Gå til innhold

Halvblodsprins i høydefinisjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke godt å si. Jeg kan ikke huske så mye støy fra kinoutgaven, men jeg har kanskje det inntrykket fordi bildet på kino er litt ute av fokus og på filmrull, i motsetning til en digital kopi med sylskarpt bilde rett foran meg hjemme i stua. Digitalisering byr på kvalitetstap, men dette betyr ikke nødvendigvis at det forekommer støy. Dette blir uansett umulig å si så lenge jeg ikke kan se den originale filmen på sitt opprinnelige format og sammenlikne med Blu-ray-overføringen.

Lenke til kommentar

Angående det med forskjellige regissører er egentlig litt spennende. Litt kjipt mtp kontinuiteten, men morsomt hvordan bøkene kan tolkes så til de grader forskjellig.

Er også veldig fornøyd med musikken i filmene, et utrolig viktig element som ofte blir oversett.

Og "ungene" har etterhvert blitt helt ålreite skuespillere.

 

Jeg likte selv seksern bedre enn femmern, men det er nok fordi femmern er vanskelig å filmatisere riktig i henhold til boka.

Lenke til kommentar

Da jeg så sekseren på kino i sommer syns jeg også den var bedre enn femmeren, men et gjensyn med alle filmene nå i høst på Blu-ray gjorde at jeg reagerte sterkt i møtet med femmeren. Ble rett og slett positivt overrasket over gjensynet med den, og da hadde jeg i tillegg lest bøkene i mellomtiden. Jeg er vel litt svak for sentimentalitet og føleri :cool:

Lenke til kommentar

For min del er Halvblodsprinsen en av de mest skuffende filmene av alle til nå, kanskje fordi det er en av favorittbøkene mine, kombinert med høye forhåpninger før jeg så premieren på Colosseum ettersom den fikk så veldig god kritikk?

 

Er ALLTID forberedt på å bli skuffet når jeg går fra bok til film, det er knapt til å unngå at du vil rive deg i håret og irritere deg over et eller annet i løpet av filmen, sånn er det bare, derfor pleier jeg å ha null forventninger og venter bare spent på regissøren sin tolkning og visualisering av boka jeg har kost meg sånn med.

 

 

Filmen gav jo på ingen måte noe godt første inntrykk med en scene som ikke fant sted i boka overhode, og hvor Harry faktisk befinner seg på en tilfeldig togstasjon og forteller Humlesnurr at han liker å bare sture rundt på toget hele sommeren? I boka blir det jo ettertrykkelig presisert hvor farlige tider der er for Harry og hvor viktig det er at han holder seg hjemme i trygghet, dette snur filmen helt på hode fra første sekund?

 

Ellers så ødela filmen det som var det store klimakset i boka for min egen del, nemlig hele Gulla og Harry forholdet, i filmen så skulle du jo tro de var kjærester helt fra starten av, blir ikke på noen måte videreført slik som det var i boka, all den herlige romansen ble totalt ribbet bort.

 

 

Bærer også veldig mye preg av at regissøren forsøker å presse for mye inn, på for kort tid, det går så fort i svingene til tider at selv jeg som har lest boka flere ganger faktisk ble sittende smått forvirret over hvor fort ting gikk til tider.

 

Noe som dog var veldig positivt var at det var overraskende mye bra humor i denne filmen, noe jeg ikke hadde forventet meg så mye av på forhånd, rent visuelt så det hele også veldig imponerende ut og det var på ingen måte noen dårlig film, det var bare det at jeg syntes filmen skuffet voldsomt sammenlignet med boka og bommet grovt på enkelte punker hva historien angår, men om vi skal vurdere den som en enkeltstående film, uavhengig bok og Harry Potter historien bak så gir jeg den tommelen opp.

Lenke til kommentar
Jeg er absolutt ingen ekspert, men jeg syns det var veldig mye støy på de bildene som ble postet. Har sett bedre kvalitet på 700mb divx filer. Eller vil selve BluRay filmen se bedre ut på min Samsung LE32B658?

 

Uten at jeg kjenner denne filmen spesifikt, så er det gjerne mer synlig støy når materialet har høy kvalitet. Blu-ray har så høy oppløsning at en ordentlig transfer gjerne får med grain o.l som kommer når man filmer. En typisk 700 mb divx er uskarp og smører alt dette utover, så man ikke ser det så lett.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er det så vanlig at støy blir introdusert i den digitale kopien? SKulle tro dette kom fra selve filmingen?

Kan støyen være et såkalt usynlig digitalt vannmerke?

 

Hypotetisk sett kan det vel være det, men jeg tror teknologien for dette er bedre enn som så, i tilegg virker det ikke spesielt meningsfylt å legge vannmerke på en konsument-bluray, da får de kostnaden med at hver eneste plate må lages forskjellig, og jeg tror ikke det registreres hvem som kjøper en spesifik plate i butikken heller. Alle filmer har jo større eller mindre grad av grain pga mediet de er filmet på, så jeg vil tro det er det som ligger bak

 

AtW

Lenke til kommentar
I denne anmeldelsen kommer jeg, som dere sikkert allerede har lagt merke til, å bruke de engelske navnene

Har hardware.no gitt deg lov til det? :p

 

Edit; Mener selvfølgelig Edda Media, men for meg er alt hw.no. :p

 

 

Synes de kunne gjort filmene mye lenger. Er jo så masse som forsvinner. :/

Endret av Ståle
Lenke til kommentar

Er litt enig med en kar over meg, filmen var bra i seg selv, men skuffet ganske mye i forhold til boken. Hele greia med Dumbledore ble litt antiklimatisk (i tillegg til at den ikke ga mening, se spoiler nedenfor), og de hadde endret bittelitt for mye for min del. Også enig i at Harry/Ginny romansen ble nedspilt så til de grader, det var ikke fnugg av virkelige romantikk i denne filmen.

Jeg er vanligvis ikke fan av romance hverken i bøker eller filmer, men forholdet de to imellom i bøkene er ofte direkte rørende, og utrolig velskrevet. Lurer på om dette ble nedprioritert fordi skuespilleren som spiller Gulla ikke klarer å bære noen stor rolle?

 

Ang. Dumbledore:

 

Hele greia var jo at rektoren lammet Harry, slik at han ikke skulle gripe inn. Den virkelige Harry ville aldri stå å bare se på at mentoren og bestefarsfiguren hans ble drept, ikke faen. Når det ble slik i filmen så bryter det faktisk med hele Harrys personlighet, og akkurat dette er jo en stor del av temaet til boken, nemlig Harrys mot.

 

I tillegg føles det litt feil at Malfoy liksom klarte å avvæpne Dumbledore selv, i boken klarte han jo bare det fordi Dumbledore var opptatt med å stunne Harry. Men poenget var jo uansett at Dumbledore lot Malfoy gjøre det, så kanskje det får lite betydning.

 

 

Ellers er jeg glad vi får mye ekstramateriale. Er alltid en sucker for intervju med skuespillere og "behind the scenes"-klipp, så gleder meg til dette! :)

Lenke til kommentar
Burde muligens brukt en bedre TV en 50PS3000 til anmeldelser av bildekvalitet?

Hvorfor? TV-en fungerer ganske godt til Blu-ray-filmer. På TV-spill er det derimot betydelig etterslep i bildet på mørke områder.

 

I denne anmeldelsen kommer jeg, som dere sikkert allerede har lagt merke til, å bruke de engelske navnene

Har hardware.no gitt deg lov til det? :p

Det vet jeg ikke. Jeg jobber for Audiovisuelt.no ;--)

Lenke til kommentar
Burde muligens brukt en bedre TV en 50PS3000 til anmeldelser av bildekvalitet?

Hvorfor? TV-en fungerer ganske godt til Blu-ray-filmer. På TV-spill er det derimot betydelig etterslep i bildet på mørke områder.

 

Joda, men med tanke på hvor stor forskjell det er på den og feks en Philips 9803 når det kommer til fargegjengivelse og sorthetsnivå, og med det fokuset det er på bildekvalitet, hadde det sikkert vært greit å ha en bedre TV.

 

Men, for all del, forventer ikke at man skal bruke tv-utstyr til mange titalls tusen. Og selv om PS3000 imo ikke er helt til reviews har jeg egentlig ingen innvendinger mot det som er skrevet mtp bildekvalitet ;)

Endret av Corporal Clegg
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...