Gå til innhold

Fildeling blir enklere med ny Opera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lekt meg litt med betaen og må si jeg liker det jeg ser. Hvis du feks har en *kjempefil* du skal sende til en kamerat så er du i gang med overføring på svært kort tid uten å ræle med opplastingstjenester og denslags. :)

 

Eneste 'ulempen' er jo at du selvfølgelig må ha maskinen påskrudd hele tiden hvis du skal bruke den som server på fast basis.

Lenke til kommentar

Hmm.. jeg er litt skeptisk til disse utvidelsene. Jeg tror mange av brukerne ikke vil bruke dette. Dermed blir det liggende som bloat på harddisken og ta opp plass. For de som vil dele filer, bilder, lyd og video fra hjemmePCen så kan innebyggingen føre til at færre ser seg aktivt om kring etter det delingsprogrammet som passer dem best. Noen vil selvsagt finne ut at Opera er det beste programmet for dem, men andre vil velge Opera som delingsprogram fordi det ligger rett foran nesen deres og ikke fordi det er best for akkurat dem.

 

Jeg kunne altså tenkt meg delingsfunksjonene som et eget separat program eller valgfri nedlastbar plugin.

Lenke til kommentar

Første jeg oppdager er at context-menyen (høyreklikk) ser skikkelig GTK-under-QT ut. (Jeg bruker KDE)

 

Ellers virker «history navigation mode 3» som vanlig, som betyr at Opera fortsatt er beste nettleser for meg.

For å aktivere dette går du til opera:config, søk etter «history», sett «history navigation mode» til 3, trykk save og restart nettleseren. Gå så til vg.no, trykk på en artikkel og trykk back og se at du navigerer i cache av historien slik at du kan gå frem og tilbake uten å laste inn sidene på nytt.

Lenke til kommentar
Jeg tror mange av brukerne ikke vil bruke dette. Dermed blir det liggende som bloat på harddisken og ta opp plass.

For Opera tror jeg dette sluttet å være et problem omtrent i 1993-94 når disker gikk over et par hundre megabyte. F.eks Operas M2 (Mail-klient, RSS-klient, News-klient samt IRC-klient) skal vistnok ta omtrent 200kB og installasjonsfila til Opera har gått opp omtrent tre megabyte siden versjon 9.

 

Jeg er selvsagt med deg i at ubrukt programvare er bare unødvendig plass og potensielle problemer/sikkerhetshull, men er du pragmatisk i angrepet mot bloat er IMO Opera omtrent siste punkt på agendaen. En Vista-installasjon på 13 GB viser greit forholdstallene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg bruker Dropbox til deling, mye enklere enn å måtte ha opera stående opp på en maskin. Ulempen med dropbox er diskplass restriksjoner ellers er veldig praktisk

(dropp i lokal mappe og fila forsvinner ut til alle (i deres lokale mappe) så snart maskinene blir slått på)

 

Jeg har også en maskin med ftp server som jeg har stående på dersom virkelig digre greier skal deles.

 

Hvordan virker forøvrig Opera delingen rent tekinsik, via https ?

Lenke til kommentar
Noen vil selvsagt finne ut at Opera er det beste programmet for dem, men andre vil velge Opera som delingsprogram fordi det ligger rett foran nesen deres og ikke fordi det er best for akkurat dem.

hehe - noen sa noen gode ord om bloat ... så da tar jeg neste punkt.

 

Du mener at om en funksjonalitet ligger rett forran nesa på en, og den der god nok, så vil det føre til en fattigere verden fordi alternative funksjoner ikke blir vurdert.

 

So?

 

Det er nå engang slik at bedrifter ikke liker å lage et superprodukt, for så å legge ned bedriften fordi det ikke trengs noe nytt etter det.

"Nå har vi laget et OS - det er godt nok - så vi sparker alle ansatte og ønsker lykke til på ferden".

 

Feature-war er noe man ser overalt. Enten det er OS, nettlesere eller spill. Sågar biler har dette fenomenet.

 

Slik er utvikling. Kanskje konkurrerende delingsprogramvare nå må ta med en nettleser neste gang?

"Del filer og surf internett, nå også med kabal og et virtualisert OS for å kjøre stuffs i"

 

Utvikling er noe dritt ... men sånn er det nå engang.

Lenke til kommentar
Jeg bruker Dropbox til deling, mye enklere enn å måtte ha opera stående opp på en maskin. Ulempen med dropbox er diskplass restriksjoner ellers er veldig praktisk

(dropp i lokal mappe og fila forsvinner ut til alle (i deres lokale mappe) så snart maskinene blir slått på)

Er Dropbox peer-to-peer? For det er det som skal være fordelen med Opera Unite. (Den er client-server, ikke p2p, men resultatet blir det samme, altså at dataene overføres fra min maskin direkte til din, ikke at min maskin overfører dataene ut på en server før du henter de ned fra serveren.)

Dersom vi begge har 1/1Mbps nettverk vil det ta én time for deg å hente 3600Mbit data fra meg med Opera Unite. Med client-server-client (som jeg tror Dropbox er vil det ta to timer. Én for meg å sende dataene og én for deg å hente de ned.

 

Jeg har også en maskin med ftp server som jeg har stående på dersom virkelig digre greier skal deles.

Men du må ha ett eller annet system for å vite addressen til serveren din. Har du offentlig og statisk IP kan det gjøres enkelt, men i andre situasjoner hvor du f.eks er bak NAT, har dynamisk ekstern IP eller rett og slett bytter nettverk hele tiden kan du ikke enkelt benytte deg av klassisk klient-server-tilkobling. Du må til med ekspertbrukerkunnskaper som NAT-forwarding, DynDNS, reverse-SSH-tuneller osv. Med Opera Unite får du automagisk en slik revers-tunell som fungerer uansett hvordan du er tilkoblet internett. Med andre ord kan jeg ta med meg en laptop og koble til det åpne nettverket på Gardermoen og min server er online. Så bytter jeg til 3G og serveren er fortsatt online. Når jeg plugger meg i veggen på kontoret er fortsatt serveren online.

 

http://navnet_på_datamaskinen.mittoperabru...operaunite.com/

Lenke til kommentar
Du mener at om en funksjonalitet ligger rett forran nesa på en, og den der god nok, så vil det føre til en fattigere verden fordi alternative funksjoner ikke blir vurdert.

Ja. Jo mer bevisste valg forbrukerne tar jo raskere vil evolusjonen av programvare gå. Produkter som markedet mener er dårlige overlever kortere i et bevisst marked.

 

Feature-war er noe man ser overalt.

Klart det. Men uinformerte valg vil gjøre at bransjen kan ta ennå mindre steg og hale ut tida enn lengre med store ord, PR og lite nytt. Folk kan akselerere presset på utviklingen ved å ta bevisste valg.

Lenke til kommentar

Dette er spennede, jeg ser for meg enkel bruk omtrent som det Alt-Ctrl beskriver. Bruker notat-deling mye fra før av, og hvis man kan droppe noen filer like enkelt, så kan ikke det skade.

For deling med andre vil det neppe bli brukt stort, det er jo "ingen" andre som bruker Opera...

 

Takk for tipset om Dropbox Tiltman, får titte litt nærmere på det også.

 

Simen1 Lagt til I dag, 14:41

Hehe, ja det er godt du setter meg på plass der. En annen sammenligning er Nero 9 Reloaded på 214 MB vs Opera 10 på 11,1 MB.

 

Opera kommer veldig langt ned på lista over bloat.

Jeg er prinsipielt ening med deg, men syns ikke Opera er så ille enda nei.

Vedrørende Nero, så må vel det være kongen av bloat, og vil du ha et fint lite CD- brenneprogram med det "lille ekstra", bør prøve deg på Nero9 Ultimate:

 

General System Requirements Nero 9:

* 1.8 GB hard drive space for a typical installation of all components

 

 

Man kan riktignok velge vekk en god del, så man skal kanskje ikke klage, men du verden som de har est med årene. :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Med client-server-client (som jeg tror Dropbox er vil det ta to timer. Én for meg å sende dataene og én for deg å hente de ned.

Jepp, dropbox er i prinsipp synkronisering via en server, så ja, det tar lengre tid enn direkte opplasting til mottager (ikke alle har allverdens kapasitet på utgående linje, p2p til 20 stk ville jo blitt litt).

Dropbox synkroniseres i bakgrunnen så en foretar seg ingenting ("avsender" putter noe i ei lokal mappe og dette synkroniseres til ei lokal mappe hos alle "abonnenter" via en server hos dropbox). Du blir helt uavhengig av hvem som har pc'en slått på osv når du legger noe til "avsending".

Dessuten kan du jo ha private mapper, noe som i prinsipp gir deg backup av data.

Men du må ha ett eller annet system for å vite addressen til serveren din.

Routeren oppdaterer dyndns (hver 3dje uke eller ved ip-endring), ja. Det kan kanskje være en show-stopper for noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...