Gå til innhold

AMD reduserer TDP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hjelper jo lite om JEDEC er i lomma på Intel eller AMD når det er minneprodusentene som har den vanskeligste oppgaven ved å støtte standarden.

 

AMD og Intel har i det minste kontroll på hvilken CPU, sokkel og HK design som er benyttet samt massive mengder godt regulert strøm tilgjengelig i sokkelen. DIMM produsentene vet bare at brikken skal fungere med alle verdens minnespor av DDR3 standard.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke lenge før AMD lanserer Phenom II X4 975 BE 3,6 GHz 140 Watt.

(Den er på veikartet for neste kvartal)

 

Jeg trodde 2 DIMM per kanal på 1333MHz var utenfor JEDEC standarden, men de er kanskje mer fleksible på det.

AMD har tidligere offisielt gått ut over JEDEC-standarden ved å støtte DDR(1) 500 (250 MHz) i Athlon 64 FX-serien. JEDEC stoppet DDR-standarden på 400 (200 MHz).

 

Trodde AMD også var medlem av JEDEC jeg.

Å være medlem er en ting. Intel har fortsatt stor dominans på utviklingen av minnestandarder. Det ga negative konsekvenser for konkurransen i CPU-markedet ved innføringen av DDR2 og det er ikke utenkelig at noe tilsvarende kan skje igjen.

Lenke til kommentar

Jeg tror Intel sin påvirkning i JEDEC er sterkt overvurdert. Bare se hva som skjedde med RAMBUS. Feil folk fikk en del av royalties kaka og vips var Intel ute av leken. prisen vi betaler er en utdatert minneteknologi som låser fast den siste parallelle multidropp bussen i maskinene våre. Det hadde ikke vært så ikke om ikke minnebussen var i critical path for ytelse. Jeg hadde liksom ikke vært så bekymret over en legacy IO-hub på parallell multidrop buss, men selv de er jo over på nyere teknologi nå.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Jeg tror Intel sin påvirkning i JEDEC er sterkt overvurdert. Bare se hva som skjedde med RAMBUS.

Ett enkelttilfelle er vel ikke nok til å konkludere med at Intels påvirkning er overvurdert? Har sett ved flere andre anledninger at AMD's standarder har blitt oversett/torpedert av JEDEC.

 

PS Tapte ikke RDRAM kampen pga høy pris, varme og latency...

Lenke til kommentar
Synd og se den bruker mer strøm en hva motsvarende Intel system gjør. Bruken av strøm tar jo dessverre helt av ved OC i følge X-bitlabs selv om ytelsen ligger mellom Q9400 og i5.

Xbit labs skal ha applaus for å sammenligne prosessorer som koster det samme. (Selv om LGA 1156 hovedkort er et par hundrelapper dyrere enn hovedkort for LGA775 og AM3)

 

Med forbehold om at testutvalget er representativt så ser det ut til at det bare er 2 av 14 tester der Phenom kommer best ut. Ci5 kommer best ut i 12 av 14 tester, mens C2Q kommer dårligst ut i alle 14 testene. Phenom sine sterkeste punkter i testen er Sysmark 2007 videoakselerasjon, x264 transkoding, Cyberlink Mediashow 5 og Premiere Pro CS4.

 

post-3851-1257350556_thumb.png

Lenke til kommentar

Det kommer veldig ann på da hva slags hovedkort man bruker, hvis man leser tester av det siste hovedkortet med 790FX brikkesettet (ASUS Crosshair III) kan man vel ikke unngå å bli ganske positivt overasket da det bruker ca. 20% lavere støm under idle og last hvis jeg ikke tar helt feil. Undrer og da over hvordan dette stiller seg mot resultatene på diverse P55 rigger.

 

Men jeg ble egentlig ganske imponert over hvor bra Phenom II 965 C3 egentlig klarer og hamle opp med i5 750 på 4.00 GHz i testene hos x-bit. Syns egentlig alt tatt i betraktning så kan det jo se ganske bra ut for AMD utover og rundt lanseringen av Bulldozer. Gleder meg vertfall som en unge til den tid kommer, dette lover bra :)

Lenke til kommentar
Med forbehold om at testutvalget er representativt så ser det ut til at det bare er 2 av 14 tester der Phenom kommer best ut. Ci5 kommer best ut i 12 av 14 tester, mens C2Q kommer dårligst ut i alle 14 testene.

Fin oversikt.

Dersom man overklokker er bildet annerledes, og da hamler selv C2Q opp med Phenom i flere tester.

 

(Selv om LGA 1156 hovedkort er et par hundrelapper dyrere enn hovedkort for LGA775 og AM3)

Det tjener man jo raskt inn igjen på strømregningen. :D

Endret av Frijazz
Lenke til kommentar
Jeg tror Intel sin påvirkning i JEDEC er sterkt overvurdert. Bare se hva som skjedde med RAMBUS.

Ett enkelttilfelle er vel ikke nok til å konkludere med at Intels påvirkning er overvurdert? Har sett ved flere andre anledninger at AMD's standarder har blitt oversett/torpedert av JEDEC.

 

PS Tapte ikke RDRAM kampen pga høy pris, varme og latency...

 

Ikke første gangen AMD går forbi JEDEC standarden. De gjorde dette når de ga støtte til DDR400 minne også. Da var det også masse styr om at AMD var så dummme og slemme fordi de bruker minne som ikke er godkjent og sikkert ustabilt etc etc etc.

 

Bare tull.

 

Edit : RDRAM eller Rambus tapte kampen fordi de prøvde å saksøke hele verden.

Endret av Revox
Lenke til kommentar
Med forbehold om at testutvalget er representativt <..>

Så har vi det problemet da.

 

Techreport skriver:

the X4 965's performance just barely surpasses that of the Core i5-750.

Basert på deres egne tester.

 

 

We used the following versions of our test applications:

 

* SiSoft Sandra 2009.9.15.124

* Stream 5.8 64-bit

* CPU-Z 1.52.2

* WorldBench 6 Gold

* Left 4 Dead build 3939

* Crysis Warhead 1.1 64-bit

* Far Cry 2 1.03

* Wolfenstein 1.1

* Valve VRAD map build benchmark

* Valve Source Engine particle simulation benchmark

* Cinebench R10 64-bit Edition

* POV-Ray for Windows 3.7 beta 34 64-bit

* 7-Zip 4.65 64-bit

* notfred's Folding benchmark CD generated 8/25/09

* The Panorama Factory 5.3 x64 Edition

* Windows Live Movie Maker 14

* x264 HD benchmark 2.0 with x264 version 0.59.819

* LAME MT 3.97a 64-bit

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...