Gå til innhold

Apple stopper nett-PC-hack


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apple er jaggu meg den særeste produsenten jeg vet om. Greit de gjør som de vil, og jeg som kunde holder meg lengre og lengre unna.

 

Man mister fokuset til slutt på de de skal, nemlig å lage et brukervennlig og stabilt produkt ved å hele tiden bruke masse ressurser på å fjerne muligheter, kopisperrer osv hele tiden.

 

Hva taper Apple egentlig på at man kan kjøre dette på Atom??

Lenke til kommentar
Er det ikke sånn i Norge at en lov sier du kan innstallere det over alt?
Nei.

 

Eller var det Iphone det var sur med angående norske lover?
Nei.

 

Apple var de første med åpne system.
Feil.

 

Nå har de blitt et selskap som kun tenker penger, og lukker systemene sine.
Feil. Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva som er problemet her.

 

Apple lager noe og beskytter det. Det er DERES produkt som de har lov å gjøre hva de vil med slik som jeg ser det. De lager et produkt som du må betale for og de sørger for at du jaggu må betale for det på en eller annen måte.

 

Du kan skaffe deg piratkopi av OSX men allikevel må du ha hardware som støtter det og på denne måten har Apple gjort det slik at de får penger uansett. I tillegg er 250kr for oppgradering til Snow Leopard ekstremt mye penger i forhold til de 2500kr som du må punge ut for å gå over fra Vista til Windows 7 Ultimate for eksempel. Klag heller på det... Men vent, tusenvis av folk gjør det allerede...

 

Så, hvis du oppfinner noe bra og ønsker å tjene penger på det, ville du gitt det til hele verden gratis så dem kan gjøre hva de vil med det ELLER ville du beskyttet produktet ditt?

 

Det blir det samme som å klage på at alle de produsentene av hvilket som helst Software i verden som krever at du betaler for det. De driver jo firma for å TJENE penger til tross for alt.

Lenke til kommentar
Neivel mr.wiseguy, har du en begrunnelse bak de påstandene dine?
Hmm, da jeg leste innleggene dine så fikk jeg et bestemt inntrykk av at du slett ikke er opptatt av begrunnelser.

 

Men OK:

1. Apple har aldri lagd et desktop-OS som fra deres side er åpent for installasjon på annet enn deres egne datamaskiner. Mac OS før OS X var faktisk låst til Apples egen hardware i langt sterkere grad enn det Mac OS X er.

På den annen side har Apple aldri lagt hindringer i veien for installasjon av andre OS på deres hardware, men de har aldri lagt så godt til rette for det som nå - gjennom industristandard CPU og annen hardware som følger uavhengige standarder, samt Boot Camp.

Man Apple var altså ikke først med "åpne system", siden en Mac med Mac OS aldri pr. definisjon har vært et åpent system, og det var heller ikke Apple I og II.

 

2. Apple tenker på å tjene penger, men de tenker ikke kun på å tjene penger. Ledelsen i Apple tenker enormt mye på å lage fantastisk gode produkt - det er målet, pengene er et middel. Toppsjefen har mer penger enn han noen gang rekker å bruke, så det er en helt annen personlig motivasjon enn det å tjene mer penger som driver Steve Jobs:

"I used to be the youngest guy in every meeting I was in, and now I'm usually the oldest. And the older I get, the more I'm convinced that motives make so much difference. HP's primary goal was to make great products. And our primary goal here is to make the world's best PCs -- not to be the biggest or the richest.

 

We have a second goal, which is to always make a profit -- both to make some money but also so we can keep making those great products. For a time, those goals got flipped at Apple, and that subtle change made all the difference. When I got back, we had to make it a product company again."

 

Så venter jeg spent på din begrunnelse for å hevde det motsatte...

 

Må si Apple er å karakterisere som forbrukerfiendtlig der LilleMyk bare er vanskelig. Det blir likevel Mac til jul. Gleder meg sykt til Linux/BSD kommer opp på samme brukervennlige nivå teknisk sett.
Foreslår at du ser på Microsoft der de produserer hardware, f.eks Zune og Xbox...er nok ikke forbrukervennlig åpenhet og frihet som preger de produktene, det er mer proprietært og lukket enn noe Apple lager. Eller du kan se på installasjonsprosedyren for OS X - ingen krav om kryptiske lisensnøkler - sammenlignet med lisensierings- og verifiseringshelvetet i Windows... Endret av WheelMan
Lenke til kommentar
Skjønner ikke hva som er problemet her.

 

Apple lager noe og beskytter det. Det er DERES produkt som de har lov å gjøre hva de vil med slik som jeg ser det. De lager et produkt som du må betale for og de sørger for at du jaggu må betale for det på en eller annen måte.

 

Problemet er vel at folk mener de oppfører seg fårlig mot forbrukere, det står man jo helt fritt til å mene. Selskap må ikke begå lovbrudd for at folk skal være misfornøyd med hvordan de oppfører seg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sakens kjerne er at Apple lager et knakende godt operativsystem som veldig mange vil kjøre. Problemet er at maskinene OS X kan kjøres på, verken passer majoritetens budsjett eller bruksområder. Et godt eksempel er netbooks, der Apple er totalt fraværende.

 

Jeg er enig i at Apple ikke har noen forpliktelse til å gjøre at Mac OS X fungerer med Intel Atom, samtidig er det veldig fiendtlig å spesifikt ødelegge for Atom-brukerne, når det faktisk fungerte fint før.

 

Sitter selv på en MacBook, som jeg kjøpte i stor grad på grunn av operativsystemet. Skulle gjerne hatt muligheten til å kjøre OS X på noe med matt skjerm og med heftigere skjermkort for eksempel.

Lenke til kommentar
Gleder meg sykt til Linux/BSD kommer opp på samme brukervennlige nivå teknisk sett.
Jepp, dessverre er det en del brikker igjen. Fra min synsvinkel er gjenstående problemer knyttet til proprietær programvare (skjermkortdrivere, Sun Java, flash, MS basert video på nett, dvd koding, fonter) og hardware støtte (råtten bios, diverse skrivere, USB-dingser, skjermkort, firmware). Den dagen maskiner kan kjøpes uten windows og med offisiell støtte i linux skal jeg ta en bråjup dram.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...