Gå til innhold

WDC lanserer S25


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hmmm... ja, det virker lovlig sent å introdusere SAS snurredisker nå. De kan kanskje lykkes, ihvertfall ei stund, om prisen blir lav nok. SSD koster jo fortsatt flesk om en skal ha litt lagringskapasitet.

 

Altenativt kan jo bedriftene kanskje sjonglere med et "time critical" SSD sett og SAS snurredisker som "volum storage"... (Lurer på om nyere MS SQL servere støtter tabellspesifisert splitting av samme database på 2 disker :hmm: ?)

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Vridningen mot 2.5" lagrinsmedier i servere er større nå enn tidligere og ser ut til å øke.

VR yter bra sammenlignet med 10K SAS disker så jeg finner det ikke merkelig i det hele tatt at WD prøver seg.

Entusiastmarkedet som VR var myntet på er nå SSD territorium og WD har nok merket dette kraftig.

Lenke til kommentar

Tenkte akkuratt det samme, hehe.

Men bra at de begynner med bedriftprodukter som dette uansett, mer konkuranse gir bedre priser, og det liker vi jo alle. :)

 

Derimot har den ikke kjangs mot SSDer rettet mot servere (og de fleste private, for den saks skyld), men dette er dog ikke alltid nødvendig heller, og da er det greit med et rimligere alternativ.

Lenke til kommentar

WD kjøpte opp en SSD produsent som produserer SSDer rettet mot bedrifter, og ikke hovedsaklig datasenter. Silicon drive siktes mot rugged områder som diverse maksiner og roboter i produksjon, kjøretøy, osv. De er laget for å levere god nok ytelse, ikke best, og de er laget for å levere denne ytelsen pålitelig og konsekvent, selv i harde miljøer.

 

Jeg stiller meg også noe spørrende til WDs lansering av 2,5" SAS såpass seint. Dagene hvor masse harddisker ble samlet i RAID eller SAN og short-stroket for IOPS nærmer seg slutten kjapt nå, og de gjenværende høy-ytelse 2,5" SAS diskene vil befinne seg i et krympende marked mellom høykapasitet SATA disker og høyytelse SSDer.

Jeg vil tro at større SATA-basert RAID/SAN aksellerert av SSDer (både NAND og RAM) for hotfiles/cache vil utkonkurrere 2,5" SAS for alt mediarelatert, og bli utkonkurrert av av rene SSD-oppsett (NAND/RAM) for databaser ol.

 

Enten må 2,5" SAS kraftig ned i pris, eller så blir de utkonkurrert av 2,5"/3,5" SATA på kr/GB og W/GB, og SSD på kr/IOPS og W/IOPS. Med økende bruk av cloud og media on demand, og samtidig spesialiserte SSD-akseleratorer for databaser og datasenter synes jeg det ser dårlig ut for 2,5" SAS de neste 3-5 årene, om de blir værende så lenge i annet enn spesielle nisjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...