Gå til innhold

Test: Canon EOS 7D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"...eller for den profesjonelle som ikke kan forsvare å bruke over 30 000 kroner"

 

Jeg tror kanskje artikkelforfatteren bør sjekke prisen på 5D. Jeg kjøpte min MK II for ett år siden (om 3 uker), og det kostet da 29.980,- med 24-105 i kit.

 

Prisguide.no lister 5D MK II til 18990,- så det er kanskje en idé å trekke fra 10 lapper i overskrift og tekst?

Lenke til kommentar
"...eller for den profesjonelle som ikke kan forsvare å bruke over 30 000 kroner"

 

Jeg tror kanskje artikkelforfatteren bør sjekke prisen på 5D. Jeg kjøpte min MK II for ett år siden (om 3 uker), og det kostet da 29.980,- med 24-105 i kit.

 

Prisguide.no lister 5D MK II til 18990,- så det er kanskje en idé å trekke fra 10 lapper i overskrift og tekst?

 

Nå er det to forskjellige kamera. 7D er klart å foretrekke fremfor 5D i endel situasjoner - og omvent i andre.

Dog det slo meg også, det du tar opp her...

(ser JP har kit med 24-105 til 26990,-)

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel heller om 5D regnes som et profesjonellt kamera? mange vil vel mene at mangel på værtetting* og lav hastighet gjør at den ikke er det.

 

Tom

 

*) Det vil si - det blir hevdet at 5D ikke er så veldig værtettet; men jeg mener å ha lest at den også har værtetting på nivå med EOS 1N. I såfall bortfaller det argumentet

Lenke til kommentar
Spørsmålet er vel heller om 5D regnes som et profesjonellt kamera? mange vil vel mene at mangel på værtetting* og lav hastighet gjør at den ikke er det.

 

Tom

 

*) Det vil si - det blir hevdet at 5D ikke er så veldig værtettet; men jeg mener å ha lest at den også har værtetting på nivå med EOS 1N. I såfall bortfaller det argumentet

 

Ikke så ofte det regner i studio :p

 

Ikke alle trenger værtetting eller serieopptak.

Lenke til kommentar
"...eller for den profesjonelle som ikke kan forsvare å bruke over 30 000 kroner"

 

Jeg tror kanskje artikkelforfatteren bør sjekke prisen på 5D. Jeg kjøpte min MK II for ett år siden (om 3 uker), og det kostet da 29.980,- med 24-105 i kit.

 

Prisguide.no lister 5D MK II til 18990,- så det er kanskje en idé å trekke fra 10 lapper i overskrift og tekst?

 

Det er vel 1D som er det naturlige alternativet for 7D, og det ligger på nesten 40000 for siste versjon.

Lenke til kommentar

Tja, hva skal en si til denne testen? Synes den var noe rotete og litt vanskelig å få tak på. Vektlegging av batteriluker og kortluker enda? Er disse egentlig noen problem på noen hus i dag? Og hvorfor bruke et RAW-program som egentlig enda ikke har full støtte mens produsentens eget følger med og har? Sitat: " Men målingene våre i Imatest gir langt bedre resultater ved bruk av Canons programvare. Det kan tyde på at Camera Raw ikke er helt moden ennå."

 

"Er det noe man savner i det hele tatt? Det er i så fall ikke mye. Man ønsker seg selvfølgelig den samme høye bildekvaliteten som man finner på fullformatkameraer, men det er naturligvis ikke realistisk å forvente av et crop-kamera."

 

-->Nei, logisk så hvorfor ta med det selvsagte som gjelder for alle crop-hus? Og å ta med sammenligningen med 5DII er vel kun for en kurositet å regne? crop mot crop og ff mot ff er vel det logiske i slike tester, så kan en lage en egen test om crop vs ff vel?

 

"På ISO 3200 ser vi egentlig akkurat det samme tendensen som på 1600. 7D klarer seg bra, ikke fordi det er lite støy, men fordi den har høy oppløsning, og mye detaljer blir bevart. Støynivået er fortsatt omtrent som på 50D, men et godt hakk bedre enn på D300."

 

--> Fikk ikke 50D gjennomgå vs D300 på støy tidligere? Nå er det bedre enn D300 på støy? (noe man jo ser og)

 

Kjøttet på beinet for egen del kontra 50D i praksis (som er en relevant sammenligning for mange) er vel omtrent som følger:

 

Bildekvalitet: Bittelitt mer detaljer på 7D ellers lik.

Fokus: Betydelig(?) bedre enn 50D.

 

Det er vel det det koker ned til? (ja og video da, men nå ser jeg på det som et "fotografiapparat")

 

At Canon er dyktige på jpg-konventering i kameraet er vel kjent fra før av og at det da kanskje er mindre å hente på RAW der enn på kameraer fra andre produsenter.

 

Det positive med denne testen for egen del (vurderer å oppfradere fra 50D) er vel at det ble noen svar på det med følgefokusen på bevegelige mål, dvs at den er (mye?) bedre på 7D. Resten av testen ble vel rotete synes jeg og vanskelig å helt få tak hva man egentlig mener?

 

Tor

Lenke til kommentar

Skjønner ikke kommentarene om 5D og 7D. Den originale 5D er for meg å se langt foran 7D i bildekvalitet, og for meg teller det mer enn et lang rekke features jeg uanset har klart meg uten..

 

7D er grei den hvis du av en eller annen grunn absolutt ikke vil ha fullformat.

 

Jeg vet ikke hva forfatteren ligger i "hotteste kamera", kanskje at det er det nyeste? For at dette skulle være det beste kamera til under 30.000 er en så åpenbar feilaktig påstand at vi ikke trenger å diskutere det.

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
Kameraet benytter da vanlig kontrastbasert fokus, slik som på kompaktkameraer og Microfourthirds-kameraer. Men fokusen er mye tregere enn på noen av disse. Vi vet ikke hvorfor, men forventer store forbedringer. Panasonic GF1 fokuserer svært raskt med denne metoden, og vi ser ikke hvorfor Canon skulle gjøre det noe dårligere.
Hm. Det er vel ikke bare kamerahuset som bestemmer, jeg mener å ha lest at konstruksjonen av optikken spiller en rolle også. Canon-optikk er optimalisert for fasedetekterende fokus, mens mFT-optikk er optimalisert for kontrastdetekterende. Så mFT bør yte bedre på den fronten.

 

Hvordan yter egentlig autofokusen på GF1 med FT-optikk og adapter?

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Artig. For dog fremdeles bakoversveis av 5D sine høy-iso tester. Helt utrolig. Ville håpet å se 7D litt nærmere, men men.

 

Med tanke på at du her sammenligner FF med crop, (noe som egentlig blir feil) så synest jeg faktis de er ganske nære .

 

Nå klarte akam å teste fokusen litt ved å ta bilder av biler, regner med at det finnes biler der du bor snekker'n? (snøscootere gjør og nytten dersom biler er sjeldne :p )

 

Så.. husj ut med deg gutt og ta bilder av kjøretøyer! Finn de minste og raskeste du kan, er vel noen som tør guffe på der opp og? :tease:

Mc'er? De pleier jo ikke ha fartsgrenser? (Snekker, sjarker og ferger duger ikke :D ) Litt pinlig at akam klarte det før deg, hehe..

 

Tor

Lenke til kommentar
Artig. For dog fremdeles bakoversveis av 5D sine høy-iso tester. Helt utrolig. Ville håpet å se 7D litt nærmere, men men.

 

Med tanke på at du her sammenligner FF med crop, (noe som egentlig blir feil) så synest jeg faktis de er ganske nære .

 

Nå klarte akam å teste fokusen litt ved å ta bilder av biler, regner med at det finnes biler der du bor snekker'n? (snøscootere gjør og nytten dersom biler er sjeldne :p )

 

Så.. husj ut med deg gutt og ta bilder av kjøretøyer! Finn de minste og raskeste du kan, er vel noen som tør guffe på der opp og? :tease:

Mc'er? De pleier jo ikke ha fartsgrenser? (Snekker, sjarker og ferger duger ikke :D ) Litt pinlig at akam klarte det før deg, hehe..

 

Tor

 

 

Nei ikke pinelig i det hele tatt, her er flust med glis etter veiene (husk fiskere tjener fett) :) og fart har de også,derfor politiet har måttet intensivere kontrollene i området.

Men biler er ikke mitt fotoobjekt, så jeg tviler sterkt på at du vil se slike bilder fra meg :cool:

Lenke til kommentar
Artig. For dog fremdeles bakoversveis av 5D sine høy-iso tester. Helt utrolig. Ville håpet å se 7D litt nærmere, men men.

 

Med tanke på at du her sammenligner FF med crop, (noe som egentlig blir feil) så synest jeg faktis de er ganske nære .

Ja dårlig er det ikke, og at 5D er FF er vel hoved grunnen, men det forandrer jo ikke faktum. Trodde faktisk at 5D også hadde mindre (rund en 12) MP enn 7D, men det var jo faktisk omvendt :p

 

Fin bilde samling forresten :) Så dine siste bilder med 7D og, veldig bra! Der fikk mann jo litt bedre inntrykk av hvordan bilder på de iso verdiene faktisk blir, og det var jo fantastisk. 1600 så jo helt perfekt ut, 6400 kunne mann skimte var høy iso, men det er jo til gjengjeld veldig høy også.

Lenke til kommentar

Synes det er utrolig at artikkelforfatter ikke fokuserer mer på videomulighetene med 7D. Folk går jo mann av huse for å få tak i dette - og da ikke bare på grunn av gode stillbilder. 5D mangler jo mange oppløsninger og fps'er når det kommer til video, så når 7D nå kommer med 720p i 24/25/30/50 og 60fps, så er det absolutt brukbart! Samme med 1080p i flere hastigheter enn 5D også.

 

Kombinert med meget god lysfølsomhet så er det bare å sette i gang hvis du er interessert å lage film med bruk av eksisterende lys, eller HD i slowmotion. Lette å filme i 60/50fps og vis det i 25 fps. Perfekt for ski, vann osb.

 

Bare se hva SNL gjorde i USA:

http://www.photographybay.com/2009/11/13/s...mark-ii-and-7d/

 

Og hva Philip Bloom greier:

http://philipbloom.co.uk/

http://philipbloom.co.uk/2009/11/05/new-sh...anon-7d-in-24p/

http://vimeo.com/philipbloom/videos

http://vimeo.com/7260070

 

Synes det er utrolig at artikkelforfatteren ikke ser at DSLR nå står klare til å forandre filmmulighetene til svært mange - alt som nevnes er bare litt om oppløsningene og hastigheten. Kameraet (sammen med 5D) er jo en yndling for svært mange filmmakere allerede.

 

Mvh.

 

- Øystein -

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...