Gå til innhold

HDMI-numrene blir historie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tviler på at dette vil gjøre ting lettere for forbrukere i hvertfall. Muligens bransjen, men vanlige forbrukere vil ikke bli mindre forvirret med disse etikettene. De vil fremdeles lure på om 3D eller andre funksjoner er inkludert i den HDMI-dingsen eller kabelen de selv har, siden ikke alle funksjonene opplyses på etiketten.

 

En annen ting som ikke akkurat vil minske forvirringen blant forbrukere (og selgere, vil jeg tro) er at anbefalingen har en type merking på kablene, og en annen på kontaktene. Nedenfor er klippet ut et par illustrasjoner fra PDF-filen som er oppgitt i artikkelen.

 

hdmi_kontakter.jpg

 

 

hdmi_kabler.jpg

 

 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er oppskrift på å skape forvirring og frustrasjon. Istedet burde standarden anbefale alle å selge/implementere siste og største utgave i ethvert tilfelle, selv om ikke alle funksjonene er i bruk. Da vil det kun være dem som har et gammelt produkt som evt. må undersøke om det de har hjemme har støtte for ditten og datten. Jeg er redd for at med den nye anbefalingen vil produsentene velge mellom de fem typene og dermed vil flere dingser bli laget med en begrenset HDMI-funksjonalitet som "passer" til det produktet de lager.

Lenke til kommentar
Men du har DVI, så det er bare å bruke en overgang til HDMI. Hvis du har et skjermkort etter HD3xxx så får du også lyd igjennom DVI-HDMI ;) Husker ikke hvilke nVidia skjermkort som fikk det først.. Tror det var 9800 eller 260 korta..

 

Forskjellen på ATI og Nvidia her er jo at Nvidia må ha en internkabel fra lydkortet for å få lyd ut, mens ATI henter dette over PCI-E porten, så lenge hovedkortet støtter dette.

 

Har Nvidia fikset dette med nyeste generasjon?

 

Men det er vel på tide at de bytter ut en DVI port med en ren HDMI utgang.

Lenke til kommentar

Æsj jeg som begynte å like HDMI og haddde håpet om at vi endelig hadde en skikkelig standard som f.eks USB. Nå fucker de det til. Det er uten tvil for å ta ekstra royalties på "high-end utstyr" som egentlig bare er et par ekstra kobberledninger :( :( :( :(

 

Tipper det er Dolby som har tvunget dette igjennom for å kunne ta ekstra for det nye "TrueHD"-crappet sitt. Les denne artikkelen for mer info om Dolbys "sperremani": http://www.tomshardware.com/reviews/window...tpc,2349-8.html

Lenke til kommentar

" HDMI-numrene blir historie "

 

:cool: " That's life "

 

jeg husker fra min tid som " telegrafist " i 50/60 årene.

tok utdannelse i 59/60, når jeg var ferdige begynte de å ta i bruk " transistorer " mens vi var utdannet i bruk med " radio/forsterker rør ".

 

dette var helt nytt, sendere/receivere som ble plutselig mye mindre og flere problemer for telegrafisten som var nødt til å reparere disse nyskapninger om bord.

 

etter så mange år er det ingen som bruker " morse/ telegrafistens språk " lenger proff og telegrafisten er borte, nå er det bare data verden ( satelitt/gps osv ) som rår.

 

men, men så kommer det nye ting ( heldigvis ) verden går videre, også uten oss.

 

god helg.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt ny ny TV, surroundforsterker, skjermkort, skjerm og tuner, ALT med HDMI og HDCP, tror dere NOE av det fungerer som det skal? NEI. Så når jeg ser at de driver å legger til nye features istedet for å få det eksisterende til å fungere så blir jeg forbanna...

For ikke å nevne det at nå som folk begynner å fatte hva disse versjonene innebærer så skal de gi alt nye navn, minner litt om sata 3 som absolutt skal kalles sata 600

Lenke til kommentar

For oss normale forbrukere blir det vel strengt tatt bare to varianter å forholde seg til, HDMI high-speed og HDMI high-speed with ethernet. Så det blir nok ikke så forvirrende å forholde seg til.

 

Ser strengt tatt ikke helt bruksområdet for HDMI uten 1080p-støtte på kommende produkter.

Endret av phax
Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt ny ny TV, surroundforsterker, skjermkort, skjerm og tuner, ALT med HDMI og HDCP, tror dere NOE av det fungerer som det skal? NEI. Så når jeg ser at de driver å legger til nye features istedet for å få det eksisterende til å fungere så blir jeg forbanna...

For ikke å nevne det at nå som folk begynner å fatte hva disse versjonene innebærer så skal de gi alt nye navn, minner litt om sata 3 som absolutt skal kalles sata 600

 

Problemet er HDCP-skrapet, idiotiske kopibeskyttelsgreier som bare skaper trøbbel.

 

AtW

Lenke til kommentar
Problemet er HDCP-skrapet, idiotiske kopibeskyttelsgreier som bare skaper trøbbel.

 

AtW

 

Ja, synd de ikke lærer...

Det er fortsatt et uholdbart herk å få en bluray spiller til å fungere knirkefritt med hd akselerasjon på windows 7 / vista , derimot er det en enkel sak å spille av samme filmen i .mkv eller .264 format på den samme pcen, men lastet ned gratis fra nettet.

 

Forstår behover for å beskytte materiale mot unødvendig kopiering, men når beskyttelsen hindrer mange i å se mediet er noe ruskende galt.

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt ny ny TV, surroundforsterker, skjermkort, skjerm og tuner, ALT med HDMI og HDCP, tror dere NOE av det fungerer som det skal? NEI. Så når jeg ser at de driver å legger til nye features istedet for å få det eksisterende til å fungere så blir jeg forbanna...

For ikke å nevne det at nå som folk begynner å fatte hva disse versjonene innebærer så skal de gi alt nye navn, minner litt om sata 3 som absolutt skal kalles sata 600

 

Problemet er HDCP-skrapet, idiotiske kopibeskyttelsgreier som bare skaper trøbbel.

 

AtW

 

Det er ikke HDCP som skaper problemer, det er altfor lett å skylde på kopibeskyttelsen.

 

Har man utstyr ferdig med HDMI så støtter det også HDCP. Problemet er HDMI CEC, det at komponentene snakker sammen over HDMI. Dette har skapt mye problemer, spesielt hvis man har en forsterker i mellom.

 

BD spilleren spør da hva forsterkeren takler og stiller seg automatisk til det. Men det er ikke alltid TVen støtter det forsterkeren gjør, eller omvendt. Skru det av i menyen, så skal alt funke.

 

Det eneste HDCP gjør er å spørre mottaker om den har det, og har den det så er det grønt lys. Har aldri hørt om noen som har hatt problemer med dette.

, i hvertfall ikke så lenge man bruker produktene som tiltenkt.

 

 

 

 

De nye HDMI standardene gjør at man sparer en del kabler. Det er nå blitt en nettverkskontakt på så å si alle produkter, og har man en switch, så kan man kople til 1 komponent til denne, og gi nettverk til alle komponentene via HDMI kabelen. Så slipper man mye kabling. Jeg har selv internett på kontoret. Herifra går det en kabel til Stua, hvor jeg må ha en switch for å gi nettverk til alle komponentene. Med denne nye standarden så kunne jeg latt kabelen gå direkte utenom switchen.

 

Noen sier vel da trådløst er løsningen. Det er fremdeles altfor dårlig for video streaming og overføring. Samt det er en grunn til at man i den vestlige verden er stapp fulle av kreft...

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt ny ny TV, surroundforsterker, skjermkort, skjerm og tuner, ALT med HDMI og HDCP, tror dere NOE av det fungerer som det skal? NEI. Så når jeg ser at de driver å legger til nye features istedet for å få det eksisterende til å fungere så blir jeg forbanna...

For ikke å nevne det at nå som folk begynner å fatte hva disse versjonene innebærer så skal de gi alt nye navn, minner litt om sata 3 som absolutt skal kalles sata 600

 

Problemet er HDCP-skrapet, idiotiske kopibeskyttelsgreier som bare skaper trøbbel.

 

AtW

 

Det er ikke HDCP som skaper problemer, det er altfor lett å skylde på kopibeskyttelsen.

 

Har man utstyr ferdig med HDMI så støtter det også HDCP. Problemet er HDMI CEC, det at komponentene snakker sammen over HDMI. Dette har skapt mye problemer, spesielt hvis man har en forsterker i mellom.

 

BD spilleren spør da hva forsterkeren takler og stiller seg automatisk til det. Men det er ikke alltid TVen støtter det forsterkeren gjør, eller omvendt. Skru det av i menyen, så skal alt funke.

 

Det eneste HDCP gjør er å spørre mottaker om den har det, og har den det så er det grønt lys. Har aldri hørt om noen som har hatt problemer med dette.

, i hvertfall ikke så lenge man bruker produktene som tiltenkt.

 

 

 

 

De nye HDMI standardene gjør at man sparer en del kabler. Det er nå blitt en nettverkskontakt på så å si alle produkter, og har man en switch, så kan man kople til 1 komponent til denne, og gi nettverk til alle komponentene via HDMI kabelen. Så slipper man mye kabling. Jeg har selv internett på kontoret. Herifra går det en kabel til Stua, hvor jeg må ha en switch for å gi nettverk til alle komponentene. Med denne nye standarden så kunne jeg latt kabelen gå direkte utenom switchen.

 

Noen sier vel da trådløst er løsningen. Det er fremdeles altfor dårlig for video streaming og overføring. Samt det er en grunn til at man i den vestlige verden er stapp fulle av kreft...

 

Det er svært mange tråder med problemer med HDCP-handshaking på nett, det er også en svært stor mengde guider om hvordna man unngår HDCP-handshake-problemer. Mener du alle dise tar feil? CEC ble jo i praksis ikke tatt i bruk før 1.3a-enheter kom, og såvidt meg bekjent brukes ikke CEC til handshaking.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...