Gå til innhold

Test: Seasonic X-series 650W


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hatt svinlyst på denne greia til den nye maskinen i lange tider, men den dukker ikke opp i noen butikker før om en stund kan det virke som.

 

Hadde vært morsomt å vite effektiviteten ved 100W og 50W siden maskiner gjerne ligger i dette området ved idle hvis en dimensjonerer for PSU på 650W max.

 

Oklahoma Wolf hos Jonnyguru målte rundt 88% effektivitet ved 60W last. (vel å merke ved 115V spenning).

 

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=...y2&reid=169

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Wow. Jeg er imponert!

 

Hadde vært kult om de hadde satt opp temperaturen for vifteigangsetting en grad eller to også, så kunne man vært helt sikker på å få en, i praksis, vifteløs PSU med en PC som trekker lite strøm.

 

Fra før av har jeg Corsair TX650, som riktignok er Seasonic-produsert (mener jeg å huske). Pent lite lyd fra denne også, men drømmen er selvfølgelig ingen vifter overhodet.

 

Med denne og litt mer eksperimentering med underklokking og spenninger på prosessoren min, så tror jeg kanskje jeg kan komme i mål.

Lenke til kommentar
Har hatt svinlyst på denne greia til den nye maskinen i lange tider, men den dukker ikke opp i noen butikker før om en stund kan det virke som.

 

Hadde vært morsomt å vite effektiviteten ved 100W og 50W siden maskiner gjerne ligger i dette området ved idle hvis en dimensjonerer for PSU på 650W max.

 

Oklahoma Wolf hos Jonnyguru målte rundt 88% effektivitet ved 60W last. (vel å merke ved 115V spenning).

 

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=...y2&reid=169

 

På 220 kan man nok regne med enda en prosent eller to. Silentpcreview har vel goså noen effektivitetsmålinger på lav effekt.

 

Ellers så er jo dette mer eller mindre den ultimate forskyning, ed unntak av pris, høy kvalitet, lav støy. Hva mer kan man be om?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva bør jeg velge:

 

a) Denne

b) Corsair sin 750W modulær

c) MIST sin 1000W modulær

d) Annet?

 

Skal kunne dra nyere skjermkort et par år inn i fremtiden, ikke overklokking. Støynivå er VIKTIG. Kjører 1 HDD og en SSD, kommer ikke flere på lenge. Maks 3x120mm vifter ekstra.

Lenke til kommentar
Den nye X-serien er definitivt Seasonics store tilbakeslag etter en god stund med få lanseringer.

 

Regner med at dette var en glipp, for denne strømforsyningen kan neppe kalles et tilbakeslag.

 

 

tilbakeslag

subst. n tilbakeslag () [tɪlˈbɑːkəʃlɑːg] det at noe går tilbake, det at noe utvikler seg i en uønsket el. ugunstig retning.

Lenke til kommentar
Hva bør jeg velge:

 

a) Denne

b) Corsair sin 750W modulær

c) MIST sin 1000W modulær

d) Annet?

 

Skal kunne dra nyere skjermkort et par år inn i fremtiden, ikke overklokking. Støynivå er VIKTIG. Kjører 1 HDD og en SSD, kommer ikke flere på lenge. Maks 3x120mm vifter ekstra.

 

Uten tvil Seasonic sin - men da gjerne 750 Watteren. Og så vidt jeg vet er Corsair HX750 laget av CWT og ikke Seasonic. Channel Wells Technology er en meget bra produsent, men de er kjent som hakket dårligere enn Seasonic på blant annet støy.

 

Personlig har jeg etter en fundamental utskifting av PSU-er (støy og ustabilitet), bare Seasonic og Corsair built by Seasonic i huset. Ja, jeg har en gammel Antec (built by Seasonic) også. Selv om den er over 6 år, holder den koken som bare det.

 

Mist er vel etter de ryddet opp i sine problemer med dårlige deler, bra valg. Men jeg vet ikke hvem som er reell produsent - noe sikkert noen vet. Personlig er jeg like opptatt av hvem som er reell produsent enn hvilket merke som står på.

 

Nyere skjermkort kommer neppe til å dra mer strøm. Vi er på de feteste på grensen av hva man klarer å få vekk av varme

Lenke til kommentar
*SNIP*

 

Uten tvil Seasonic sin - men da gjerne 750 Watteren. Og så vidt jeg vet er Corsair HX750 laget av CWT og ikke Seasonic. Channel Wells Technology er en meget bra produsent, men de er kjent som hakket dårligere enn Seasonic på blant annet støy.

 

Nyere skjermkort kommer neppe til å dra mer strøm. Vi er på de feteste på grensen av hva man klarer å få vekk av varme

 

Er det denne du snakker om?

 

https://prisguiden.no/produkt/seasonic-x-700-700w

 

Slik jeg forstår det handler forholdet mellom strømforsyning og grafikkort mye om hvor mange ampere det er på 12V railen, eller hvor mange watt man kan ta ut der.

 

Seasonic 650w har 52A på 12V

Seasonic 750W har 62A på 12V

Corsair HX750 har har 62A på 12V

MIST 1000W har 75A på 12V

 

Har nå en Corsair TX750 har 60A på 12V (Byttes pga støy, og ikke modulær er massiv kabelrot).

 

Er det slik at høyere watt = mer ampere? Isåfall, hvor mye er nok, og hvor mye vil være nok i fremtiden? Kan jeg kjøre SLI/CF med GTX285/HD5870 med 60A på 12V? Jeg kommer nok "aldri" til å kjøpe de aller grommeste løsningene, men singel X2 er ikke å utelukke. Sitter idag på GTX260 da ytelse og pris var passelig til mitt behov da jeg kjøpte denne, GTX280 ble for dyr i forhold til hva man fikk..

Lenke til kommentar
Alle kabler kan frigjøres, inkludert hovedkortkontaktene. Du står dermed helt fritt til å velge de kontaktene du ønsker å bruke, om tilfellet er at du bruker denne strømforsyningen som en sekundær enhet.

 

Men bruk av PSU som sekundær enhet krever da uansett en eller annen forbindelse med hovedkortet for at den i det hele tatt skal starte opp sammen med resten av systemet. Jeg klarer liksom ikke helt se poenget med modulære kabler til HK...

Lenke til kommentar
Alle kabler kan frigjøres, inkludert hovedkortkontaktene. Du står dermed helt fritt til å velge de kontaktene du ønsker å bruke, om tilfellet er at du bruker denne strømforsyningen som en sekundær enhet.

 

Men bruk av PSU som sekundær enhet krever da uansett en eller annen forbindelse med hovedkortet for at den i det hele tatt skal starte opp sammen med resten av systemet. Jeg klarer liksom ikke helt se poenget med modulære kabler til HK...

 

Jeg ser ivhertfall poenget med modulære 4-pins/8pins kntakter, det har irretert meg før.

 

AtW

Lenke til kommentar

@Noble:

 

Prisguiden er riv ruskende feil, Seasonic kommer ikke med noen X-700, de kommer med X-650 og X-750. Begge er SLI sertifiserte.

 

Ellers så leverer faktisk X-650 54A på 12V og ikke 52A.

 

Ellers så har de fleste strømforsyninger av kvalitetsmerker omtrent den samme fordelingen mellom 3,3, 5 og 12V. X-650 har faktisk hakket mer enn normalt. Så det er korrekt at antall ampere på 12V er viktig, men jeg tror du vil finne marginale forskjeller mellom de ulike PSU-er. Andre detaljer kan nok være vel så viktige.

 

Det er ellers en feil i testen på første side, nemlig at Seasonic først nå har begynt med en enkel 12V-linje. Seasonic har alltid brukt bare en 12V linje, men splittet opp i "fake" rails. Faktisk er det svært får PSU-er som i realiteten har mer enn en linje, men mange har fulgt ATX-standarden og delt opp denne i flere rails med limiter.

 

Nå bruker HD 5870 ca 160 Watt på 100 % load (testet med Furmark, dvs omtrent som OCCT/Prime, men for GPU). I normal 3D (dvs spill) drar den ca 105 Watt.

 

Load (100 %) for et normalt highend system med HD 5870 2 x HD 5870 vil ligge på ca 660 Watt fra stikkontakt. Spilload ligger noe lavere, faktisk under 500 Watt. Med 85 % effektivitet (som stemmer omtrent med PSU brukt i testene), drar da systemet 564 Watt fra utganger på PSU. En 750 Watt PSU av disse kvalitetsmerkene skulle da faktisk holde. Seasonic er f.eks kjent for å være konservative med målingene, og man har som oftest noe å gå på.

 

Minner meg om gamle Antec TruePower 550 Watt (build by Seasonic). Den dro de faktisk 680 Watt ut av.

 

Edit: Redigert feil angivelse av spesifikasjon

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Load for et normalt highend system med HD 5870 vil ligge på ca 660 Watt fra stikkontakt. Spilload ligger noe lavere, faktisk under 500 Watt. Med 85 % effektivitet (som stemmer omtrent med PSU brukt i testene), drar da systemet 564 Watt fra utganger på PSU. En 750 Watt PSU av disse kvalitetsmerkene skulle da faktisk holde. Seasonic er f.eks kjent for å være konservative med målingene, og man har som oftest noe å gå på.

 

Minner meg om gamle Antec TruePower 550 Watt (build by Seasonic). Den dro de faktisk 680 Watt ut av.

 

Du skal jobbe ekstremt hardt for å få et system med en enkelt HD 5870 til å dra 660 watt fra stikk. Så et normalt high-end-system vilb ruke langt mindre.

 

AtW

Lenke til kommentar

@Traveler5834:Har selv M12D. Den har samme vifte, men effektivitetsnivået er dårligere(80Silver). Den har heller ikke evnen til å slå vifta helt av. Sannsynligvis ikke de store forskjellene, men jeg tenker nok X-serien er neste steg på evolusjonen og hadde heller ville kjøpt den nå. Det at den også er fullstendig modulær er et pluss.

 

Har aldri skjønt hva folk skal med 1000watt og mer. Som linken til Frodin viser har man ofte mye å gå på, til og med CF/650w.

Lenke til kommentar
Jeg ser ivhertfall poenget med modulære 4-pins/8pins kntakter, det har irretert meg før.

 

AtW

 

Tja, forsåvidt enig, selv om jeg ikke ser noe stort problem i kontakter som fungerer på begge deler (altså både 4- og 8-pins).

 

Min forrige PSU - en Cooltek (bedre kjent som Mist i Norge) 600W - hadde modulære HK-kabler også. Til disse PSUene kan/kunne man kjøpe kabler i ulike lengder, noe som jo kan være en fordel hvis alle kabler er modulære. Problemet med dette systemet til Cooltek/Mist var at det var svært begrenset utvalg i lengder på de kablene man kunne kjøpe, så poenget ble borte... Men kan jo være Seasonic planlegger et liknende opplegg...? Får da bare håpe at de da ikke gjør samme feilen som Cooltek/Mist.

 

Har forøvrig også poengtert overdimensjoneringen av PSUer i et par andre tråder. Det hersker litt en misoppfatning på forumet om at alt under 600W er udugelig, selv til relativt moderate oppsett. Jeg pleier å anbefale PSUer på rundt 6-650W i de fleste standard gaming-oppsett, men blir ofte overkjørt av folk som mener at det er for lite og at man må være mer "fremtidsrettet". Resultatet er at andre komponenter, gjerne kabinettet, blir nedprioritert. Faktum er at 650W holder i 95% av tilfellene og at de aller fleste da også har masse å gå på.

 

(Og før noen poengterer at jeg kaster stein i glasshus med min HX1000W: Jeg kjøpte den på salg, og den kostet da kun et par hundrelapper mer enn TX750W :woot: )

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...