Gå til innhold

Ricoh med utskiftbar sensor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ideen er god. Og spændende hvilke moduler der kommer til.

Hvis det er tænkt fleksibelt nok, er der jo stort set ingen grænser.

Kunne jo tænke minimalt bagmodul der koblede den direkte via usb til en bærbar. Altså uden skærm, batteri og hukommelse. Eller omvendt et der også var mobiltelefon/pda

 

Men det bliver spændende at høre noget mere om dimensionerne. For man kan jo frygte at det giver så meget spildplads at man får et stort kompaktkamera i forhold til funktionalitet. Med det kompakte modul skal det jo helst ikke blive endnu større end deres gx200, som har samme specifikationer.

Men det kunne være fikst hvis man kunne få moduler der gjorde den fra alt som CX1 i den ene ende over gx200 og micro4/3 (som seriksen foreslår) til egentlig spejlrefleks-kompatibelt modul med canon/nikon fatning :dribble:

 

Og måske et dummy-formodul, så bagmodul kan bruges i sig selv til visning af billeder, eller fx mobil/pda uden kamera, hvis ikke man har behov for kameramodul den dag...

 

Og hvis de så laver standarden for tilkobling tilgængelig for andre (med eller uden licensiering), så er der store muligheder.

 

Men det hele hænger jo på størrelse og pris, for hvis hvert modul i størrelse og pris modsvarer det tilsvarende hele kamera, er der jo ikke meget vundet.

 

Men spændende med nytænkningen! :thumbup:

 

...Og kommer til at tænke på at det bliver svært at få klemt ind i jeres produktguide. For er det her et bagstykke uden sensor, og et objektiv med sensor eller to ny kategorier?? :tease:

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar

Objektiver med rød ring skal ha mulighet for HD filming. Mens de uten, har kun VGA. Jeg tipper Ricoh vil holde på denne prinsipen slik at man kan lett se om det er HD eller VGA "modul".

 

Det jeg er mest spent på er om løsningen vil være åpen for tredjeparts produsenter, som f.eks. Sigma.

 

Det som er også nytt at de endelig begyner å markere objektiver etter 35mm tilsvarende, slikt at crop er ferdig kalkulert.

 

Kamerahus vil koste ca. 420 britiske pund, ca. 600 pund for 50mm med sensoren og ca. 300 pund for zoom objektiv med sensor.

 

Kamera + 24-70 vil da komme på ca. 6800,- kr

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
.

.

Kamerahus vil koste ca. 420 britiske pund, ca. 600 pund for 50mm med sensoren og ca. 300 pund for zoom objektiv med sensor.

 

Kamera + 24-70 vil da komme på ca. 6800,- kr

Det var barske priser at åbne med, sammenlignet med cirka £300 for Ricoh GX200 på :eek: lad os håbe at dette ikke afliver ideen inden den overhovedet kommet til verden....
Lenke til kommentar

Modulære kamera konsepter er veldig interessante, men måten som Richo gjør det med å forbinde sensor teknologien med objektivet virker utrolig klønete og lite visjonært.

De burde heller latt senesor modulen være en frittstående modul, og utifra bildet så ville det bare vært en plate.

 

I Richo's konsept så blir du tvunget til å bytte alle objektivene dine den dagen de kommer med en oppgradert sensor teknologi (og det kommer selvfølgelig), selv om objektivene ikke er blitt noe bedre.

 

De burde ha kikket RED litt mer i kortene før de bega seg ut på dette.

Lenke til kommentar

Her får vi det virkelig forvirrende med blanding av gamle og nye navn for sensorstørrelser - hva er størst av eller for den del størrelsesforholdet mellom en 1/1.75" og en 23.6x15.7mm sensor?

 

En spennende idé. Fordyrende å skulle ha med sensoren, men sånn sett kan det gi flere framtidige oppgraderingsmuligheter. Dette blir jo veien mot et modulært kompaktkamerasystem, a la mellomformat, hvor man kan kjøpe optikk, hus og bakstykke hver for seg. :)

Lenke til kommentar

Utrolig morsom løsning. Nesten komisk. Jeg tar meg selv i å humre litt frydefullt når jeg leser.

 

Ulempene

Når man vil bytte sensor og få andre egenskaper (F.eks video) så vil man som regel også få tilpasset nye knapper til formålet. Det går ikke her. Etter hvert som årene går blir nye sensorer bedre og man vil gjerne oppgradere. Men samtidig vil også skjermene forbedres og man vil ha ny skjerm. Da må man jo bytte ut både "bakstykket" og forstykket samtidig og oppnår ikke særlig fordel av modulariteten.

Fordlene

På den andre side kan man fordele investeringen i to porsjoner når man skal oppgradere. Er ny bildebrikke det mest prekære behovet så kjøper man nytt forstykke. Så kan man hoppe over en generasjon bakstykke. Støvfritt kammer er en stor fordel. Noen av ulempene med dagens systemkamera er fokuspresisjon og utviklingen og kompatibilitet av elektriske tilkoblinger mellom kamera og objektiv. Disse problemene unngår man med dette systemet. Brikken og objektivet kan finjusteres bedre enn et system som skal ha mekaniske toleranser på fatningen. Gjenbruk av skjerm og batteri ved oppgradering av forstykke er en god tanke.

 

Jeg liker ideen om modularitet og valgmuligheter utenom det vanlige. Det bidrar på en god måte til evolusjonen av kameraer med en helt egen utviklingsgren. Jeg tror ikke vi kan forvente at dette er "pattedyret" som utkonkurrerer "dinosaurene" med det første, men det er i hvert fall sunt med "biologisk mangfold". (Håper noen tar analogiene)

 

Alternative måter å gjøre noe tilsvarende på er å tilby et kamerahus med batterier som er kompatible med eldre modeller, samt en løs/vippbar skjerm med egen plugg. Da kan batteri og skjerm skiftes uavhengig. Selve plast-grepet er det ikke mange kronene å spare på å gjenbruke.

 

En løsning hverken Ricoh eller andre kan tilby, men som jeg kan tenke meg er bruk av ekstern skjerm som søker. F.eks at man kobler til en høyoppløst 1920x1080 skjerm (15"?) til HDMI-porten og bruker den som søker. Hensikten er å få svært god mulighet til å se dybdeskarphetens virkning live og at flere personer kan se samtidig. Så vidt jeg vet har man ikke mulighet til live søker via programvare på bærbare PCer i dag. De har heller ikke HDMI-inngang.

Lenke til kommentar
Utrolig morsom løsning. Nesten komisk. Jeg tar meg selv i å humre litt frydefullt når jeg leser.

 

Ulempene

.

Fordlene

.

.

Nu ved jeg ikke hvordan bagmodul er konstrueret. Men formentligt er der tale om en integrereret skærm, og knapper, men 'slots' til batteri og memory, som på almindelige kompaktkameraer.

I givet fald der er jo ikke noget der forhindrer at et senere bagmodul med en bedre eller vipbar skærm kan bruge samme batteri. Så 'overhead' ved udskiftning af skærm, er da kun plastichus med knapper, og en smule elektronik, hvis de gamle batterier kan genbruges.

 

Og der er vel heller ikke noget der forhindrer at der senere kommer alternative bagmoduler der giver mulighed for tilslutning af ekstern skærm eller pc.

 

 

HVIS de har designet objektivmoduler snedigt nok, så KUNNE man jo tænke at de var lavet så man senere kunne købe en opgradering hvor man fik udskiftet sensor-chip med en nyere af samme fysiske størrelse, på et autoriseret værksted, uden at det behøvede at koste en formue, men uden at man skal have en unøjagtig konstruktion hvor man selv kan skifte sensor-chip.

 

Ved ikke hvordan produktionsomkostninger er, men jeg ville da tro at objektiv og sensor var langt de dyreste dele, så i det perspektiv er modulet stort. Det optimale ville jo være hvis en kom op med et koncept hvor også chip var uafhængig, men uden de støv og nøjagtighedsproblemer Simen1 husker os på. Da objektivudviklingen er langsom, mens sensor-udviklingen er (eller hidtil har været) hurtig.

 

....Og tænk hvis nu dette bliver en åben og udbredt standard, så der kun findes EN (eller få)type® batteri til kameraer... Lidt som SD og CF efterhånden er enerådende som memory-standarder. Ville det ikke være dejligt...

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar

Ser ut til at Ricoh har tatt alle på sengen her. Har i alle fall aldri sett at noen har ønsket seg noe lignende i "framtidsdiskusjoner".

 

Den modulen med 12 Mpix APS-C CMOS og 50mm med makroegenskaper står da egentlig på egne bein? Potensielt kan jo denne kombinasjonen gi uhyre bra bildekvalitet, - levert fra et system som bare er litt større enn et vanlig kompaktkamera. Hvis alt ellers er på plass ser det jo ut som det perfekte backupkamera...

 

Jeg synes vi kan ane en utvikling mot større og bedre bygde og utstyrte kompaktkameraer (mFT etc). De som på liv og død vil ha noe slankt og lekkert i håndveska/lomma og tar til takke med noe dårligere bildekvalitet kan jo etterhvert bruke mobiltelefonen.

Lenke til kommentar

Absolutt det beste med denne kamera er frihet :dribble: :

1. Til å ta med seg zoom, macro og vidvinkel - alt får plass i jakkelommene.

2. Skifte objektiver on-the-fly. Ypperlig på ferie.

3. Oppdatere deler av kamera uten å sprenge budsjettet.

 

Jeg tipper det blir en stor "community" faktor, med stor bruktmarked. Eneste som kan virkelig ødelegge gleden her er ikke bakover-kompatibel versjon 2...

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
Ser ut til at Ricoh har tatt alle på sengen her. Har i alle fall aldri sett at noen har ønsket seg noe lignende i "framtidsdiskusjoner".

Grunnen til at ingen har ønsket seg in slik løsning, er vel fordi den egentlig er dum. Dette tror jeg er en blindgate.

 

Lukter "En løsning på jakt etter et problem".

 

Tom

Lenke til kommentar

Jepp, dette er tross alt første digitale, kompakte, speilløse APS-C kamera til under 10 000 kr. Modulariteten er en snedig ekstrafunksjon som kanskje ikke spiller så stor rolle for kjøpelysten som for skrivelysten hos journalistene.

 

Når kameraer først skal være modulære, hva synes dere om følgende idé?

Et kamera med følgende moduler:

1. Objektiv

2. Sensor + prosessor + fatning + Wifi (batteri festes til denne modulen)

3. Søkerskjerm + knapper + Wifi

 

Del 1 og 2 fjernstyres fra del 3. F.eks flere meter unna. Eksempelvis kan en eiendomsmegler sende opp del 1 og 2 med fjernstyrt helikopter og bruke del 3 til å komponere et fugleperspektiv-bilde av en bolig. Del 3 må kunne hektes på del 2 for å kunne bruke det som et normalt kamera.

 

Noen moralske og juridiske utfordringer i forhold til faren for ulovlig overvåkning blir det selvsagt...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...