Gå til innhold

Test: True Image Home 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En gang i tiden har jeg kjøpt True Image. Syntes det fungerte greit.

 

Nå har jeg imidlertid blitt så gammel, at jeg syntes Clonezilla er supert. Enkelt, kjapt og fleksibelt. Og gratis. Men det har en høyere terskel enn True Image, det er klart.

 

Husker at min versjon av True Image (9?) var veldig rask når man skulle reinstallere en partisjon. Det er jo allright.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hater pr. maskin lisensieringa til Acronis, har du flere maskiner blir det fort farlig dyrt. Bruker Miray's HDClone isteden, funker helt greit.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Før brukte jeg Areca (gratis sak), men hadde noen problemer med at den ikke alltid ville gjøre backup riktig - og hva verre var: den feilet når den skulle gjøre restore!

Kjøpte Acronis True Image for, tja, omkring et halvt år siden, med henblikk på å håndtere backup (fil-basert, ikke full harddiskspeiling).

Hadde hørt mye godt om den, men må si at jeg ble svært skuffet! Jeg logger meg ikke inn som Administrator på maskinen min, hvilket medførte at True Image ikke lot meg kjøre backup i det hele tatt (dog uten å gi meg noen feilmelding på at det var det som var problemet)! Måtte logge meg inn som Administrator for å få tillatelse til å kjøre backup.

Nå har jeg brukt SyncBack fra 2BrightSparks (http://www.2brightsparks.com/) i lengre tid - først for å synkronisere et par harddiske, men i det siste også for backup. Jeg syntes SyncBack Freeware var et så fremragende produkt, at jeg oppgraderte til Pro-versjonen (den gratis Freeware versjonen, gjør jobben bra når det gjelder synkronisering - vet ikke hvordan den klarer seg på backup).

Så etter min mening: Skygg unna True Image og gå for SyncBack, hvis du ikke skal speile hele harddisken da. Last ned gratisversjonen først og test.

Lenke til kommentar

Har dessverre opplevd korrupte backupfiler med Trueimage i enkelte versjoner, så gikk jeg over til DriveImageXML, men det ble for mye knot med å stole på bartPE. Nå tester jeg ut Paragon Backup, foreløpig ingen problemer, men jeg har lest noen negative kommentarer på bl.a. dinside.no, windows starter ikke opp etter install osv.). Hadde vært interessant å sett en test av Paragon i forhold til Trueimage.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Du merker det først når du trenger fila. Du har mulighet for å verifisere image når du vil, men selv da har jeg opplevd at det har vært korrupt når det er verifisert.

 

Et par ganger har det funka ved å prøve å kjøre image på nytt.

 

Acronis ble rett og slett for irriterende etterhvert. Det som tok kaka var når vista kom. Kjøpte en som skulle støtte vista. Problemet var at det overhode ikke klarte recovery som de lovet. Dette ble rettet, men ikke oppdatert for oss (tror det var versjon 10), og man måtte betale for nye for å få det til å funke. Da fant jeg en annen leverandør av image. Det er jeg i grunn glad for i dag.

Lenke til kommentar

Noen som spurte om True Image sammenlignet med DriveImage XML...

 

Det er noen år siden jeg testet... Da lastet jeg ned DriveImage XML først, ble frustrert og endte opp med å bruke True Image i stedet. Acronis-programvaren er brukervennlig og god. Også sammenlignet med Partition Magic, hvis det er et referansepunkt.

Lenke til kommentar

Fungerer dette programmet, eller noen av de nevnt i kommentarene bra på linux?

Har en kamerat som trenger litt hjelp, og han bruker linux. Men jeg kan fint lite om linux.

 

Prøvde med Norton Ghost, men da ble det bare tull..

 

Skjermen fylte seg med "GRUB GRUB GRUB GRUB...."

Lenke til kommentar

Er svært godt fornøyd med TrueImage, bruker det til hybridbackup (både image og filer) som krypteres, legges på NAS og som så derifra offsite kopieres til en ftp server. Fungerer glitrende, aldri hatt korrupte filer. Image formatet er også kompatibelt med Acronis' andre produkter og 3.parts produkter som støtter .tib, og de er det en del av. Har du f.eks en maskin som har krepert og du trenger å få opp tjenesten den kjører inntil du får byttet ut maskinvaren? Fyr opp VMware Workstation eller player, mount .tib fila i en VM og der er'n i gang :)

Lenke til kommentar

Litt trist for dem at Windows 7 kan ta image av seg selv da. Jeg kan verifisere at det fungerer forresten, Windows 7 sin image-backup altså. Jeg tok et image av hele OS-disken, brant ut medfolgende boot-CD og klonet det inn på en annen pc (identisk pc). Under 50 minutter tok hele prosessen fra jeg fant fram ekstern disk til å ta backup på til PC nummer 2 bootet med klonet Windows 7.

 

Men jeg regner kanskje med at det ligger litt mer funksjonalitet i True Image Home 2010, men hvorfor kjøpe når noe man allerede har?

 

--

Øystein

Lenke til kommentar

50 minutter?

 

Det tar maks 10 min med shadowprotect å boote opp og ta imag, og maks det samme på kloning.

 

Men jeg har et tips. Når man partisjonerer med win 7 installasjonen, legger den til en system reserved partisjon på 100mb. Dette skjer ikke om du bruker eksisterende partisjon, eller bare formaterer den. For å kunne klone og få recovery uten for mye kluss er det derfor å unngå å få denne system reserved partisjonen når man bruker 3 parts image.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ser ut som om alle dere kjører backup fra maskinen som har feilet, er det noen som har erfaring med å kjøre backup på en enkelt maskin av flere harddisker. Noe vi ofte gjør (plukker ut harddisken pga defekt hovedkort eller andre feil) speiler den. Sender maskin inn til rep. og speiler imaget tilbake på ny maskin når maskinen kommer tilbake fra rep.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...