Gå til innhold

Chrome OS klar i denne uka?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Google har vært flinke til å mystifisere OSet sitt. Jeg er i hvert fall spent på detaljene angående programvare-kompatibilitet (rpm/deb/biblioteker) og koblingen mot ulike nett-tjenester.

 

What can we expect? Driver support will likely be a weak point. We’ve heard at various times that Google has a legion of engineers working on the not so glamorous task of building hardware drivers. And we’ve also heard conflicting rumors that Google is mostly relying on hardware manufacturers to create those drivers. Whatever the truth, and it’s likely in between, having a robust set of functioning drivers is extremely important to Chrome OS’s success.

Det skal være basert på Linux-kjernen og er vel dermed forventet å få minst like god maskinvarestøtte som Linux? I så fall vil jo støtten være svært god.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det, så vil Chrome OS komme med et nytt vindussystem. Det første jeg tenker på da er et vindussystem som ikke er er kompatibelt med X11-protokollen. Dermed er alle eksisterende widget-toolkits og rammeverk som Qt og GTK utelukket siden disse enten bygger på XLib eller XCB.

 

Maskinvarestøtte som utelukkende grunner i drivere i kjernen burde være uforandret, men det spøker mer for grafikkdriverene.

 

Men: Dette er bare spekulasjoner. Tiden vil vise hvilken grad av kompatibilitet Chrome OS vil ha med eksisterende Linux-baserte operativsystem.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Jeg tviler dessverre på at de kommer til å bruke så mye av den "nåværende GNU/Linux" stacken. Altså litt ala Android. Dette er synd da det ikke medfører videre utvikling for upstream prosjekter. F.eks. som Manuel nevner, tviler jeg også på X11 støtte. Og hva med glibc? Blir det noe GNU igjen, eller kun Linux kjernen og en helt egen/ny stack over? Deles noe av kodebasen med Android?

 

Mye vi lurer på. Blir spennende og potensielt skuffende.

Lenke til kommentar

Tja, vi har jo Wayland, som er et friskt pust rundt Xorg, men som enda har langt igjen. ( Phoronix har skrevet en del om dette prosjektet )

 

Jeg mener det vil være en tabbe om de erstatter veldig mye av eksisterende programvare med sin egen, som i Android.

 

Selv om X har fått mye kritikk, betyr vel ikke det alltid at kritikerne vet hva de snakker om? Det største problemet for X.org er at det er så få utviklere. Det vil ikke nødvendigvis bedre seg om man starter fra bunnen av. Nå har det endelig forhåpentligvis blitt orden på release schedulen, og det er jo veldig bra.

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Nå er da X unektelig stor, tung og gammel. Iallefall deler av koden. Men jeg er ikke alltid enig i at vi bør finne på noe nytt, revolusjonsmetoden. I "verste" fall kunne google forket X til en light versjon tilpasset dem.

 

Wayland har har vel ikke, iallefall foreløpig, noen ambisjoner om å erstatte X på desktop, men kanskje embeded. Ser uansett spennende ut.

 

X er vel en av de få som fortsatt har "monopol" på deskopen (?)

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Jeg ser for meg et operativsystem hvor hele grensesnittet er web-basert. Med det mener jeg at alt fra pålogging (med Google konto selvfølgelig) til avslutning er nettsider, enten noen av disse er lokale eller på nett.

 

Selve desktoppen kan være en nettleser i fullskjerm, og da kanskje din personlige redigerbare Google portal. Google sine lagringstjenester, kart, søk, bildebibliotek, Google dokumentprogrammer (tekstbehandling, regneark, skjemaer mv.) lyser stort opp.

 

Linux delen reduseres til bare å omfatte grunnleggende operativsystemfunksjoner slik som: diskoperasjoner, drivere, prosesser og allokering til prosessoren, minnehåndtering og allokering osv.

 

Er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar
Jeg ser for meg et operativsystem hvor hele grensesnittet er web-basert. Med det mener jeg at alt fra pålogging (med Google konto selvfølgelig) til avslutning er nettsider, enten noen av disse er lokale eller på nett.

 

Selve desktoppen kan være en nettleser i fullskjerm, og da kanskje din personlige redigerbare Google portal. Google sine lagringstjenester, kart, søk, bildebibliotek, Google dokumentprogrammer (tekstbehandling, regneark, skjemaer mv.) lyser stort opp.

 

Linux delen reduseres til bare å omfatte grunnleggende operativsystemfunksjoner slik som: diskoperasjoner, drivere, prosesser og allokering til prosessoren, minnehåndtering og allokering osv.

 

Er jeg helt på jordet?

 

Problemet sånn jeg ser det, er at dette vil føre til at datamaskinen blir helt verdiløs uten en internettforbindelse.

Lenke til kommentar
Problemet sånn jeg ser det, er at dette vil føre til at datamaskinen blir helt verdiløs uten en internettforbindelse.

 

Det er ikke så mye å bruke en datamaskin til nå om dagen dersom nettet ikke virker. Datamaskinene og måten vi bruker dem på er endret, og egentlig er de like ubrukelige som en mobiltelefon uten nett. Man kan riktignok spille litt, men det er stort sett det. Til og med musikk mv. (jf. Spotify) trenger man nå nett-tilgang.

Lenke til kommentar
Problemet sånn jeg ser det, er at dette vil føre til at datamaskinen blir helt verdiløs uten en internettforbindelse.

 

Det er ikke så mye å bruke en datamaskin til nå om dagen dersom nettet ikke virker. Datamaskinene og måten vi bruker dem på er endret, og egentlig er de like ubrukelige som en mobiltelefon uten nett. Man kan riktignok spille litt, men det er stort sett det. Til og med musikk mv. (jf. Spotify) trenger man nå nett-tilgang.

 

Riktignok spille litt? Så tekstbehandling, bilde- og videoredigering, høre på CD-er går ikke uten nettilgang? Syns den blir å dra realiteten litt langt. Det er mye man fremdeles ikke trenger nettet til. Dessuten hadde i hvertfall jeg hatt store betenkeligheter med å legge alt av personlig informasjon på google's servere som et sentralt lagringssted. Men nå er jeg kanskje i overkant paranoid da...

Lenke til kommentar
Jeg ser for meg et operativsystem hvor hele grensesnittet er web-basert. Med det mener jeg at alt fra pålogging (med Google konto selvfølgelig) til avslutning er nettsider, enten noen av disse er lokale eller på nett.

 

(...)

 

Skulle de gjøre noe «nytt og revolusjonerende» på linux-desktopen, er det ikke unaturlig å tro at det ville gå i den retningen. Vi får se...

Lenke til kommentar
Problemet sånn jeg ser det, er at dette vil føre til at datamaskinen blir helt verdiløs uten en internettforbindelse.

 

Det er ikke så mye å bruke en datamaskin til nå om dagen dersom nettet ikke virker. Datamaskinene og måten vi bruker dem på er endret, og egentlig er de like ubrukelige som en mobiltelefon uten nett. Man kan riktignok spille litt, men det er stort sett det. Til og med musikk mv. (jf. Spotify) trenger man nå nett-tilgang.

 

Innen det jeg bruker datamaskinen til, foregår det aller meste off-line. Jeg bruker stort sett internett til dette forumet, spotify, og laste opp dolumenter i ny og ne. Jeg sitter ikke aktivt og jobber mot internett, så det hadde vært fint om datamaskinen er brukbar uten nettilgang også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...