Gå til innhold

Google avslører Chrome OS-detaljene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

æh...100% nettbasert... hvordan vet da datamaskinen hva den skal gjøre når den startes, altså før nettverksforbindelsen er oppe ?

 

Det virker som hele målet med detta er å starte browseren kjapt... sært.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hensikten med en pressekonferanse i går var å avsløre detaljer rundt systemet, og å definere kildekoden til systemet som åpen kildekode. Dette innebærer at alle fritt kan bidra til utvikling av systemet, og systemet kan også deles fritt. <..> Ulempen er at ikke-webbaserte tredjepartsprogrammer ikke vil kunne kjøre under Chrome OS.

Er ikke dette en selvmotsigelse? Dersom kildekoden er åpen så vil det jo også være mulig å installere ikke web-basert 3.parts programvare. Mulig det er knotete, tungvint og strider med filosofien bak OSet, men åpenheten åpner i hvert fall for de modifikasjoner man måtte ønske.

 

Den viktigste ulempen er likevel at dersom nettet er nede vil brukeren ikke få tilgang til sine data.

Dette er bare den ene siden av saken. På den andre siden vil filene være:

1. Sikrere (man risikerer ikke å miste filene på grunn av harddisk-kræsj, tyveri, brann, flom etc)

2. Tilgjengelig fra over alt der det finnes internettforbindelse og fra alle PCer, ikke bare den som filene ligger på.

Om dette veier opp for ulempen får være opp til hver enkelt, stabiliteten på deres internettforbindelse, risikoen for tyveri osv.

 

Google innrømmet på gårsdagens pressekonferanse at Chrome OS ikke vil passe for alle

Innrømmelse og innrømmelse. Det er jo et faktum som gjelder alt. (Riktignok er det en del arrogante produsenter som prøver å overbevise oss om at akkurat deres produkt passer absolutt alle)

Lenke til kommentar
100% nettbasert...vel da tror jeg ikke dette blir noen suksess blandt de fleste. Blir et OS for de spessielt interesserte dette da.

Jeg tror det kan slå godt an blant en ganske betydelig gruppe. Kanskje i hovedsak trendy ungdom som tør å tenke utradisjonelt. Men som med alt annet: Det starter selvsagt på null og derfra er det bare en vei.

 

Jaha?? Håper virkelig det er den skadelige koden som blir fjernet? :dontgetit:

Altså samme funksjon som vanlig antivirus i Windows har, bare at det skjer under oppstart i stedet for kontinuerlig. Det er vel ikke behov for noen kontinuerlig sjekking dersom rettighetene er fornuftig satt opp. Husk at Windows har en helt annen filosofi rundt rettigheter til OS, brukere og programmer enn det de fleste andre systemer har.

 

Det virker som hele målet med detta er å starte browseren kjapt... sært.

Jepp. OSet er vel strippet ned til kjerne + drivere + nettleser og alt man normalt gjør på skrivebordet skjer nå i en nettleser. Nettleseren blir sikkert rammeløs og har ikoner på en bakgrunn, til forveksling svært likt et normalt skrivebord. Folk vil nok kjenne igjen det meste av tradisjonell bruksmåte, selv om alt skjer via nettkabelen i stedet for via SATA-kabelen.

Lenke til kommentar
æh...100% nettbasert... hvordan vet da datamaskinen hva den skal gjøre når den startes, altså før nettverksforbindelsen er oppe ?

 

Google har endret hvordan maskiner starter, og fjernet store deler av prosessen da det kun skal kjøres ett program fra disk (nettleseren). Men jeg antar google må starte nettverksforbindelsen som noe av det første, og gi deg mulighet til å logge inn hvis det er passordbelagt. ChromeOS vi under oppstarten sjekke om OSet har alle oppdateringer, og om disse oppdateringene er rett. Hvis de ikke er det vil, du få spørsmål om du vil rette det, og ChormeOS vil automatisk laste ned den rette oppdateringen og legge den til i systemet.

 

Google sa selv i går at dette er en maskin nummer to, per i dag hvertfall. Ikke alle oppgaver kan løses i skyen, og til det trengs en vanlig laptop/desktop.

 

Det som jeg ble litt satt ut av er at Chrome bare vil virke på Google godkjente Chrome devices. Dog er det åpen kilde, og kan tilpasses til hva som helst av devices, men uansett. For meg er det en måte å kunne være like sære som Apple iforhold til å kontrollere hva slags maskinvare OSet kan kjøres på, uten å være en like stor og slem ulv.

 

Siste punktet jeg vil nevne, håper de tilpasser dette til touchscreen. Google sa i går at de ikke var ferdig med brukergrensesnittet, men hvis(når) Apple skulle komme ut med tableten sin, kan fort ChromeOS være gammeldags før det har kommet ut hvis den ikke er klar for touch.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er kjempebra at Chrome OS blir noe nytt og skiller seg radikalt fra andre operativsystemet. Det er bra det ikke bare blir enda en variant av Linux som prøver å etterligne Windows, og dermed konkurrere direkte mot Microsoft på deres hjemmebane.

 

Jeg ser for meg at Chrome OS krever Google pålogging når maskinen starter opp, at man får en nettside i fullskjem som skrivebord (personifiserbar Google "desktop"). Tenk så enkelt det vil være for svært mange vanlige hjemmebrukere. De fleste (ikke spesialister, ikke ekspertbrukere) hjemmebrukere bruker PCen til å lese nettaviser, bruker nettbank, facebook, twitter, andre nettsider, søke på nettet etter websider, bilder og kart, instant messenger, e-post, behandle og lagre bilder/videoklipp man har tatt selv, musikk/spotify, skrive enkle brev og lister.

 

Chrome OS vil også kjøre på ARM prosessorer med et ekstermt lavt strømforbruk, innebygget mobilt bredbånd og GPS. Tenk på alle de nye tjenestene det åpner for.

 

Det er tydelig at Google retter seg inn på hjemmemarkedet i denne omgang, men det er jo fullt mulig å på sikt rette alt mot bedriftsspesifikke løsninger, alt fra pålogging, e-post og lagring på bedriftens servere, inkl. terminaloppkobling for bedriftsspesifikk programvare som ikke kjører i en nettleser.

 

Jeg venter spent på lanseringen... Endelig noe helt nytt!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
æh...100% nettbasert... hvordan vet da datamaskinen hva den skal gjøre når den startes, altså før nettverksforbindelsen er oppe ?

Google har endret hvordan maskiner starter, og fjernet store deler av prosessen da det kun skal kjøres ett program fra disk (nettleseren). Men jeg antar google må starte nettverksforbindelsen som noe av det første, og gi deg mulighet til å logge inn hvis det er passordbelagt. ChromeOS vi under oppstarten sjekke om OSet har alle oppdateringer, og om disse oppdateringene er rett. Hvis de ikke er det vil, du få spørsmål om du vil rette det, og ChormeOS vil automatisk laste ned den rette oppdateringen og legge den til i systemet.

Tvilende. Er det 100% nettbasert budre det ikke være noe på disken, ei heller finnes noe lokalt filsystem. Hele OS'et burde da kjøres i nettskyen, og enhetene på maskinen deles til dette. På en måte en RDP variant altså. Dermed ingen grunn til noensinne å oppdatere noe som helst lokalt.

Jeg venter spent på lanseringen... Endelig noe helt nytt!

Helt nytt... vel, det har eksistert dumme terminaler i 50 år.

Lenke til kommentar

Jeg tror Chrome OS har potensiale til å bli noe for alle som IKKE er spesielt interessert! Dette blir jo enklere enn å bruke en Mac, man slipper å tenke på noenting annet enn å bruke maskinen! Oppdateringer, installering, filbehandling, antivirus, alt som er problematisk for 90 prosent av PC-brukere i dag blir en saga blått!;0) Dette må være perfekt for den stadig større andelen av Netbooks. Gleder meg!:0)

Lenke til kommentar
Tvilende. Er det 100% nettbasert budre det ikke være noe på disken, ei heller finnes noe lokalt filsystem. Hele OS'et burde da kjøres i nettskyen, og enhetene på maskinen deles til dette. På en måte en RDP variant altså. Dermed ingen grunn til noensinne å oppdatere noe som helst lokalt.

I den grad er det da ikke "100% nettbasert". Operativsystemet og dens systemfiler vil jo ligge lokalt på maskinen, da på SSD disker (for å øke bootspeed). Det er jo disse filene som blir sjekket ved hver oppstart for uautoriserte endringer på filsystemet. Slike ting som brukerinstillinger og oppsett osv. blir derimot lagret på "skyen". Slik at du kan bare logge inn på en vilkårlig ChromeOS maskin og du vil da få ditt oppsett automatisk, ideelt sett ihvertfall.

 

Jeg så en kommentar et sted om at man skulle få mulighet til å lagre noe lokalt, men har ingen sikre kilder på det. Dog, så ville jo det vært logisk i forbindelse med å kunne lagre webapps lokalt istedenfor å laste de ned fra nettet hver bidige gang.

 

Som det er blitt nevnt tidligere i tråden så er nok dette rettet mot mindre teknisk interesserte brukere. (Dvs. en stor andel av internettbrukere.) F.eks tror jeg de fleste jeg kjenner av venner og familie (som ikke er interessert i data, eller ikke har spesielle behov som spill eller unik programvare) hadde kjøpt denne på flekken; om de hadde blitt fortalt at med denne maskinen slipper du alle problemer og plager med installering av programmer, oppdateringer osv. (som de ber meg fikse hele tiden) og kun trenger å konsentrere seg om nettleseren. (som er den de bruker 99% av tiden uansett).

 

Gjør de dette riktig, så tror jeg dette blir meget, meget stort. Nå trenger ikke folk lengre gå til den lokale el-kjeden for å kjøpe seg en dyr desktop med Windows X lisens som de må passe på å oppgradere, re-formatere når noe går galt eller tregt osv.

Lenke til kommentar
Tvilende. Er det 100% nettbasert budre det ikke være noe på disken, ei heller finnes noe lokalt filsystem. Hele OS'et burde da kjøres i nettskyen, og enhetene på maskinen deles til dette. På en måte en RDP variant altså. Dermed ingen grunn til noensinne å oppdatere noe som helst lokalt.

 

Selve Chrome OS-systemet er Linux-basert som kjøres på en lokal datamaskin, men er ellers 100 prosent webbasert

 

ChromeOS støtter SSD disker, og bare SSD disker. Men det ville ikke vært noe vits med støtte for noe som helst av disker om det ikke skulle lagres noe som helst, det skal det. Disken vil også være kryptert, det vil ikke være noe poeng i å kryptere disken om det ikke ligger noe på den av verdi, dvs at filer kan lagres på disk, ikke bare i skyen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Operativsystemet og dens systemfiler vil jo ligge lokalt på maskinen, da på SSD disker (for å øke bootspeed). Det er jo disse filene som blir sjekket ved hver oppstart for uautoriserte endringer på filsystemet. Slike ting som brukerinstillinger og oppsett osv. blir derimot lagret på "skyen". Slik at du kan bare logge inn på en vilkårlig ChromeOS maskin og du vil da få ditt oppsett automatisk, ideelt sett ihvertfall.

Du beskriver jo nesten en standart "nett-pc", det tror jeg blir for tjukt. De burde kunne lage det såpass tynt at det får plass på en standard 1Mb rom brikke (alternativt en mini USB stikke). Kun detektering av enheter og deling av disse mot skyen. 100% nettbasert indikerer 0 behov for snurredisk eller flash.

Gjør de dette riktig, så tror jeg dette blir meget, meget stort. Nå trenger ikke folk lengre gå til den lokale el-kjeden for å kjøpe seg en dyr desktop med Windows X lisens som de må passe på å oppgradere, re-formatere når noe går galt eller tregt osv.

Da må de nok kunne kjøre MSN, MS Office og denslags, hvilket er noe folk synes å tro er med på alle PC'er. Dessuten må det finnes en måte å "manuelt" resette nett-skrivebordet på. Jeg ser for meg at folk trykker "Ja" og "installer" i hytt å gevære på allskens browser add-ons etc. og dermed har brått hele skrivebordet tatt kvelden.

Dette blir vel ett av de stedene det virkelig er trist å måtte opprette en ny "brukerkonto".

Lenke til kommentar

Dette blir spennende. Neppe noe for alle, men for folk med begrenset behov for PC og som stort sett kun skal ha noen få basistjenester blir vel dette midt i blinken, tror jeg. Vi skal heller ikke se bort fra at nettskyen vil bli mer fristende etter hvert som man utvider med flere typer applikasjoner i fremtiden også. Allikevel tror jeg ikke det vil skje så mye i den retningen før hastigheten på nettet har blitt såpass høy at hvermansen kan få en akseptabel brukeropplevelse i mer avanserte applikasjoner. Hvis ting lagger for mye, eller man må vente i mange sekunder på at ting skal skje, får nok ikke nettskyen det publikumet den bør ha for å bli en stor suksess.

 

Nå er ikke nettsky-OS noe nytt i seg selv. Selv har jeg testet g.ho.st "OS" en stund. Eller bare ghost, for letthets skyld. Min ghost-desktop kan sees nedenfor. Desktopen kan selvsagt kjøres i fullskjermmodus uten kanter. Men jeg skriver OS i gåseøyne fordi ghost foreløpig bare er en samling med smarte ajax- og javascript-moduler som kjører i en nettleser. Det OS-et jeg egentlig bruker hver dag går bak nettleseren. Ghost bli således neppe noe mer enn et testobjekt her hos meg.

 

ghost.jpg

Klikk på bildet for å se full størrelse

 

Men Google Chrome OS blir noe annet en dette, så de kan ikke sammenlignes direkte. Jeg vil allikevel oppfordre folk til å prøve ut ghost. De har fikset en god del barnesykdommer nå og ting går raskere enn før.

 

Når det gjelder behovet for oppdateringer og oppgraderinger i Chrome OS, så kan jeg ikke se at det i prinsippet vil bli noen forskjell fra hva vi er vant med i dag. Riktig nok vil behovet for applikasjonsoppdateringer/oppgraderinger bli borte, da det vil gå automatisk på nettskytjeneren, men lokalt på klientens maskin vil det fremdeles gå ting som kan bli for gamle eller foreldet. Nettleseren vil være gjenstand for både oppdateringer og oppgraderinger, og Linux-operativsystemet under vil før eller siden måtte oppgraderes i hvertfall.

 

Jeg mener vi først og fremst skal tenke på Chrome OS som et alternativ til Windows Azure, for brukere som kan greie seg med bare nettskyapplikasjoner. Etter min mening blir Chrome OS et bedre alternativ - det blir lett, raskt og gratis, samt åpen kildekode. Det vil være enkelt og billig for leverandører av Nett-PC-er å installere Chrome OS. Microsoft vil sikkert komme med en ferdig Azure-løsning som kan brukes på Nett-PC-er sammen med den enkleste og letteste Windows-varianten, men det blir verken gratis eller åpent. Dessuten har jeg tro på at Google klarer å lage en mer komplett og integrert nettsky enn Microsoft.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Dette er vel først og fremst en naturlig videreutvikling av Express Gate o.l. OS.

Bortsett fra at EG kjører ting lokalt og sånn sett bare er et mini-os, dette er vel mer et fjern-os.

Lenke til kommentar
Dette er vel først og fremst en naturlig videreutvikling av Express Gate o.l. OS.

Bortsett fra at EG kjører ting lokalt og sånn sett bare er et mini-os, dette er vel mer et fjern-os.

 

Joda, men EG er også først og fremst ett OS som er laget for å åpne kontakten mot nettet raskest mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...