirol MA-15D, som koster rundt 1400 kr her til lands. Jeg har ikke fått tid til å sjekke om frekvensgjengivelsen er helt der den skal være, men lyden høres grei ut straks "bass boost" er av. De høres bedre ut enn de fleste PC-høyttalere jeg har hørt. Roland sier de er ment for "hjemmestudio", og de er selvsagt bygget i trekasse, jeg kan ikke fordra plast. Av innganger har MA-15D både coax og toslink, i tillegg til flere analoge lydinnganger. Det er volumjustering for to lydinnganger (dvs. en digital og en analog, eller to analoge), så du kan koble til to lydkilder. Settet har et basselement i hver høyttaler, som jeg synest er et stort pluss.

 

MA-15D gir mer lydfølelsen av et anlegg, ikke slik som typiske PC-høyttalere gjør (altså lyd søm høres ut som den kommer fra inni en plasteske som klirrer).De er designet for musikere, og du skal lete hardt for å finne bedre lyd til under 1500 kr, men dette er selvsagt ikke opplevelsen til et ordentlig anlegg. Det blir vel mer anlegg i småskala, nærmere bestemt 2x15W, så de spiller ikke så fryktelig høyt, men høyt nok til PC-bruk. De er forresten på 24bit/192kHz, og har jack-plugg (ikke mini-jack) til hodetelefoner i front. Jeg vil påstå at du må over på ordentlig anlegg for å få noe som er vesentlig bedre enn disse. Klangen kunne nok vært hakket bedre om forsterkerelementet satt i en egen boks, men klangen er ikke dårlig, jeg må nok frem med lydtester for å finne ut om det er hørbare feil. Jeg har bare så vidt spillt av litt testmusikk, og f.eks. Carola hørtest ganske rent ut, musikk som jeg har testet høyttalere før med.

 

MA-15D kommer i to fargevalg, sort og brun.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
ma-15d.jpg

ma-15d_3.jpg

 

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

er jo veldig upraktisk at bass justering er på baksiden av bassen da

hadde vært mye bedre hvis de hadde flyttet den til volum-kontroll enheten

 

har et logitech 2.1 sett og er veldig fornaøyd med det, noe på grunn av at bass justering er på volum-kontrollen så jeg kan juster det uten å ligge under bordet hver gang jeg justerer bassen og det er veldig ofte

 

forskjell på film og spill, eventuelt når det er andre folk i nærheten kan jeg jo bare dempe bassen og fortsatt spille med godt volum

Lenke til kommentar

Jeg sitter fortsatt med mitt Megaworks 250D, og har ikke hjerte til å bytte det ut til tross for noe kontaktproblemer på fjernkontrollen. Fortrinnene på dette settet fremfor Gigaworks T3 er coax digitalinngang, justering av bass og diskant direkte på fjernkontrollen og løse høyttalerkabler (selv om det bare er klips-tilkoblinger i hver ende).

 

Er kanskje litt skuffet over at GW T3 har tatt et steg ned når det gjelder funksjoner/utstyr. Vi har tross alt kommet noen år lenger på kalenderen...

 

EDIT: Bra test, forresten. :)

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Skulle vært interessant å sett en test av Logitech Z-2300 som konkurrerer ganske direkte mot dette.

 

Den har i det minste bassjustering direkte på fjernkontrollen. Den er nok noe mer buldrete vil jeg tro men vil nok fint klare å parkere Gigaworks anlegget i lydtrykk.

Endret av Revox
Lenke til kommentar
Skulle vært interessant å sett en test av Logitech Z-2300 som konkurrerer ganske direkte mot dette.

 

Den har i det minste bassjustering direkte på fjernkontrollen. Den er nok noe mer buldrete vil jeg tro men vil nok fint klare å parkere Gigaworks anlegget i lydtrykk.

 

Appropos det så kan ikke skjønne hvordan noen kan ønske mer lydtrykk enn hva T3 produserer. Selv med bassen skrudd helt ned er det litt for mye av det gode for min del. Dette til tross for at basshøytaleren brumler svært lite tatt i betraktning at det er et pc-anlegg. Jeg kan skjønne det hvis man hører utelukkende på Scooter, nettopp har fylt 14 og har et gutterom på over 50 kvm, men ellers er det fullstendig ubegripelig.

Lenke til kommentar

8ruk3rn4vn skrev; "Appropos det så kan ikke skjønne hvordan noen kan ønske mer lydtrykk enn hva T3 produserer."

 

Det er kanskje ikke så lett å forstå, men når jeg må slå inn noen spiker i ytterkledningen etter en runde med "Systematic Chaos" med Dream Theater, eller "Nära i Sommarnatten" med Janne Schaffer for den sak skyld, så har jeg ro i sjelen med velrenset hjerne.

Nå har jeg da også tilkoblet et noe mer saftigere utstyr enn et pc-anlegg til slike "renselsesprosesser". ;-)

 

Men man får faktisk veldig mye bra lyd for penga ved å kjøpe de mer forseggjorte 2.1 anleggene, som T3. Det man skal være klar over ved test av helt nytt og ubrukt anlegg er at høytalerne ikke er innkjørt. Dette er mest merkbart på sub'n. Har selv et Logitech Z-2200 som jeg brukte mye tidligere, jeg var storfornøyd "at once" men det gikk langt over ett halvt år med daglig bruk før jeg begynte å merke meg; "dæven så godt den sub'n jobba nå".

Satt på spissen så er det egentlig "håpløst" å vurdere en kraftig "subbare" før den i alle fall har fått noen uker på nakken.

Lenke til kommentar
8ruk3rn4vn skrev; "Appropos det så kan ikke skjønne hvordan noen kan ønske mer lydtrykk enn hva T3 produserer."

 

Det er kanskje ikke så lett å forstå, men når jeg må slå inn noen spiker i ytterkledningen etter en runde med "Systematic Chaos" med Dream Theater, eller "Nära i Sommarnatten" med Janne Schaffer for den sak skyld, så har jeg ro i sjelen med velrenset hjerne.

Nå har jeg da også tilkoblet et noe mer saftigere utstyr enn et pc-anlegg til slike "renselsesprosesser". ;-)

 

Men man får faktisk veldig mye bra lyd for penga ved å kjøpe de mer forseggjorte 2.1 anleggene, som T3. Det man skal være klar over ved test av helt nytt og ubrukt anlegg er at høytalerne ikke er innkjørt. Dette er mest merkbart på sub'n. Har selv et Logitech Z-2200 som jeg brukte mye tidligere, jeg var storfornøyd "at once" men det gikk langt over ett halvt år med daglig bruk før jeg begynte å merke meg; "dæven så godt den sub'n jobba nå".

Satt på spissen så er det egentlig "håpløst" å vurdere en kraftig "subbare" før den i alle fall har fått noen uker på nakken.

 

Dette gjelder i enda større grad mindre elementer med lav slaglengde. De trenger mye mer tid til å få de egenskapene de er ment å ha. Verst av alt er diskanter.

Lenke til kommentar
8ruk3rn4vn skrev; "Appropos det så kan ikke skjønne hvordan noen kan ønske mer lydtrykk enn hva T3 produserer."

 

Det er kanskje ikke så lett å forstå, men når jeg må slå inn noen spiker i ytterkledningen etter en runde med "Systematic Chaos" med Dream Theater, eller "Nära i Sommarnatten" med Janne Schaffer for den sak skyld, så har jeg ro i sjelen med velrenset hjerne.

Nå har jeg da også tilkoblet et noe mer saftigere utstyr enn et pc-anlegg til slike "renselsesprosesser". ;-)

 

Men man får faktisk veldig mye bra lyd for penga ved å kjøpe de mer forseggjorte 2.1 anleggene, som T3. Det man skal være klar over ved test av helt nytt og ubrukt anlegg er at høytalerne ikke er innkjørt. Dette er mest merkbart på sub'n. Har selv et Logitech Z-2200 som jeg brukte mye tidligere, jeg var storfornøyd "at once" men det gikk langt over ett halvt år med daglig bruk før jeg begynte å merke meg; "dæven så godt den sub'n jobba nå".

Satt på spissen så er det egentlig "håpløst" å vurdere en kraftig "subbare" før den i alle fall har fått noen uker på nakken.

 

Joda, jeg ser den :) Det jeg skrev var egentlig myntet på pc-anlegg alene. De burde ikke prøve på noe de ikke klarer. Et ordenlig anlegg derimot er det vel ingen grenser for, men så koster det jo fort litt mer penger.

Lenke til kommentar

Skulle ønske noen kunne teste Bosé Companion 3. Gjerne opp mot dette Creativesettet. Det ser jo unektelig likt ut sånn størrelsesmessig og av byggematerialer, men koster 2800,- Hvor går de ekstra 1000,-??

 

Har funnet bare Eplehuset som selger Bosé-sett i norge...

 

 

 

Edit; Leif..

Endret av Leopoldleo
Lenke til kommentar
Skulle ønske noen kunne teste Bosé Companion 3. Gjerne opp mot dette Creativesettet. Det ser jo unektelig likt ut sånn størrelsesmessig og av byggematerialer, men koster 2800,- Hvor går de ekstra 1000,-??

 

Har funnet bare Eplehuset som selger Bosé-sett i norge...

 

 

 

Edit; Leif..

Bose er en såkalt merkevare. De lager ikke nødvendigvis dårlige produkter, de bare vet å ta litt ekstra ut av intetanende kunder.

Lenke til kommentar
Skulle ønske noen kunne teste Bosé Companion 3. Gjerne opp mot dette Creativesettet. Det ser jo unektelig likt ut sånn størrelsesmessig og av byggematerialer, men koster 2800,- Hvor går de ekstra 1000,-??

 

Har funnet bare Eplehuset som selger Bosé-sett i norge...

 

 

 

Edit; Leif..

Bose er en såkalt merkevare. De lager ikke nødvendigvis dårlige produkter, de bare vet å ta litt ekstra ut av intetanende kunder.

 

Samma ulla som Bang & Olufsen, Löwe etc.. Spesiellt sistnevnte. Bare tulle produkter. .

Endret av Revox
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...